Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
...pga att de ligger på rygg. Stora nyheten idag, men det var inte det jag ville berätta. Det var att min svärfar kom och sa till mig nu ikväll att han hade hört på radion att man skulle låta barnet sova på rygg och sen bära det på mage för att undvika plattskalle. "Man ska göra precis som du gör" sa han, det är roligt att höra, tycker jag. Sen är det ju inte så att jag bär henne jämt när hon är vaken, ett par timmar om dagen kanske. Sen kan man ju låta dem ligga på mage när de är vakna också :) fast det kan jag inte skryta med att hon gör så mycket som hon borde.
Av puh
Är så glad att jag bär - för S gillar inte att ligga på mage! Fattar inte hur jag skulle kunna låta henne ligga på mage. Hon blir ju skitförbannad och ledsen. Kul att lämna henne så... :oops: Nu går det dock bättre, men nu sitter hon oftast och leker. Mage är bara kul i ca 10 minuter... :?
Användarens profilbild
Av Groover
Faktum är att jag redan för något år sedan hörde om en kvinna som jobbar på ett sjukhus i Stockholm (kommer inte ihåg vilket. Kanske var det Karolinska?) just med barn från "lattegenerationen" - barn som fått platt huvud pga att de legat i vagnen hela dagarna.
Av puh
Groover skrev:Faktum är att jag redan för något år sedan hörde om en kvinna som jobbar på ett sjukhus i Stockholm (kommer inte ihåg vilket. Kanske var det Karolinska?) just med barn från "lattegenerationen" - barn som fått platt huvud pga att de legat i vagnen hela dagarna.
"Lattegenerationen" :lol: Så bra namn, men lite sorgligt... :roll:
Användarens profilbild
Av Bridz
Vi bar sonen jämnt när han var liten, han låg bara själv på nätterna, då i vår säng. Ändå fick han jätteful huvudform vilket vi åtgärdade genom att byta plats i sängen. Han låg nämligen jämnt vänd mot mig och blev platt på den sidan. När vi bytte plats vände han sig åt andra hållet och det jämnades ut.

Men man kanske inte kan skylla enbart på att barnen får ligga för mycket i vagn nuförtiden att de får platta skallar. Eller så hade vår son bara ett extra formligt huvud?
Användarens profilbild
Av Sintra
Nä, alltså när man upptäckte att PSD hade ett visst samband med magsovande, började man förespråka ryggsovande. Men efter ett tag så upptäckte man att banren fick platta skalar - så då bärjade man rekommendera kudde - och efter ytterligare några år upptäckte man att det behövdes fluffigare kudde - så rekomendationerna ändrades igen...

/ M som bär sin kejsarsnittade magsovarbebis ganska mycket...han har väldigt runt huvud...
Användarens profilbild
Av lillvilda
min mamma och jag pratade just om det där med platta bakhuvuden och då sa hon, ja dina barn har ju alltid haft så fina huvuden, det beror nog på att du bär dom så mycket. Klart barnen får platta huvuden när de ligger på rygg själva jämt. De blir ju fina och starka i nacken av att bäras!

Det värmde i mitt hjärta för hon har inte sagt så mycket om mitt bärande förr men nu smyger det fram att hon berättat för andra om mina fiffiga bärdon. :heart: Hon har blivit en riktig sjalmormor :loving: och skakar på huvudet när hon ser oergonomiska selar.

Jag tror att barn har olika lätt att forma om sina huvuden men att det såklart inte gör saken bättre om de får ligga mycket på rygg.
Användarens profilbild
Av Myrten
Vår Lova på tre månader sover på rygg hela nätterna och ALLTID med huvudet åt samma sida. Detta tack vare/på grund av att hon suger på höger tumme. Än så länge har jag inte sett att huvudet skulle ha formats snett men jag är rädd för att det ska bli snett. Jag tror det blir svårt för henne att sluta suga på tummen för den används flitigt och energiskt när hon ska sova. Har någon något tips?!

När hon sitter i sjalen och ligger i rapställning mot bröstet tittar hon också ALLTID åt samma håll, det andra håller verkar inte intressant över huvud taget. Blir inte nackmusklerna väldigt ojämnt tränade då?
Användarens profilbild
Av hörnsten
Myrten skrev: När hon sitter i sjalen och ligger i rapställning mot bröstet tittar hon också ALLTID åt samma håll, det andra håller verkar inte intressant över huvud taget. Blir inte nackmusklerna väldigt ojämnt tränade då?
Jag var också orolig för det när min son var i den åldern. Han hade alltid huvudet åt samma håll om det inte var något speciellt på andra sidan.
Han vänder fortfarande helst huvudet åt det hållet i sele/sjal, speciellt när han ska sova. Men han är inte sned alls, varken i nacke eller huvud. :D
Användarens profilbild
Av Myrten
hörnsten skrev:
Myrten skrev: När hon sitter i sjalen och ligger i rapställning mot bröstet tittar hon också ALLTID åt samma håll, det andra håller verkar inte intressant över huvud taget. Blir inte nackmusklerna väldigt ojämnt tränade då?
Jag var också orolig för det när min son var i den åldern. Han hade alltid huvudet åt samma håll om det inte var något speciellt på andra sidan.
Han vänder fortfarande helst huvudet åt det hållet i sele/sjal, speciellt när han ska sova. Men han är inte sned alls, varken i nacke eller huvud. :D
TACK! Då behöver jag inte oroa mig eller försöka att få henne att vrida huvudet åt andra hållet.
Av Ponyo
Vilhelm kom ut med ett fasligt utplattat huvud, men åt andra hållet.
Han hade suttit på rumpan i magen, och hade haft det fasligt trångt.
Så för vår del gällde det att han fick ligga lite på rygg och platta ut skallen lite. :D
Användarens profilbild
Av annachen
Bubbi skrev:Vilhelm kom ut med ett fasligt utplattat huvud, men åt andra hållet.
Han hade suttit på rumpan i magen, och hade haft det fasligt trångt.
Så för vår del gällde det att han fick ligga lite på rygg och platta ut skallen lite. :D

:lol: Är det inte det ena så är det det andra.......

Faktum är att mina päron också hört om det och uttalat sig positivt om sjalandet för första gången :)
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?