Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har verkligen längtat efter att få bära i sjal under graviditeten och har nu 2 sjalar och 2 selar i min ägo, MEN jag har också en bebis som inte alls är speciellt intresserad av att bli buren. Hon är snart 3 månader.

Jag har lyckats få henne nöjd några gånger i sjal och sele, men alltsom oftast börjar hon skrika och picka med huvudet (som att hon vill amma fastän hon precis ätit) och är allmänt missnöjd. Hon har väldigt svårt att komma till ro när hon blir buren, utan sjal/sele tycker hon om att bli buren men så fort jag sätter ner henne i ett bärdon så skriker hon. Det är som att hon inte tycker om att sitta så tätt intill mage mot mage. Hon är väldigt nyfiken också, vet inte om det är därför hon inte vill titta in i bröstkorgen. Har testat grodposition i Manduca och både groda och med benen utanför i Becon, hon kan böja benen när hon sitter med dem utanför så det funkar bättre än groda tycker jag.

Att försöka söva henne genom att bära är svårt, hon somnar bäst om hon får ligga på sidan och bara vara ifred. Överlag verkar hon vara väldigt "självständig" och inte alls så närhetssökande som andra bebisar verkar vara.

Hur som helst, jag undrar om ni har några tips för att få henne att vilja bli buren mer? Jag vill ju så gärna mysa och bära nära! :heart:
Användarens profilbild
Av Annika E
Min lillgumma bar jag i sjal några ggr precis när hon var nyfödd och det gick bra, men sen så blev hon precis som din lilla tjej, ville inte bäras i sjal alls. Så jag bar henne inte alls i sjal på flera veckor, sen sydde jag en MT och i den gick det faktiskt lite bättre. Häromdagen testade jag sjalen igen och vips så var den tydligen poppis igen! Nu har jag burit henne flera dagar på raken och hon är alert och tittar glatt och intresserat på allt runtomkring, sen efter ca 30 minuter blir hon trött och somnar utan ett pip! :shock: :D Så härligt! Så ge inte upp! Det kan vända! *kram*
Användarens profilbild
Av Ullegulle
Svårt det där...
Men det är nog som med vagn, vissa barn gillar det direkt, andra måste man öva med. :)
Testa att bära henne korta stunder, 5 min eller så till att börja med.
Sätt ner henne innan hon hinner bli irriterad.
Öka på efter hand.
Kan det vara att hon känner mjölklukten och vill "mys-snutta" lite?
Kanske du kan prova att låta henne snutta lite medans hon sitter i sjalen..?
Lycka till!
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
:hello: Vi har också haft en sjalvägrare. Hon gillar inte vagn heller, så vi har burit mest på fri hand hittills (Agnes är 6,5 mån). NU har hon börjat gilla att sitta i sele på min rygg, jag hade nästan gett upp hoppet faktiskt.
Tidigare har hon kunnat somna i selen om jag ammat henne samtidigt. Jag har försökt tajma tex dagishämtning med hennes sömn så att sånt ska funka.

Vi var också på väg att köpa en bärstol, för det gillade hon, jag tror att hon mest har ogillat att sitta fast. I en bärstol sitter ju barnet friare. Att hon såg bättre spelade nog också in. Som tur var hann vi inte köpa någon eftersom vi inte hittade en som passade mig :lol:

Agnes är inte heller lika närhetstörstande som storebror var. Hon har gillat att ligga på golvet i princip sedan hon föddes. Och sovit bra själv. När hon var mindre var jag orolig för att hon skulle få för lite närhet, det var lätt att lägga ifrån sig henne så ofta man kunde, för det är svårt att ta hand om en treåring med en bäbis i famnen. Samsovandet kändes verkligen viktigt, och de dagar storebror var på dagis hade jag henne sovandes i famnen. Samma på kvällarna.
Användarens profilbild
Av emellen
Tack för tipsen! Att bära tills hon börjar gnöla är oftast svårt eftersom det börjas redan när hon sätts ner... Amma vete tusan om jag kan få till i sele/sjal, har ganska stora bröst och en utdrivningsreflex som heter duga...

Precis som du beskriver Knyttet & K så är hon väldigt nöjd med att ligga själv på golvet, så hon har en hel del tid där, hon verkar inte alls sådär närhetstörstande som bebisar "ska" vara. Läste i någon tråd att små bebisar väl är mest intresserade av att titta på sina föräldrar (ang. bärande utåt/inåt), men Isa är ju mer intresserad av allt runtomkring...

Problemet kan nog vara att hon inte tycker om att sitta fast och inte kunna göra som hon själv vill. Har man henne i famnen mage mot mage är det väldigt mycket klättrande och fixande och grejande.

Kanske får jag helt enkelt vänta ut det tills hon blir lite större och kanske tycker bättre om bärandet. Just nu är ju hennes ovilja inget problem eftersom vi bara har henne att ta hand om.

Hmm, blir mycket svamlande och osorterade tankar...
Användarens profilbild
Av Din mamma
Min plutt börjar också söka mat i sjalen, ibland funkar det att ge honom napp eller ett finger att suga på istället, då somnar han rätt omgående. En annan grej jag märkt är att det är lättare om han inte ligger direkt mot min hud, man kan ha en mindre urringads tröja eller en tygbit emellan. Sedan gungar jag honom genom att "guppa" med kroppen, sjunger balladen om Ho Chi Minh (Sigges favvolåt) och buffar lite på rumpan om han blir ledsen.
Användarens profilbild
Av emellen
Testade nyss att mysamma (hon hade ätit en timme tidigare och sovit efter det) och när jag plockade upp henne i famnen så signalerade hon amma... Och sen kom jag på varför vi inte mysammar (dvs inte ammar oftare än var tredje timme ungefär och absolut inte på första "tell") - hon ammade men var inte speciellt sugen på att äta, så mjölken som kom "släppte" hon ut i mungipan och i slutet kom det även en stooor kräka... Så att låta henne amma i sjalen för att hålla henne lugn är nog uteslutet, om jag inte vill bli indränkt i mjölk och kräks...

Napp i sjalen har jag testat, funkar helt okej men hon är ändå inte nöjd. Det hela slutar mest med att hon pickar med huvudet mot mig med nappen i munnen...
Användarens profilbild
Av Din mamma
Har du testat att hålla huvudet åt sidan lite försiktigt? Inte riktigt hålla fast som med våld, bara så att det är lite en ansträngning att picka.
Användarens profilbild
Av emellen
Yo Mama skrev:Har du testat att hålla huvudet åt sidan lite försiktigt? Inte riktigt hålla fast som med våld, bara så att det är lite en ansträngning att picka.
Hmm, nä, jag får testa det... Hon är ju så snuttig, napp brukar hjälpa annars, men tydligen blir det lite svårt att acceptera second best när man har den riktiga varan så nära... :roll:
Användarens profilbild
Av Din mamma
Jo, Sigvard är ocksåsupersnuttig, försöker även äta på pappans bröst när han kommer dit :lol:

Han gillar liksom inte att vara vaken i sjalen men sover väldigt bra i den, annars hade jag kanske gett upp.
Användarens profilbild
Av sabe
Kanske kan det också komma med tiden. Vi hade svårt att få till det bra i början och ringsjalen som jag bara hade då kändes jobbig att bära i för varm och fick henne inte ligga bra. Därför bar jag henne mycket i famnen.

När hon var 10-11 månader köpte vi äntligen en sele den blev genast väldigt populär. Efter en del protester älskar hon nu också att bli buren på ryggen. Ringsjalen använder vi också en hel del när jag bär henne på höften. Så det kan vara något som kommer med tiden :)
Användarens profilbild
Av emellen
Jihooooo!

Idag skulle vi ut en sväng i skogen och fiska med min familj så jag tänkte jag skulle testa igen, gjorde en meitai-prototyp häromdagen och där verkade hon trivas ganska bra eftersom den var lite lägre i ryggen så hon kunde se sig omkring, så därför tänkte jag att det borde funka med Manducan om jag hade den på lägsta läget. Och minsann, det funkade riktigt bra! Hon verkar tycka bättre om att ha benen utanför och inte i groda, och om hon får se sig omkring så är hon någorlunda nöjd. Efter lite gnölande så somnade hon till och med och vi använde huvudstödet med bra resultat! Jag är mycket nöjd! :D

Helst vill jag ju att jag ska kunna bära henne utan att kämpa för att hon ska vara nöjd, men små framsteg är ju framsteg de också!

Min mamma hade en teori om att hon kanske är ovan vid positionen, hon tycker inte om att ligga på mage och sover i stort sett alltid på sidan, så kanske beror oviljan på det, att hon lättast kommer till ro om hon ligger på sidan... Vi får fortsätta testa iaf!
Användarens profilbild
Av Din mamma
emellen skrev:Jihooooo!

Idag skulle vi ut en sväng i skogen och fiska med min familj så jag tänkte jag skulle testa igen, gjorde en meitai-prototyp häromdagen och där verkade hon trivas ganska bra eftersom den var lite lägre i ryggen så hon kunde se sig omkring, så därför tänkte jag att det borde funka med Manducan om jag hade den på lägsta läget. Och minsann, det funkade riktigt bra! Hon verkar tycka bättre om att ha benen utanför och inte i groda, och om hon får se sig omkring så är hon någorlunda nöjd. Efter lite gnölande så somnade hon till och med och vi använde huvudstödet med bra resultat! Jag är mycket nöjd! :D

Helst vill jag ju att jag ska kunna bära henne utan att kämpa för att hon ska vara nöjd, men små framsteg är ju framsteg de också!

Min mamma hade en teori om att hon kanske är ovan vid positionen, hon tycker inte om att ligga på mage och sover i stort sett alltid på sidan, så kanske beror oviljan på det, att hon lättast kommer till ro om hon ligger på sidan... Vi får fortsätta testa iaf!
:vågen:
Av eamane
Kul att det funkade :vågen:

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?