Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av asa
Vi har vågat vägra vagn. Just nu står den som en packåsna i Leons rum. Jag bär hellre än att släpa med mig en stor pråm ut på stan. Inte kan man ta sig fram, det är trångt, man måste använda äckliga hissar och gå omvägar om det är trappor. Inte går den in i bilen heller...

Plus att Leon inte gillar att ligga i den, det är ju det avgörande :)
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Mammut skrev:Hmm...Vi har inte heller använt vagnen mycket...de tre veckor Lillebror funnits hos oss. Men härom dagen var jag på ikea, skulle handla porslin och tog bebis i sjal, och kundvagn att köra grejer i. Allt funkade bra...tills vi var nästan färdiga och på väg till kassan. Då vaknar han och vill ha bröstet NUUU!!! Han sparkar som en besatt och verkar nästan få panik av att han sitter "fast" i sjalen. Så jag tar ur honom och bär, samtidigt som jag kör kundvagn, till första bästa bänk och ammar... Jag som inte är så van, tyckte sen det var lite bök med att knyta om sjalen...var gör jag av bebisen under tiden?? Lade honom på en soffa på fyndavd. och knöt, :wink: så det löste sig.. Men tänker lite att , hur gör man om man inte har en soffa, eller om bebisen inte har lust att åka sjal...? Skulle gärna vara utan vagn, men vågar inte liksom släppa taget och lita på att sjalen räcker...än! Plus att det verkar på V som att han är nöjdare och sover längre i sjalen, MEN när han vaknar är hans "tålamod" (eller vad man ska kalla det) NOLL, han vill upp NU. I vagnen kan man börja ana att han är på G, och vara beredd...Kanske har med närheten till bröstet att göra...? Oj, vad långt!! :blahblah: :notes:
Bara lite nybörjartankar från mig...
Är det bara bröstet han vill ha NU såkan du ju alltid släppa lite på knytningen så han hamnar längre ner och sen amma i sjalen :wink: Det går jättebra med lite övning :)
Men visst, ibland vill de ju liksom komma upp och ur och röra lite på sig, men det kan ju vara samma sak i en vagn egentligen! Nu på sommaren är det ju oftast inga problem, man får se till att ha nära till bänkar/gräsmatta att ta en liten paus på bara :wink:
Användarens profilbild
Av bani
Hakar på här med mina funderingar.

Vi har idag premiäråkt ner på stan med bara sjalen jag och Minimus. Till saken hör att han kommit in i en liten rutin där han gärna sover mellan tvåoch tre timmar mitt på dagen, och hittills har jag dåpassat på att ta vagnen och gå ut, handla etc. Har ibland tagit med sjalen utifall, men han sover som. en. stock. I a f så sov han i sjalen också, men inte lika länge, och när han vaknade blev han tvärarg för det var trångt och varmt och javisst, BRÖSTET NU! Jag tyckte det var lite blä då, för jag hade ett blött paraply jag inte ville lägga ifrån mig var som helst, och väska, och lager med kläder - men han var rätt lättklädd så jag kunde inte ta ut honom och bära lite fritt för att ge omväxling...

Som tur var kom bussen då så vi åkte hem, och jag ammade på bussen en skvätt så han blev glad och gick med på att stoppas i sjal igen. Lite impad av att jag klarade amma trots regnjacka och sjal och fleecetröjan... hade inte gått om bussen varit full så jag inte kunnat ha väska etc på sätet bredvid!

Vet inte vad jag vill ha sagt *s* :blahblah: :blahblah: :blahblah: bara få skriva av mig här med vänsterhanden (ammar...) . Känner mig inte mogen att helt skippa vagn, även om det är skönt att slippa släpa på den jämt. :|
Användarens profilbild
Av Bina
Lastar grejerna i vagnen och bär godingen...
Användarens profilbild
Av jag71
Bina skrev:Lastar grejerna i vagnen och bär godingen...
SÅ gjorde jag med skrutt! Tog ganska lång tid innan jag faktiskt vågade lämna vagen hemma. Skrutt var då en rejäl vagnvägrare som skrek som en stucken gris mesta delen av tiden i vagen och sova där gick inte mer än 20 minuter.
Användarens profilbild
Av Eulalia
Tväråna skrev:Apropå det här med att få röra på sig: jag tror att bebins muskler får ganska mycket rörelse och motion när man bär också, och rygg- och magmuskler (på bebin) stärks och mår betydligt bättre av den naturliga böjningen i sjlen än av att ryggen sträcks ut i en platt vagn. Har dock inga bra källor :roll:
Tack!
Tänkvärt :D
Av Pétronille
Eulalia skrev:Tack för era tips!
Jag är väl bara lite orolig att han inte får tillfälle att röra sig tillräckligt mkt när vi använder sjalen så där länge som en hel dag. :roll:
Men nu är ju sommaren snart här och då kan han ju ligga på filt/sjal och sprattla :) . Och det är ju inte alla dagar vi är ute hela dagen.

Hoppas att allt bärande stärker mina försummade mag och ryggmuskler lite :wink: !
Jag tror inte att du behöver vara orolig för bebisens väl och ve, det lär ju vara så att i Afrika, exempelvis, där bebisar bärs dagarna i ända, börjar de krypa och gå mycket tidigare än i Europa där de ligger i vagn.
För egen del skulle jag inte klara mig utan vagn, men det är mest för att jag oftast är ensam och behöver något att lasta i... Tycker det är jobbigt att måsta bära både bebis och en massa grejor. Men bebis kan jag bära länge, långpromenader utan annan last än henne är underbart tycker jag!
Av Pétronille
Mammut skrev:Hmm...Vi har inte heller använt vagnen mycket...de tre veckor Lillebror funnits hos oss. Men härom dagen var jag på ikea, skulle handla porslin och tog bebis i sjal, och kundvagn att köra grejer i. Allt funkade bra...tills vi var nästan färdiga och på väg till kassan. Då vaknar han och vill ha bröstet NUUU!!! Han sparkar som en besatt och verkar nästan få panik av att han sitter "fast" i sjalen. Så jag tar ur honom och bär, samtidigt som jag kör kundvagn, till första bästa bänk och ammar... Jag som inte är så van, tyckte sen det var lite bök med att knyta om sjalen...var gör jag av bebisen under tiden?? Lade honom på en soffa på fyndavd. och knöt, :wink: så det löste sig.. Men tänker lite att , hur gör man om man inte har en soffa, eller om bebisen inte har lust att åka sjal...? Skulle gärna vara utan vagn, men vågar inte liksom släppa taget och lita på att sjalen räcker...än! Plus att det verkar på V som att han är nöjdare och sover längre i sjalen, MEN när han vaknar är hans "tålamod" (eller vad man ska kalla det) NOLL, han vill upp NU. I vagnen kan man börja ana att han är på G, och vara beredd...Kanske har med närheten till bröstet att göra...? Oj, vad långt!! :blahblah: :notes:
Bara lite nybörjartankar från mig...
Det där känner jag precis igen från tiden då jag just börjat bära i sjal. Det verkade som om bebis blev vrålhungrig från en sekund till en annan just när hon låg i sjalen, och jag fick panik i någon affär då hon plötsligt började gallskrika som aldrig förr. Men sen märkte jag att det var en vanesak: det var andra signaler helt enkelt mot för då hon låg i vagnen (eller någon annan stans). När jag väl lärt mig uppfatta dem så hade jag inte det problemet längre, utan hann i god tid leta upp en plast där jag kunde amma henne. :D
Användarens profilbild
Av Foxan
Aelia skrev:
kajsa kavat skrev:Jag använde inte vagnen alls det första året :wink: Jo...typ max 10 ggr den allra första månaden, men inte sen. Det går finfint att bära jämt, man tränar ju upp sig vartefter :D
Samma här :lol:
Och vi hade också likadant!
Av ninen
Foxy skrev:
Aelia skrev:
kajsa kavat skrev:Jag använde inte vagnen alls det första året :wink: Jo...typ max 10 ggr den allra första månaden, men inte sen. Det går finfint att bära jämt, man tränar ju upp sig vartefter :D
Samma här :lol:
Och vi hade också likadant!
Och här :D
Jag förstår knappt frågan, men jag ser ju att andra vagnvägrare har lyckats ge bra svar :)
Användarens profilbild
Av Korp
[quote="Tväråna"

Jag rekommenderar verkligen en helt vagnfri tillvaro - jag känner mig lätt och fri och barnet får mycket chanser till kontakt med olika situationer ur verkligheten - inte bara samma eviga vagn. Man lär sig improvisera och testa nya saker. Lycka till![/quote]

:iagree: (om man har ett barn som ändå inte gillar att åka vagn förstås. Annars kan man ju välja det som passar situationen bäst, vagn eller bärdon)

Jag använder numera nästan aldrig vagn, och faktiskt nästan bara om det är nån till med som kan dra den tomma vagnen om S vägrar både sjal och vagn
och ibland för att åka buss gratis

Och jag är glad att jag äntligen vågat släppa (vagnhand)taget
:mrgreen:. Med mitt äldre barn sköt jag tom vagn framför mig i många månader utan att våga lämna den hemma. Jag vet inte vad jag trodde skulle hända?

En funktion hos vagnen saknar jag dock. Nånstans att lägga ner barnet medan man knyter sjal eller fixar med nåt annat: Filt är så otympligt att ha med, funderar på nån kombinerad smart väska/mjuklift som samtidigt rymmer ALLT man behöver.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?