Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej! (mitt första inlägg på det här forumet, det kommer säkert bli fler. :D ). Jag har ganska nyss kommit på hur underbart det är att bära i en sjal. Min lillkille är 6 veckor, och blir ofta buren i en Moby Wrap. Men jag skulle behöva lite tips och råd av er som är lite mer erfarna i området. :wink: Eftersom vi bor på tredje våningen utan hiss, så är det väldigt praktiskt med sjal för att slippa släpa ner (och upp) vagnen när vi går till dagis med den stora pojken. Och just nu, när det inte är så himla kallt (runt 5 grader på morgonen) så tar jag på lillkillen en ullfrottéoverall + mössa, vantar och lite tjockare strumpor. Han verkar klara sig bra med det, för att han är som en bastu när vi kommer hem. :mrgreen: Men jag funderar lite över hur vi ska göra när det blir kallare ute? Det verkar lite bökigt att få ner honom i sjalen med en tjock overall. Just nu är han ju så liten så hela han får krypa ihop i sjalen, så han har ju några lager extra tyg på sig också. Men han kommer ju att bli större (och kanske inte kommer att få krypa ihop hela kan i sjalen), och det kommer att bli vinter och kallare. Tips på hur man gör när det är vinter & kallt?

Jag funderar också på detta med olika sjalar. Vad rekommenderar ni att man skaffar sig om man vill fortsätta bära? Jag har som sagt var en Moby Wrap just nu, och sedan har jag en ERGO (som jag bar den stora pojken i). Vävd sjal?
Ja, vävd sjal är en bra fortsättning på trikå :D om man inte hellre föredrar sele då förståss. Många har både-och :wink:

Till vintern föreslår jag en jacka som är stor nog att rymma er båda, då behöver han ingen fleeceoverall heller, utan bara de varma sockarna och halsduk och mössa.
Har du ingen lämplig jacka så finns det fina bärskydd, både fodrade och ofodrade. Bärskyddet har du utanpå både bebis och sjal och det skyddar mot vind och i en del fall regn också, och de som är fodrade är ju, tja, fodrade likssom :lol:

Och :hello: välkommen hit!
Ja, välkommen hit! Vad kul att du vill vara med och bära :app:

Jag brukar aldrig ta på min dotter särskilt mycket kläder egentligen. Hon får ha en tjockare tröja eller kofta(så att man kan öppna mage mot mage) så håller hon värmen men blir inte kokhet. Förra vintern hade jag lite specialgjorda byxor som hade extra värmande lager över benen, men var vanliga över rumpan. En mössa som går ner i nacken och skyddar mot drag.

Annars går det att låna en stor jacka och knäppa den över både dig och bebis. Det är standardklädsel här :roll: Man ser ut som en liten fyrkant när barnet blir större, men är han bara sex veckor ser man ut som vanligt - fast med en stor mage och ett extra huvud under hakan :lol:

Jag är väldigt förtjust i MeiTai, mest för att man kan sy egna och ändra i modellen lite så att det passar en själv. Sedan är det enkelt att få i barnet eftersom man redan har knutit midjebandet när barnet ska i.

Lycka till!
Jag är väldigt nöjd med min Peekaru-fleeceväst! Då har busan på sig vanliga kläder + kanske raggsockor och babylegs eller benvärmare, sedan har vi fleecevästen över oss både. När det blir ännu kallare hoppas jag kunna få igen någon av pappans jackor hjälpligt kring oss och fleecevästen.
:hello: Välkommen till Sjalbarn!

Jag bytte ut min Moby till en vävd (Bebina Stjärntecken) när Oliver var ca 12 veckor.

Det blir väldigt varmt i sjalen, tre lager tyg o så kroppsvärme från mamma/pappa gör att man inte behöver så himla mkt kläder där under. :loving:
Jag hade en jättestor snowboardjacka som jag kunde knäppa runt både mig o O. och där inne hade han bara sina vanliga innekläder på sig + en liten mössa och fleecetossor.
Ville bara säga: :wave: och hälsa dig välkommen!

I början bar jag Lisa under min dunjacka, som redan var uttänjd av magen :D . Då behövde hon inte så mycket extrakläder på sig, en mössa och varma strumpor bara. Sedan blev det tossor och en tjockare tröja/jacka.
Och jag säger också Välkommen! :wave:

Började min "karriär" som sjalmamma precis som du, med en liten tjej som kom i oktober förra året.
Jag bar henne mycket både i MobyWrap och i en MeiTai, och bytte senare till en Calin Bleu Gauze, allmänt kallad Gås. Och sen blev det mer och mer... Men det är en helt annan historia...

I vilket fall så tror jag faktiskt att ullfrottéunderställ är i varmaste laget nu.
Jag hade aldrig mer än långärmat och långbyxor samt mössa och fuskpolo på min tjej, sen klädde jag mina ytterkläder utanpå båda plus att jag hade ett bärskydd när hon blev ännu lite större. Samt ulltossor till fötterna som gärna blev lite kalla, men inga vantar (för händerna hade hon innanför då)

Tänk på att det är ju inte bara sjalen som värmer! Du värmer ju mycket mer... Sen är det ju praktiskt att inte ha för mycket på barnet, för då kan du ju gå in och ta av dig och fortsätta bära även om han somnat osv.
Du lär dig snart, känn på kroppen och på händer och fötter så märker du vad som behövs. :)
Kul att du hittat hit! Vi bor på sydligare breddgrader och än så länge är det inte så kallt här (mest regn...). Lillan har på sig långärmad body och trikåbyxor i sjalen, några gånger även en tunn kofta i bomull eller velourjacka. Sedan använder vi benvärmare som jag drar upp så långt det går och tunna sockor+raggsockor. Mössa på huvudet och en trikåhalsduk runt halsen där det gärna drar in kall luft annars. Regnponcho över oss båda senaste dagarna...Men snart behövs nog lite varmare grejer och då tänker jag mig nog en jacka över oss båda. :)
Tack för era svar! Jag har nog kanske insett att jag kanske inte behöver så mycket kläder på lillkillen som jag tror. :oops: :mrgreen: Men jag är så otroligt rädd att han ska frysa. :oops: Men man lär sig väl så småningom vad som är lagom.

Det där med träff låter trevligt, berätta gärna mer! :D
SummerMoon skrev:Tack för era svar! Jag har nog kanske insett att jag kanske inte behöver så mycket kläder på lillkillen som jag tror. :oops: :mrgreen: Men jag är så otroligt rädd att han ska frysa. :oops: Men man lär sig väl så småningom vad som är lagom.

Det där med träff låter trevligt, berätta gärna mer! :D
Välkommen hit :)
Ta en titt i forumet bärsjalträffar efter trådar som heter nått med värmland så hittar du oss :)

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?