Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Jun
:D Jo visst är jag glad över att det finns hjälpsamma människor! Och jag tror det var bvc-sköterskan som alltid ska pilla med sjalen som utlöste min klagolåt idag... Kändes som att hela världen helt plötsligt ansåg att jag var helt inkompetent att ens bära en ryggsäck... :oops:

Jag blir jätteirriterad när hon ska hjälpa till och börjar dra i sjalen, visst kanske det ser bökigt ut men det är det inte, för mig känns det lite som att ta på sig en tröja (och jag behöver då ingen hjälp att klä på mig själv... :? ) och sjalen sitter faktiskt på mig... om hon åtminstonde frågade innan så man hade chansen att tacka nej kanske hon skulle förstå det... men men... det är ju inte hela världen att hon vill hjälpa till. Ville nog mest bara gnälla lite :oops: :roll:
Användarens profilbild
Av solanna
Jag är också glad att det finns hjälpsamma människor här i världen, men jag kan också uppleva alla denna hjälpsamhet som lite besvärande ibland. jag tycker nämligen att det är tydligt att folk oftare erbjuder sig att hjälpa till när man kommer med sjal än med barnvagn. Fast det är ju när jag har vagn som jag behöver mer hjälp med att hålla upp dörrar etc. Jag använder ju sjalen till stor del för att det är praktiskt, men folk verkar bara se hur jobbigt det verkar vara istället för hur smidigt det är.

Jag stör mig ju även i vanliga fall på överdriven hjälpsamhet som jag tror att jag utsätts för bara för att jag är kvinna. Folk (alltid män) som ska bära mina väskor och hålla upp dörrar, betala på restaurang mm. Jag har ett behov av att känna att jag klarar mig själv. Jag tar gärna emot hjälp när jag behöver, men inte bara för att det ska vara så när man är av "det svagare könet".

Underbar avatar förresten, Jun! :love:
Användarens profilbild
Av mojsan
tinaw skrev:Fast just när man håller på och knyter och nån välmenande människa sätter dit handen i fel ögonblick så att det blir farligt eller man får börja om, då är det rätt tröttsamt!
Här håller jag med! Har hänt med släktingar... Framför allt när man håller på att trassla till en ryggknytning, det är bara sambon som får hjälpa till :heart:
Användarens profilbild
Av Helena
Jag behöver faktiskt lite hjälp ibland när jag har sjal, för Saga vill ofta ur sjalen när vi kommer fram och då bär jag på lite grejor, så de får gärna bära skötväskan, medan jag tar Saga och min eviga följeslagare det knäppa paraplyet.

Pilla på sjalen har ingen någonsin gjort, mer än i syfte att kanske känna på kvaliteten. Det låter ju lite underligt att börja göra något sådant.
Användarens profilbild
Av fantasiflicka
naggie skrev:
Mia skrev:Jag haller med om att det ar trevligt nar folk erbjuder sin hjalp
men
jag tycker det ar lite storande att folk fragar om de kan gora nagot nar jag haller pa att knyta sjalen eller knappa ergon... :roll: Ser det sa illa ut? :lol:
:iagree: Jag förstår inte varför alla måste fråga om de kan hjälpa till med knytningen. De tycker själva att det ser så komplicerat ut och tänker att det där måste bli lättare med lite hjälp.
Jag vet precis...men jag tycker det mest är gulligt och snällt när någon främmande frågar...däremot stör jag mig väldans när min mamma (som vi träffar jämt och har varit med om ett antal hundra knytningar vid det här laget) VARJE GÅNG jag knyter ska stå bakom "och ta emot om jag tappar" och "hjälpa till med tyger där bak" osv osv. :evil: :evil: HON borde veta bättre vid det här laget!
Användarens profilbild
Av solanna
Frida med Mea skrev:Solanna: du måste vara jättevacker, superkvinnlig eller något annat. Jag får aldrig hjälp med sådanna saker och aldrig är det någon som bjuder mig på mat eller en drink, aksnke har hänt totalt 3 gånger :roll:
Haha, nä, det handlar nog lite om i vilka kretsar man rör sig också. Men jag kan ge några exempel som har inträffat i mitt jobb nyligen och som känns rätt typiska. Jag hälsade på när Dante var ca 2 månader och gick ut för att luncha med min chef och en kille till. Dante sov gott i sjalen. Ändå ville de hjälpa mig med att bära min matbricka och hålla upp dörrar och hämta saker mm. Jag tror att de mest var förvånade över att sjalen fungerade så bra för de har två resp. tre småbarn själva och var nog mer vana vid att behöva passa upp sina fruar än vad de behövde passa upp mig.

Det andra exemplet är från när Dante var ca 4 månader och vår kanadensiske VD var på besök. Han ville absolut bjuda ut mig på lunch medan han var i Stockholm och självklart skulle han betala, fast det var han som hälsade på oss och inte tvärtom. Villkoret var dessutom att jag skulle ta med Dante för han är väldigt barnkär och sedan satt han med Dante i knät hela lunchen och åt samtidigt. Han har också tre barn och extraknäckte dessutom som "dagisfröken" under studenttiden för att ha råd med dagis åt den äldsta dottern. Lite kul bakgrund eftersom han idag är en av världens mest kända forskare inom fältet och dessutom tidigare medarbetare till årets nobelpristagare i kemi, Dr. Roger Kornberg.

Sedan har vi alla jobbkonferenser jag har varit på när det är mer regel än undantag att man blir bjuden på alkoholhaltiga drycker. Men den akademiska världen är ju ganska hierarkisk och könsrollskonservativ. Det är ju å andra sidan just det jag som kvinna måste kämpa emot så att de ser min kompetens och inte bara mitt långa hår eller nåt... :? Så det är nig därför jag är lite extra anti mot denna särbehandling.
Av Christer Romson Lande
solanna skrev:
Frida med Mea skrev:Du måste vara jättevacker, superkvinnlig eller något annat.
Haha, nä, det handlar nog lite om i vilka kretsar man rör sig också.
Det kanske handlar om i vilka kretsar man rör sig också. Men om du inte har ändrat dig fullständigt sen när jag kände dig lite grand för typ 15 – 20 är sen så stämmer alla tre saker som Frida skrev. Du är jättevacker, superkvinnlig och en massa annat!
Användarens profilbild
Av solanna
Christer Romson skrev:
solanna skrev:
Frida med Mea skrev:Du måste vara jättevacker, superkvinnlig eller något annat.
Haha, nä, det handlar nog lite om i vilka kretsar man rör sig också.
Det kanske handlar om i vilka kretsar man rör sig också. Men om du inte har ändrat dig fullständigt sen när jag kände dig lite grand för typ 15 – 20 är sen så stämmer alla tre saker som Frida skrev. Du är jättevacker, superkvinnlig och en massa annat!
Äsch, nu sitter jag ju här och rodnar... :oops: Fast jag blir förstås glad över komplimangerna :D

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?