Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej!
Jag har en liten son på snart 8 veckor som jag gärna vill bära i sjal. Han är nu 67 cm lång och väger 6800 g. Jag har en stretchsjal. Det har gått bra fram till nu även om han ofta har klagat till en början då jag satt ner honom i sjalen. Nu har han dock börjat protestera ännu mer och inte alls kommit till ro. Han sparkar ut benen, och tar spjärn med armarna inne i sjalen och försöker komma upp och ur sjalen. Tycks vilja ha mer svängrum än han får där. Jag vill ju inte tvinga honom att vara där i sjalen. Man hör så mycket att barnet ska bli lugnt av att bäras i sjal, men för honom är det nästan tvärtom. Vad tänker ni om detta?
/ Kristina
kristina.moren skrev:Hej!
Jag har en liten son på snart 8 veckor som jag gärna vill bära i sjal. Han är nu 67 cm lång och väger 6800 g. Jag har en stretchsjal. Det har gått bra fram till nu även om han ofta har klagat till en början då jag satt ner honom i sjalen. Nu har han dock börjat protestera ännu mer och inte alls kommit till ro. Han sparkar ut benen, och tar spjärn med armarna inne i sjalen och försöker komma upp och ur sjalen. Tycks vilja ha mer svängrum än han får där. Jag vill ju inte tvinga honom att vara där i sjalen. Man hör så mycket att barnet ska bli lugnt av att bäras i sjal, men för honom är det nästan tvärtom. Vad tänker ni om detta?
/ Kristina
Gör han det på en gång? Eller bara vid vissa tillfällen? S protesterade så när hon var kissnödig! Kan vara nåt att tänka på 8) Annars har jag inget råd :hmm: Har du honom med bena hängande eller i grodposition (innanför sjalen). Hur knyter du sjalen förresten?!
Protesterar han när ni är ute och går på promenad också? Eller bara hemma? Något annat som är fel -hungrig, övertrött, varm, kall eller dylikt?
Och ja, om han inte har benen utanför, så testa med det!

Ge inte upp! Det kan vara en fas också, som går över snart igen :wink:
Kanske kan låta honom ha huvudet och armarna utanför sjalen en stund precis när du knyter upp honom? Linnea gör likadant och jag låter henne ha fötterna utanför och sitta och titta lite i början (du får nog stödja huvudet lite) och när hon lugnar ner sig och slappnar av kan man stoppa in henne lite.
Så gör min dotter med först ibland men hon är 4 mån och har ett utvecklingssprång nu som gör att hon vägrar missa ngt. Men i sjalen varvar hon ner vare sig hon vill eller inte och somnar alltid till slut. Men om jag inte vet med mig hon är trött så brukar jag först låta armarna vara utanför och sedan stoppar jag in henne.
Jag har kors fram och bak, vet inte vad den knytningen heter. Han sitter med benen utanför. Han brukar lugna sig efter ett tag då jag går ut med honom, då somnar han rätt snart. Men innan dess så skriker han högt och upprört. Ska vi bara vara inomhus är det svårare att få honom att acceptera sjalen. Ska jag bara strunta i det och låta honom lugna ner sig i sjalen? Ofta tar jag upp honom då för det känns inte rätt att tvinga på honom något han uppenbarligen i stunden inte alls tycker om. Eller är han kanske så övertrött att det är bra för honom att få komma till ro där i sjalen även om det innebär att han blir mycket upprörd först?

Idag ville han tydligt bli buren, varje gång jag lade ner honom blev han ledsen. Då jag blev trött i armarna av bärandet så ville jag att han skulle vara i bärsjalen. Jag satte ner honom lugnt och försiktigt där och lät honom titta runt lite. Trots detta blev han jätteledsen av att vara i sjalen. Då jag tog ur honom lugnade han sig igen då jag höll honom intill....Man tycker att han borde ha gillat att vara i sjalen i det läget.....????

Nu har jag dock burit honom någon timme inomhus och han har sovit bra och bara hörts då jag varit för stilla. Han protesterade inte alltför mycket då jag satte ner honom så då fick han sitta kvar tills han somnade. Men majoriteten av gångerna får jag lyfta ur honom igen.
Liten knytkoll: Är det bara kryss du knyter, inte omslutet? (den vanliga trikåknytningen med smokingbältet utanför?) Utan smokingbälte blir det kanske lite för svajigt så han inte känner sig trygg. Brer du ut sjalen ordentligt under rumpan på honom? (Ta inte illa upp) Anledningen att jag frågar är att jag vid flera tillfällen sett mammor (inte sjalbarnare då förstås :wink: )här som inte gjort det utan barnen sitter som på två korslagda rep, med korset i grenen :crazy: :thumbdown: Inte särskilt bekvämt, tror jag.

Men om du knutit rätt och liksom humpat ner bebisen ordentligt i grodposition med benen utanför, så vet jag inte... Vad synd det är ibland att de inte kan prata och säga vad det är som är fel, de små gullungarna :heart:
Indra protesterade en del i början, men jag tror det var för att det blev lite trångt just när hon skulle ner i sjalen. Sen har hon alltid somnat så länge som jag rör på mig och på senaste tiden ler hon glatt när jag börjar svepa om mig sjalen.

Båda mina barn har grinat väldigt ibland just innan de somnar och i sjalen somnar man ju. Kan det vara en teori? Plus att det är trångt att komma i kanske?
Välkommen hit! :hello:
Vill han inte så följ ditt hjärta. Men kan också vara att han ännu inte kopplat sjalen=ro och behöver få lära sig kopplingen. En annan sak kan vara hur brett han är bekväm med att skreva med benen, ett barn jag träffat har svårt för att ha knäna brett innan han slappnat av. De brukar sätta honom i ganska löst knuten sjal först och stötta/bära med armarna tills han somnat och sen efterdra sjalen. Lycka till och har du möjlighet att ta ett foto på knytningen kan du få råd och tips.
Oj, läste visst slarvigt för såg nu att det ju gått bra hittills så då är det inte ben det handlar om. Är han van men ogillar nu känns det som det kanske är en fas när han vill se sig om och inte somna ifrån allt spännande som händer.
Det har varit likadant för oss under några perioder. Det gick över efter några veckor, vad det nu var. Skruttan fick åka vagn istället och det gillade hon mycket, fast jag ville ju att hon skulle åka sjal...

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?