Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av anhasa
Just nu bär jag vår lilleman i en 5,2 meters Stork Anna. Både jag och Vilmer älskar den. Har oxå en Ergo som jag just har börjat bära i, men jag är inte bra på att få upp honom på ryggen och på magen sitter han inte så bra i den.
Nu till mitt prolem:
Jag åker ofta bil när jag ska i väg på olika aktiviteter såsom sopping :roll: , träning mm. Vagnen använder jag helst inte eftersom den är såå jobbig att lyfta i och ur bilen. (Har stora problem med mina höfter efter tre graviditeter därav bilåkandet och att jag helst undviker vagnen i och ur bilen.)
Vad ska jag bära killen i nu på vintern? Sjalen blir ju blöt och smutsig om jag ska snurra på mig den i regn och snö och bära på rygg i Ergon fixar jag inte ännu.
Hur gör ni?
Kanske en helt korkad fråga från en novis som jag. Men jag tar risken att verka helt korkad...
Hoppas att jag får många bra tips från alla proffs här inne :D

Kram Anna
Av Aelia
En mei tai kanske
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
JA en mei tai eller en ringsjal. Men har du problem med höfterna är det kanske dumt att snedbelasta som man gör i en ringsjal.
Får jag fråga varför det inte funkar i ergon? Är han för liten än? Är det det? Thea satt inte riktigt bra i den förrän hon var drygt 4 månader tyckte jag, men nu är den kanon! Och det där med att få upp på ryggen.. det är bara att öva öva och åter öva :wink:
Användarens profilbild
Av jag71
förra vintern bar jag bara i långsjal. om man bara ser till att den har tid att torka mellan gångerna man behöver den(eller så ser man det som ett gyllene tillfälle att skaffa några sjalar till i olika längder :lol: :lol: :lol: )
Användarens profilbild
Av caelajemma
Jag gjorde "tvärtemot" vad man "ska", nämligen införskaffade en elastisk sjal först när barnet var ett halvår! :shock: (I början bar jag bara i gåsen & ringon.) Detta eftersom jag ville ha en långsjal, men kunna ha den knuten hela tiden. Jag var så trött på att didyns/gåsens ändar hela tiden blev smutsiga, och att bära i ringon/bärpåse alltför länge är inte heller så kul. Så det blev att jag valde mellan de två som sägs passa även liten tyngre barn, nämligen fleecesjalen (Calin Bleu) och hampatrikån (MaM EcoWrap). Det blev en hampatrikå och jag är helt klart nöjd med den. Men så har jag ju en liten lättviktare också - Jemma väger knappt 7.5kg nu vid 7 månaders ålder.

Visst funkar det bra att använda Ergon också, fast jag är inte någon stjärna på att sätta i & ta ur barnet utan att knäppa upp/ta av axelremmarna, så då måste man ju kränga av & på sig sin jacka också och det blir rätt så kallt den här årstiden...
Användarens profilbild
Av Suskiv
En kortare vävd sjal kan du knyta i dubbelt-X och har knuten hela tiden. På det sättet slipper man smutsa ner ändarna.
Användarens profilbild
Av Cayenne
Suskiv skrev:En kortare vävd sjal kan du knyta i dubbelt-X och har knuten hela tiden. På det sättet slipper man smutsa ner ändarna.
:iagree:

Jag har förknutit vävda sjalar mycket. Det har funkat jättebra!
Användarens profilbild
Av anhasa
kajsa kavat skrev:JA en mei tai eller en ringsjal. Men har du problem med höfterna är det kanske dumt att snedbelasta som man gör i en ringsjal.
Får jag fråga varför det inte funkar i ergon? Är han för liten än? Är det det? Thea satt inte riktigt bra i den förrän hon var drygt 4 månader tyckte jag, men nu är den kanon! Och det där med att få upp på ryggen.. det är bara att öva öva och åter öva :wink:

Ja, ringsjalen kan jag bara ha korta stunder pga snedbelastningen. Vilmer är nog inte för liten för Ergon men jag tycker inte att den känns bra på magen och på ryggen är jag ingen stjärna ännu så jag vågar helt enkelt inte ta på den utanför bilen ännu. Självklart övar jag här hemma :)

Låter som om en Mei Tai skulle vara bra.
Användarens profilbild
Av P
Jag brukar ha Mei taien när vi är ute och åker bil. Den är lätt att få på sej och ta ur barnet.
Användarens profilbild
Av sarahlc
För det första tycker jag inte alls att din fråga är det minsta korkad, jag tror att de flesta av oss har huvudbry då och då med att klura ut vad som blir mest praktiskt.

Håller med om att även vävda sjalar går bra att ha förknutna. Så hade jag det en period ofta med min pearl, men skulle nog inte kunna tänka mig det med hoppedizen tex...
Av H
Jag sag pa internet för ett tag sedan ett mycket lättare sätt att fa upp barnet i ergon i stället för över höften. Vet inte om ni fattar min förklaring, men man tar tag under barnets armar med barnets ansikte vänt framat. Sedan svingar man upp barnet runt och upp pa ryggen. Det later kanske lite farligt men det känns hur säkert som hellst när man gör det för man haller ju i barnet hela tiden. Sedan kränger man bara pa sig axelremmarna medan man haller i barnet med en arm.
Användarens profilbild
Av solanna
Jag är ofta i samma sits som du, dvs jag åker en hel del bil och vill sedan kunna göra korta eller längre ärenden utan vagn. Jag växlar mellan ett par olika lösningar som jag tycker funkar jättebra, men det beror ju lite på vad man ska göra.

Är det ett verkligt kort ärende tar jag alltid ringsjalen. Ofta sätter jag på mig den redan innan jag går hemifrån och sedan när man kliver ur bilen är det bara att stoppa i barnet - klart! Snedbelastar lite så jag vill inte bära mer än en 15-20 min med den.

Är det ett något längre ärende har jag oftast en vävd sjal som är ganska kort, 4,2 m. Den sätter jag på mig delvis innan jag hoppar in i bilen. Jag tar den om magen och drar upp ändarna över axlarna så att de hänger rakt ned. De är tillräckligt korta för att inte nå ned till marken då. Sedan går det superfort att knyta klart, man bara stoppar in bebisen innanför smokingbältet drar åt tåtarna på axlarna och knyter bakom ryggen.

Tidigare använde jag ofta trikåsjalen också. Den knöt jag klart hemma och sedan stoppade jag bara i och ur bebisen. Den avlastade tillräckligt bra om man inte gick på en väldigt lång tur. I så fall var den vävda sjalen bättre.

Sutemin som ju är lik Ergon använder jag sgs aldrig längre eftersom den avlastar så mycket sämre än sjalarna. Och Mei Taien tycker jag har för långa knytband som trasslar och blir smutsiga. Skulle jag vilja bära på ryggen skulle det nog ändå bli MTn för den är lättast att få upp utan spegel hemma.

Lycka till och hoppas att ni hittar bra sätt som funkar för er!
Användarens profilbild
Av Summer
Jag tycker inte en mei tai för man har långa axelband på dom. Om du inte redan hade haft en ergo hade jag föreslagit det... Jag gillar ergon på ryggen, det är snabbt och enkelt (bara barnet fattar att det ska till ryggen och vill dit ;)), för att lösa kyla-problemet har jag beställt en bärjacka.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?