Jag var i Thailand med min stora tjej - en gång när hon var 10 månader & en gång när hon var 23 månader och reste runt á la backpacker med budgetboende & mat främst från morgon- och nattmarknader, gatustånd etc.
Jag hade med grötpulver till 1 port/dag samt majsvällingpulver, + ngr vanliga barnmatsburkar (7-8 st) hemifrån som lite reserv när hon var 10 månader. Vi var borta i drygt 2 veckor den gången. Hade ngn färdig tetra med välling till flyget på vägen ner. Både gröt & välling rörde vi ut i "kallt" flaskvatten utan att värma, men det beror ju dels på vad man har tillgång till och hur kräset barnet är. I övrigt åt hon smakbitar av min mat, frukt, yoghurt mm
Hade jag åkt i nuläget med en lika gammal som hon var då hade jag nog bara tagit med (ev) lite grötpulver & mat till flyget.
Hmm .... undrar om man blir mindre kinkig för varje barn man får
(Nestles) barnmatsburkar finns att få tag på i stort sett över allt även om de ser lite annorlunda ut mot här hemma. Dock är de oftast väldigt pureade, vilket kan göra att barn som är vana med burkmat med bitar i blir lite skeptiska.
Andra gången tog jag bara med lite majsvällingpulver, i händelse av ev magsjuka (som hade kommit hemoöppnad igen om jag inte hade lämnat kvar den) - annars hade jag bara med mat till flyget.
Frukost bestod vanligtvis av drickyoghurt + ngn sorts bröd & frukt som inhandlades på morgonmarknad. Där handlade vi också oftast ngt som kunde passa som pickninckmat att spara till lunch. Favoriten på kvällarna var "sticky rice" i en liten påse från nattmarknaden, våfflor och majskolvar med lite provsmaking från mammas olika grillade spett med kött, kyckling , räkor etc.
Yoghurten vi köpte var UHT-behandlad (?) dvs den behöver inte stå kallt och var i typ Mer-tetror med sugrör - var perfekt att kunna ha lätt tillgängligt både till frukost och mellanmål. Gick och hitta i de flesta affärer/varuhus med matavdelning & 7eleven etc.
Man behöver inte vara speciellt rädd för att handla mat ifrån de olika matstånden på nattmarknader osv. Ser man att lokalbefolkningen handlar / äter där så kan man känna sig ganska trygg.
Oftast så åt ju Felicia av det jag åt, att vi delade på min portion vid de tillfällen som vi åt på ngn enklare restaurang. Det var bara att be om en extra tallrik "for the baby".
Vad gäller salt, så bör ju barn under 1 år undvika salt pga av att njurarna inte är färdigutvecklade. Men när man är i ett väldigt mkt varmare klimat och man svettas mycket så kan det ju ibland behövas aningens med salt för att hjälpa till med vätskebalansen i kroppen i värmen, så lite salt i maten gör nog inte så mkt, men man behöver ju inte extrasalta den maten som er lilla får.
Hoppas att du kan ha ngn nytta av mina erfarenheter. Undrar du över ngt är det bara att du frågar