Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vi har en Sino till sonen på 2½ månad. Han väger ca 6600 gr och är 62 cm lång. Jag tycker mycket om Sinon men Milo glider ner lite och blir svängd i ryggraden när han somnar, detta händer när jag rör mej mycket, typ går ut med hunden, dammsuger mm. Jag tycker inte jag får honom till att bli på rätt plats hur många gånger jag än knyter. Funderar då om vävd sjal skulle vara bättre för oss? Vad säjer ni proffs? Jag har kikat på en Hoppediz Florens som verkar vara en vettig förstagångssjal, bra recensioner och lagom pris. Lite feedback från er skulle glädja oss:) Ha det gott idag!
Att sitta/ligga med svängd rygg är inte på något sätt skadligt för barnet, frågan är mer om du tycker att det börjar kännas tungt och svajigt. Personligen gillar jag vävda sjalar bättre, så jag tror absolut du blir nöjd om du köper en.
Jag får känslan av att han glider längre och längre ner, inte att sjalen kasar ner, bara Milo. Han vill också alltid en armen ner längs kroppen och då får jag ännu mer obehagskänsla för det är den sidan där ryggen kröks. Känns alltid som att övre delen på hans kropp inte sitter rätt, svårt att förklara. Vet inte om det har med min stora byst att göra...hmmm känns som jag svammlar nu;-)
Jag har använt vävd sen Casper var 3 mån. Han var då ungefär lika stor som Milo. Har också en Hoppediz som jag gillar jättemycket. Du behöver byta till vävd förr eller senare så det är bara att testa.

:)
Menar du att han blir sväng liksom i sidled? Jag trodde först att du menade att ryggen blir krum "utåt" från dig.

Vår dotter Lova är snart fyra månader och väger drygt 6 kg. Jag har haft och har fortfarande samma problem då och då (om du nu menar åt sidan). Även jag funderar över hur bra det kan vara. Men jag tycker att det blir bättre och bättre. Dels blev det bättre med vävd sjal som är stadigare, men det vill till att man knyter tight, dels blir det bättre och bättre ju stadigare Lova i sig själv är/blir.

Jag tror att den största anledningen till vår "snedhet" är att Lova alltid ska titta långt åt sidan och bakom sig när jag sätter henne i sjalen, eller snarare så tittar hon alltid så. Om hon bara ville slappna av lite och titta rakt fram när det är dags för isättning hade det nog hjälpt oss en hel del.
Ja precis, svängd i sidled. Om jag lyfter rätt honom så är han i samma position ganska så snabbt igen. Det är när han är avslappnad i kroppen annars är han upprätt och sitter jättebra. Min dotter på 18 år sjalade honom innan idag och fick samma problem när han somnade...undras om jag binder för slappt eller om det är för att vi inte tar upp magstycket så han blir mer inpackad. Nu har jag i alla fall lurat med mej maken till mässan för barn i Malmö på söndag och där finns många sjalar att titta på:) bra va?
Myrten skrev:Menar du att han blir sväng liksom i sidled? Jag trodde först att du menade att ryggen blir krum "utåt" från dig.

Vår dotter Lova är snart fyra månader och väger drygt 6 kg. Jag har haft och har fortfarande samma problem då och då (om du nu menar åt sidan). Även jag funderar över hur bra det kan vara. Men jag tycker att det blir bättre och bättre. Dels blev det bättre med vävd sjal som är stadigare, men det vill till att man knyter tight, dels blir det bättre och bättre ju stadigare Lova i sig själv är/blir.

Jag tror att den största anledningen till vår "snedhet" är att Lova alltid ska titta långt åt sidan och bakom sig när jag sätter henne i sjalen, eller snarare så tittar hon alltid så. Om hon bara ville slappna av lite och titta rakt fram när det är dags för isättning hade det nog hjälpt oss en hel del.
Med båda mina barn har jag mer och mer gått över till vävd sjal vid ca 6kg. Inte så mycket för att jag oroar mig när de sjunker ihop (de är ju fortfarande ganska lealösa och brukar vara bra på att säga till när något är obekvämt) utan för att jag tycker det blivit allt svajigare att bära och jag har gillat den vävda sjalens stadga :D

Blir nog bra att få klämma på lite sjalar på Mässan. Bra tillfälle att få lite knythjälp och tipps också. Ha kul och glöm inte plånboken :twisted:
Ja det kan kanske vara att det är lite svajigt som gör min obehagskänsla och att jag ofta vill rätta till honom. Plånboken är laddad:) jag har aldrig varit på denna mässan innan så det ska bli så roligt att få klämma och hitta lite roliga kläder och prylar:)
sanna73 skrev:Med båda mina barn har jag mer och mer gått över till vävd sjal vid ca 6kg. Inte så mycket för att jag oroar mig när de sjunker ihop (de är ju fortfarande ganska lealösa och brukar vara bra på att säga till när något är obekvämt) utan för att jag tycker det blivit allt svajigare att bära och jag har gillat den vävda sjalens stadga :D

Blir nog bra att få klämma på lite sjalar på Mässan. Bra tillfälle att få lite knythjälp och tipps också. Ha kul och glöm inte plånboken :twisted:
Lilla bus var väldigt böjd åt höger i början, såväl i sjal som när hon stod upp hos en i knät, även om det syntes mer i sjalen. Och så vägrade hon länge att titta åt vänster i sjalen (men gjorde det annars) om jag så höll för och storebror stod och tjoade på andra sidan :hmm: . Höger är liksom hennes favoritsida, även när hon sover. Det blev ingen skillnad med högerkroken när jag bytte till vävd sjal när hon var ett par månader, men däremot så mycket skönare för mig med en stadigare sjal med bättre avlastning :D ! Nu sedan kanske ett par månader upplever jag henne inte som sned längre, även om hon fortfarande har höger som sitt favorithåll (har hela tiden fortsatt att bära och inte vidtagit några "uträtande" åtgärder), men nu tar hon sig en titt åt andra hållet ibland iaf.

Vill också tipsa om att köpa en begagnad, väl ingången sjal som första vävda, för de är mer lättknutna och ju bättre knytning, desto bättre avlastning. Och så känns en ingosad sjal inte lika bred och otympligt.
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?