Jag bär min 5-åring en del men det beror nog mest på att hon blivit storasyster och lillebror bärs mycket i sjal och hon gillar att sjala.
Hur har ni tänkt använda bärningen? Är det korta sträckor så att det blir mycket upp och ner så kanske ringsjal passar det vet jag inte. Jag har vid sådana tillfällen burit i famnen en bit sen får hon gå och så hålls det på. Är det inte så långt så tycker jag oftast att det är smidigast så.
Ska man däremot vara ute en heldag och vet med sig att det kommer bli svårt att orka så hade jag tagit en lång vävd sjal. (Jag är ingen selemänniska.) Föredrar att bära henne i ett kors på magen. Hon kan hjälpa till så mycket själv och smokingbandet känns bara inträngt för min del på ett så stort barn. Kom ihåg att tänka på grodpositionen, otroligt viktigt annars blir det jobbigt att bära. Om benen hänger ner så är det svårt att gå därav att grodposition är viktigt för att orka med. På ryggen så föredrar jag omsluten knytning på henne. Stora barn är bra att öva knytningar på, de brukar vara mycket mer samarbetsvilliga än små barn och man kan försök anågra gånger. Sen om man har blivit ovan att bära så kanske man inte orkar så länge första gångerna. I somras hade jag inte burit på över 1 år och jag orkade knappt 10 minuter och det var jobbigt. Nu bär jag utan problem min 5-åring i 30 minuter eller hur lång tid som behövs och hon går med på det.
Så om du har en sjal så testa och se hur det funkar, man kan behöva prova sig fram och se vilka knytningar som man själv gillar och till stora barn kan det bli andra än vad man gillar till små barn.
Om de ska gå fort så kan det bli så här.
Om hon bara vill åka sjal för hon är trött och grinig, förlåt sovandes..
Och en bild från i somras med en 4,5 -åring. Det är taget 1 månad efter förlossningen. Gjorde omslutet kryss på magen och hon blev till att sitta för högt, det var svårt för mig att se var jag skulle gå... Sedan är inte heller grodpositionen den bästa om man nu ska bära på större barn. De långa benen är för egen del jobbigare än hennes vikt.