Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Dom jag tycker om just nu är en Mei Tai eller en Beco baby men vet inte vilken som är bäst eller så kanske det finns nån annan bättre.
Mina krav är att den ska kunna användas från nyfödd och kunnas bäras i längre stunder utan att det blir jobbigt för mig eller bebisen. Vore jätte tacksam för lite hjälp i djungeln.
Av anki82
glömde visst skriva att jag även funderar på en Manduca :)
Användarens profilbild
Av emelie
:hello: Välkommen till Sjalbarn!

Ska du bära en alldeles nyfödd, så skulle jag personligen inte använda vare sig sele eller MT utan en trikåsjal de första månaderna.
Den kan man snöra på sig på morgonen o sen plocka bebisen i o ur under dagen utan att snöra upp sjalen.
Sen när bebis blivit några veckor så skulle jag köpa en MT o sen efter ytterligare ett par månader en sele.

Det finns babyinlägg till selarna, men jag har aldrig använt ett sånt.
I valet mellan MT vs Beco så skulle jag helst säga båda :wink: men om jag måste välja så blir det nog... :hmm: ...MeiTai:en pga mysighetsfaktorn.

Vill du absolut inte ha sjal, så skulle jag isf välja MT före Beco till nyfödd.

Manduca har jag tyvärr aldrig provat. (men jag vill :wink: )
Av anki82
Tack för ditt svar. Tycker att det verkar krångligt att knyta sjal hela tiden men såg nu att det finns en som heter TriCotti som man inte behöver knyta men jag undrar hur länge man kan använda en sån.
Användarens profilbild
Av Ingrid
Du har ingen som kan visa dig hur man knyter? Om man får lite hjälp de första gångerna, så brukar de flesta tycka att det är mycket enklare än de trodde. Och en lätt och smidig trikåsjal kan man ha på sig färdigknuten hela dagen och bara plocka i och ur barnet, så det behöver inte bli så mycket knytande. Jag tycker också att bärsjal är att föredra till de allra minsta.
Användarens profilbild
Av Scharlott
Tänker lite likadant som Ingrid... till de allra minsta känns en bärsjal helt klart smidigast. Oftast kan man tycka det är mycket tyg i början, men får man lite praktisk hjälp att komma igång med knytningarna så brukar man lära sig snabbt. Kanske finns det någon i din närhet som kan hjälpa dig och visa hur man knyter!?

Kan även hålla med dig om att det är lite utav en djungel av alternativ av olika bärsjalar/bärselar. Ett tips skulle kunna vara en mjuk och mysig trikåsjal de allra första månaderna och därefter en bärsele - det är det många som väljer.

Avslutningsvis, varmt välkommen till Sjalbarn 8)
Användarens profilbild
Av Hs Bobbo
Passa på att sjala din lilla! Så slipper du ångra sen när du väl börjar, att du inte provade tidigare! Det gör nämligen jag... det är så mysigt med sjal och hade jag vetat det hade jag haft den med mig till BB!
Användarens profilbild
Av verre
Hs Bobbo skrev:Passa på att sjala din lilla! Så slipper du ångra sen när du väl börjar, att du inte provade tidigare! Det gör nämligen jag... det är så mysigt med sjal och hade jag vetat det hade jag haft den med mig till BB!

det kunde varit jag som skrev det.. jag ångrar så, att jag inte visste om sjal redan på bb eller gärna innan.

jag hade velat "nyfödd"s myst med Adrian..
Användarens profilbild
Av zink
Välkommen!
verre skrev:
Hs Bobbo skrev:Passa på att sjala din lilla! Så slipper du ångra sen när du väl börjar, att du inte provade tidigare! Det gör nämligen jag... det är så mysigt med sjal och hade jag vetat det hade jag haft den med mig till BB!

det kunde varit jag som skrev det.. jag ångrar så, att jag inte visste om sjal redan på bb eller gärna innan.

jag hade velat "nyfödd"s myst med Adrian..
Instämmer med ovanstående!

Just en trikåsjal är himla lätt att få till utan krångel efts tyget är stretchigt. Efter några gånger känns det ungefär lika krångligt som att ta på sig en ytterjacka...!

Vad gäller bärsele från väldigt liten har jag ingen erfarenhet efts jag fortsatte med trikåsjalen tills V blev så tung att det blev svajigt, när han var ungefär ett halvår, då köpte vi först en Ergo men bytte till Patapum (mera avskalad, passade oss bättre). Hade en Tricot-Slen som räknas som en av de stadigare, tjockare. Det är samma ena som gör Tri-Cotti som du nämner. Har inte erfarenhet av dem men de har kasnek liet kortare "livstid"?

Det braiga med trikåsjalen är variationsmöjligheterna. Knöt först "vagga" och sedan "omslutet kryss" och då kunde mn ju variera en hel del med att svepa in benen eller inte, dra tyg över hvudet när han sov som stöd elelr när man amamde i sjalen o s v.

Men vad gäller bärsele för småttingar så verkar folk gilla den nya Manducan!

Efts man inte kan bära i trikåsjalen när de blir för tunga så är det många som har en trikåsjal liggandes - väntandes på ett ev syskon kanske. Så om du inte vill köpa på dig och sälja nytt eller begagnat så kanske du kan låna av ngn sjalare i trakten? Min trikåsjal t ex i är just nu utlånad till en som har bf imorgon :-) Man sliter ju knappt på dem!

Se till att du får ha den i flera månader i s f - för med en nyfödd har man rätt så fullt upp och hur bra det än låter med sjal så kanske man ändå inte kommer igång å testar ordentligt första dagen eller ens veckan! Min blev liggandes länge - vilket jag i efterhand tycker var trist men men!

Lycka till och på återseende... När du om ett halvår har en sjalgarderob på 10 bärdon liksom :roll:
Av anki82
tack så mycket för era svar
Användarens profilbild
Av zink
Fast sjal är ju gosigast mmmm :-)

Bild

På bilden är dock v närmare halvåret gammal, nåväl - det var den bild jag hade till hands!

Hoppas du får fatt i bådadera så kan ni båda testa å varva!
Av Bling
Jag håller med, trikåsjal, mysigt, enkelt, underbart, men nu är han för tung :( . Gillar du att bära kommer du inse att du måste ha en himla massa bärverktyg, men missa inte tiden med trikå. :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?