Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Sejrla
Tänkte fråga er erfarna sjalare om när man kan börja bära barnet framlänges i sjalen? När har ni tidigast burit barnet så (alltså med barnets ansikte utåt)? Har en enmånaders nu som är enormt nyfiken på världen och protesterar ljudligt om han tycker att det är för tråkigt. Vi har börjat bära honom i famnen med ansiktet utåt ibland och han tycker det är kul och ser sig intresserat omkring, men vi orkar inte bära honom så särskilt länge. Jag har inte tordats sätta honom framlänges i sjalen än eftersom jag förstått att man inte ska göra det för tidigt. Vad är det som avgör om man kan sätta barnet framlänges? Han är redan rätt stabil i kroppen och han lyfte huvudet från magläge i fredags (4 veckor gammal). Han gillar annars att sitta i sjalen med ansiktet inåt, i alla fall när han börjat bli trött, och han sover gärna i den. Däremot går det inte att ha honom så när han är fullt vaken och vill att det ska hända saker, då slår det lock för öronen av hans protestskrik. Alltså, vad säger ni, när kan man tidigast sätta dem med ansiktet utåt? Är det för tidigt att göra det nu?
Användarens profilbild
Av Tiz
Jag har aldrig burit någon av barnen utåt, däremot kan man prova att knyta upp dem på sidan av kroppen, alltså en vanlig omslutet x eller x2 fast något förskjutet så barnet hamnar mer på höften. En annan variant är att knyta upp barnet högt så det kan se över axeln på er. Ytterligare ett sätt är att bära barnet på ryggen.

Rent ergonomiskt är det inte bra att bära barnen framåt, men det är mest för att fördelarna med sjal försvinner. Tyngdpunkten för bäraren kommer för långt från kroppen vilket gör att det blir onödigt tungt. Den knytning som man kan använda sig av om man ändå vill bära framåt är Buddha, då barnet sätts med benen i skräddarställning helt innanför sjalen. Kolla gärna på knytanvisningarna här på sjalbarn.
Användarens profilbild
Av zero.sara
Håller med, buddha kan dom sitta i men det blir snabbt tungt och inte speciellt bekvämt
Användarens profilbild
Av fröken Ragnhild
Jag hade nog hellre burit på sidan typ ringsjal.
Det skall ju funka för er!
Kanske utvänd hemma men borta invänd, pyret är ju så liten!
Användarens profilbild
Av viola
fröken Ragnhild skrev:Jag hade nog hellre burit på sidan typ ringsjal.
Håller med! Bebisar behöver ju hållas avskärmade från för mycket intryck som det blir framåtvänt.....
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Sen finns det väl någon knytning där barnet liksom halvligger på sidan i sjalen... borde ge hyffsad utsikt?! Kolla babybodens instruktioner: http://www.babyboden.nu/Mias/x-omslut-2 ... 20baby.htm

Att bära på sidan ger ju annars, som de andra redan skrivit, bra utsikt men samtidigt möjlighet att "gömma sig" hos mamma/pappa när det blir för mycket att titta på! :D
Av Sejrla
Å vad bra, precis som jag trodde att jag skulle få, massvis med kloka svar :) . Ska testa att sätta honom mer på sidan, eller i buddha. Vad gäller att det är jobbigt att bära så, så är det rätt tungt att bära honom i famnen också, så där känns det ändå som en förbättring även med Buddha (eftersom han inte vill bli nedlagd och gallskriker när han får sitta inåtvänd), och vad gäller intrycken så är han tydlig i signaleringen när han inte vill längre, har märkt det när vi bär honom framåtvänd i famnen. När vi går ut har vi honom inåtvänd och det är han nöjd med då. Ska öva på att få till knytningen åt sidan, har precis lyckats börja få rutin på att knyta dubbelt omslutet kryss (är det det som kallas omslutet x2? ) så vi får se om hur det går :)
Användarens profilbild
Av diddeldi
buddha rekommenderar jag, och bara hemma (för intrycken). det är som sagt inte lika bekvämt som inåtvänt men bekvämare än att bära barnet på armen :wink:
Av Pippimamma
Tiz skrev:J En annan variant är att knyta upp barnet högt så det kan se
Helt ny här på forumet och hittade den här tråden som stämmer in bra på min 5-veckors kille som gärna sitter framåtvänd (hemma) i våra famnar eller gärna spanar över axeln. Undrar hur jag knyter upp honom högt så han kan se över axeln, med min trikåsjal.

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Av Nova
Kan detta vara något för en nyfiken liten kille? :?:

http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php?t=93943

Knyningen ser så smart och bekväm ut tycker jag. :D
Av Pippimamma
Ja det där ser definitivt ut som nåt han skulle kunna uppskatta. Men hur knyter man? Och passar det om man har en trikåsjal, det ser ut som en vävd sjal på fotot nämligen?
Användarens profilbild
Av Helene-Gia
viola skrev:
fröken Ragnhild skrev:Jag hade nog hellre burit på sidan typ ringsjal.
Håller med! Bebisar behöver ju hållas avskärmade från för mycket intryck som det blir framåtvänt.....
Även när de blir lite äldre är det bra att de inte får för mycket intryck framåt. Kan bli så upptrissande...
Användarens profilbild
Av erisara
Nova skrev:Kan detta vara något för en nyfiken liten kille? :?:

http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php?t=93943

Knyningen ser så smart och bekväm ut tycker jag. :D
Den var ganska bekväm, jag kunde i vart fall bära fram och tillbaks till E's förskola med den knytningen (tog väl ca 45 minuter totalt).
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?