Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av almasmamma
vi åker snart till thailand.. 2 veckor riktigt najs. men jag undar lite, hur har ni erfarana resare gjort med maten. alma är 8 månader och jag ammar inte. jag lagar i princip all hennes mat här hemma och än har hon bara ätit veg. mat. så nu när vi skall resa, hur gör vi??

tar tacksamt emot alla tips och råd jag bara kan få.
vet inte om jag vågar köpa färdigmat till henne där nere.
Användarens profilbild
Av April
Kan du kanske ta med enkla saker såsom pasta, lite "påssåser", olika slags linser/bönor... grönsaker borde ni ju enkelt kunna köpa på plats, men ev. någon majsburk, minimajs osv. för att vara på den säkra sidan (under resan ner osv.)

Äter hon gröt, så är det ju smidigt att ta med. Ibland när vi är iväg så blandar jag grötpulver i en fruktpure - det blir lite mer som ett mellanmål... kan kanske vara gott med lite kall gröt i värmen?

Lycka till och ha det så mysigt!
Användarens profilbild
Av MS Frog
Jag har ingen egen erfarenhet men en tjej jag jobbade med för några år sen har en hemsida där hon berättar om resor de gjort med sin son. Bla en till Thailand när han var 10 månader. Kanske finns det någon information där... http://www.josit.se/resamedbarn.html
Användarens profilbild
Av schmut
det borde inte vara något problem iochmed att en hel del buddister kör vegetariskt. visserligen petar de oftast ned tofu eller seitan, samt en massa salt, men det kan du ju fixa bort. färska grönsaker och frukt kommer du ju inte att lida nöd på direkt.
ska du till en semesterort så borde det ju definitivt inte vara några problem.

ta med ett paket gröt och fixa resten på plats.

(jag kan fråga Pukee imorgon. hon är thailändska som varit hemma om med dottern Sofia som är en månad äldre än Alma )

(pss - du måste testa durian-chips när du är där. osaltade chips av durian-frukten som smakar lite som mandel. helt oslagbart...)
Användarens profilbild
Av Helma
Vet inte hur det är med kryddning och så, men min kompis och hennes pojkvän var i Thailand i flera måndader och de är veganer och de hade ätit massor av god mat.
Användarens profilbild
Av almasmamma
ta med ett paket gröt och fixa resten på plats.

(jag kan fråga Pukee imorgon. hon är thailändska som varit hemma om med dottern Sofia som är en månad äldre än Alma )

Tack för alla bra tips, schmut fråga gärna. vi är inte rädda för att hon skall äta konstig mat, mer att man inte vill att hon skall få i sig salt osv.

ni som har barn som äter "vanlig" mat, hur varierad är eran kost?? alltså, alma får ex gröt på morgonen, frukt till fika, middag typ kikärtsfärs eller något sånt, sedan lite gröt igen, kanske en frukt och sedan välling på kvällen och natten.. Känns de som för ensidig kost? Jag känner mig ganska osäker i hennes matvanor. hon växer och är glad så de borde vara bra.!!

hon kanske inte dör av att äta bara frukt, gröt och typ ris och nudlar där nere.. ahh nervös mamma, man vill ju bara väl.
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Jag var i Thailand med min stora tjej - en gång när hon var 10 månader & en gång när hon var 23 månader och reste runt á la backpacker med budgetboende & mat främst från morgon- och nattmarknader, gatustånd etc.

Jag hade med grötpulver till 1 port/dag samt majsvällingpulver, + ngr vanliga barnmatsburkar (7-8 st) hemifrån som lite reserv när hon var 10 månader. Vi var borta i drygt 2 veckor den gången. Hade ngn färdig tetra med välling till flyget på vägen ner. Både gröt & välling rörde vi ut i "kallt" flaskvatten utan att värma, men det beror ju dels på vad man har tillgång till och hur kräset barnet är. I övrigt åt hon smakbitar av min mat, frukt, yoghurt mm
Hade jag åkt i nuläget med en lika gammal som hon var då hade jag nog bara tagit med (ev) lite grötpulver & mat till flyget. Hmm .... undrar om man blir mindre kinkig för varje barn man får :hmm:

(Nestles) barnmatsburkar finns att få tag på i stort sett över allt även om de ser lite annorlunda ut mot här hemma. Dock är de oftast väldigt pureade, vilket kan göra att barn som är vana med burkmat med bitar i blir lite skeptiska.

Andra gången tog jag bara med lite majsvällingpulver, i händelse av ev magsjuka (som hade kommit hemoöppnad igen om jag inte hade lämnat kvar den) - annars hade jag bara med mat till flyget.

Frukost bestod vanligtvis av drickyoghurt + ngn sorts bröd & frukt som inhandlades på morgonmarknad. Där handlade vi också oftast ngt som kunde passa som pickninckmat att spara till lunch. Favoriten på kvällarna var "sticky rice" i en liten påse från nattmarknaden, våfflor och majskolvar med lite provsmaking från mammas olika grillade spett med kött, kyckling , räkor etc.

Yoghurten vi köpte var UHT-behandlad (?) dvs den behöver inte stå kallt och var i typ Mer-tetror med sugrör - var perfekt att kunna ha lätt tillgängligt både till frukost och mellanmål. Gick och hitta i de flesta affärer/varuhus med matavdelning & 7eleven etc.

Man behöver inte vara speciellt rädd för att handla mat ifrån de olika matstånden på nattmarknader osv. Ser man att lokalbefolkningen handlar / äter där så kan man känna sig ganska trygg.

Oftast så åt ju Felicia av det jag åt, att vi delade på min portion vid de tillfällen som vi åt på ngn enklare restaurang. Det var bara att be om en extra tallrik "for the baby".

Vad gäller salt, så bör ju barn under 1 år undvika salt pga av att njurarna inte är färdigutvecklade. Men när man är i ett väldigt mkt varmare klimat och man svettas mycket så kan det ju ibland behövas aningens med salt för att hjälpa till med vätskebalansen i kroppen i värmen, så lite salt i maten gör nog inte så mkt, men man behöver ju inte extrasalta den maten som er lilla får.

Hoppas att du kan ha ngn nytta av mina erfarenheter. Undrar du över ngt är det bara att du frågar
Användarens profilbild
Av asa
Ett tips om man vill variera välling lite är att blanda örtte med mandelpasta(vit monki). Det är mättande och näringsmässigt väldigt likt bröstmjölk. Det går lätt att ta med och tar inte så stor plats.
Av juniblommor
Det finns ju faktiskt barn i Thailand också....... Så tänkte iallafall jag när vi åkte iväg med vår kille, då 8 mån. Vi var borta i tre månader och vi hade med pulvergröt som reserv och kompletterande näringstrygghet. Annars så petede han i sig kokta grönsaker, nudlar ris, ja det mesta faktiskt. De flesta är väldigt hjälpsamma och man kan alltid be om annat om inte det som finns på menyn passar. Scrambled eggs, ngn speciellt önskad kokt grönsak el dyl. Fried rice gick alltid ner. Man skall inte "hia" upp sig så mycket. Det finns ju mat där nere.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?