Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av katha
Jag har några bärdon som jag aldrig tvättat för jag vet inte hur dom ska tvättas... :oops: Tex, ringsjal, mt, sele och vanliga sjalar.
Kan ni komma med tvätttips? Ska jag bruka tvättmedel och sköljmedel(hur mycket av varje isf), förtvätt, centrifugering, torktumling... :hmm:
Bästa sättet att stryka då?...
Ska man tvätta en och en eller flera samtidigt...
Användarens profilbild
Av Fjärilen
Mina lång sjalar kör jag på 40 grader fintvätt, förutom siden sjalen som jag kör på 30 hand tvätt.
mina ringsjalar är sydda i vanligt bommulstyg så dom kör jag tillsammans med matchande tvätt på 40 bommul.
Sköljmedel använder jag aldrig å tvättmedel kör jag på häften av rek. dos.
Stryker gör jag inte heller utan hänger dom plant och dubbelvikt över duschdrapperi stången
Användarens profilbild
Av mari_tres
Selar har jag aldrig tvättat men jag skulle nog köra dem i 30 eller 40 och med bara lite tvättmedel, inget sköljmedel (det har jag inte till någonting som är barnrelaterat) centrifugering och hängtorkning.
Sjalar brukar jag handtvätta och hängtorka, stryker gör jag på två prickar oftast (brukar finnas tvättråd om det sitter någon lapp på sjalen). En del sjalar kör jag i maskin, 40 grader.

Tvättar bara en sjal åt gången, tillsammans med annan tvätt. Annars får vår maskin spunk då det blir ett sådant stort tygsjok som hamnar på ett ställe, likssom... :hmm: då börjar den vandra runt i tvättstugan :lol:
Användarens profilbild
Av Jolin
Tvättar som det står på lappen. Vissa 40 och vissa 60. torktumlas om man får för då blir de så mjuka, annars inte. stryker om jag orkar. ringsjalarna sätter jag en socka över ringarna först.
Användarens profilbild
Av katha
Nu ska jag vara extra petig men jag vet att det är många där ute som är lika vilsen som jag. :hmm:
Det är inte många bärdon som har vandrat genom min garderob som det funnits tvättråd på... :?
Kan man få en liten lista? Stork 40 grader... Zara 40 gr.... m.m.
Kom igen nu mina kära sjalnördar jag vet att ni kan! :lol: :wink:
Användarens profilbild
Av katha
Fjärilen skrev:Mina lång sjalar kör jag på 40 grader fintvätt, förutom siden sjalen som jag kör på 30 hand tvätt.
mina ringsjalar är sydda i vanligt bommulstyg så dom kör jag tillsammans med matchande tvätt på 40 bommul.
Sköljmedel använder jag aldrig å tvättmedel kör jag på häften av rek. dos.
Stryker gör jag inte heller utan hänger dom plant och dubbelvikt över duschdrapperi stången
Står det fintvätt och handtvätt på din maskin?
Så välsignad är inte jag utan det står syntet och grader, bomull och grader, kulör..., vit...
Jag kan inte heller justera tempen utan det är 30,40,60,90. Sen hur mycket det ska centrifugera-1000,900,800,700...
Ingen förtvätt? Varför inget sköljmedel?
Mina frågor tar aldrig slut... :lol:
Men man ska ta hand om det bästa har på bästa möjliga vis eller hur?! :tumup: :D
Av Tifflan
Tvättade Becon häromdagen 40 grader fintvätt, sen fick den hänga på elementet tills den blev torr. Första mötet med tvättmaskinen sedan vi köpte den för ett år sedan. (lilleman lyckades kissa på becon :roll: )
Av eamane
Jag tvättar sjalarna i 40 grader, lite tvättmedel, inget sköljmedel, möjligen lite ättika och sen får de hängtorka. Stryker om jag orkar :roll:

Inget sköljmedel pga det lägger sej som en hinna på tvätten och sen sitter barnet och tuggar på sjalen och får i sej det där. Har för övrigt slutat helt med sköljmedel, i sånt som behövs bli lite mjukare har jag lite ättika i sköljvattnet i stället :)
Användarens profilbild
Av Tootz
eamane skrev:Jag tvättar sjalarna i 40 grader, lite tvättmedel, inget sköljmedel, möjligen lite ättika och sen får de hängtorka. Stryker om jag orkar :roll:

Inget sköljmedel pga det lägger sej som en hinna på tvätten och sen sitter barnet och tuggar på sjalen och får i sej det där. Har för övrigt slutat helt med sköljmedel, i sånt som behövs bli lite mjukare har jag lite ättika i sköljvattnet i stället :)
Luktar det inte om du använder ättika i sköljvattnet? :hmm:
Användarens profilbild
Av Alven
Tootz skrev:
eamane skrev:Jag tvättar sjalarna i 40 grader, lite tvättmedel, inget sköljmedel, möjligen lite ättika och sen får de hängtorka. Stryker om jag orkar :roll:

Luktar det inte om du använder ättika i sköljvattnet? :hmm:
Nej inte alls. Jag har ofta ättika i sköljvattnet, om tvätten luktar något tar det bort lukten bättre än att bara tvätta (har oparfymerat tvättmedel). Jag är gravid och reagerar väldigt negativt om man säger så på makens deo just nu, och vill få hans tröjor absolut luktfria. Jag kör först en förtvätt med bara ättika, sedan en kapsyl i sköljvattnet också. Då luktar tvätten bara vatten efteråt! :vågen:

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?