Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Nova
O skrev:Jag har en BB-sling och såhär står det om den:

"BB-sling är handvävd i Indien inom ramen för Fair Trade. Det innebär att arbetarna betalas rättvisa löner, har ett bra arbetsklimat, omsorg om miljö och mycket mer."

Den verkar ju vara rättvist producerad iallafall, men det var kanske en trikåsjal du var ute efter?

/Olga
Det tycks gälla även den vävda långsjalen BB-slen.
Så här står det på BabyNord http://www.babynord.se/
BB-slen är handvävd i Indien inom ramen för Fair Trade. Det innebär att arbetarna betalas rättvisa löner, har ett bra arbetsklimat, omsorg om miljö och mycket mer.
Användarens profilbild
Av Scharlott
Kompletterar med texter för...

... Cuddlywrap:
The CuddlyWrap™ is a certified organic cotton product. Many have contributed to its' production, all with the goal of preserving our planet and achieving fair trade. Peapod Creations is committed to the environment, Fair Trade Labour Practices and quality craftsmanship.

Organic cotton used in the production of CuddlyWraps is inspected and certified by TDA or IFOAM accredited agencies, such as Skal, IMO and Agreco. Low impact reactive and vat dyes used in the fabric meet ETAD and Oeko-Tex 100 Standards.
... MaM Earth
The MaM EARTH slings are made of 100% organic cotton. Our cotton is hand-picked and SKAL-certified. The slings and hats are sewn by professionals without child labour in an ecological company in a fair working environment.
... MaM ECO
The MaM Eco slings are made of a hemp 55%/organic cotton 45% blend. Hemp is a very ecological and durable natural fiber that feels cool and our cotton is hand-picked and SKAL-certified. The slings are sewn by professionals without child labour in an ecological company in a fair working environment.
Användarens profilbild
Av melon
Knyttet & K skrev:
melon skrev:
Nova skrev:Jo, jag såg det. :lol:

Men jag var så seg att när jag började skriva så fanns inte ditt inlägg, men när jag publicerade det så hade du hunnit emellan. :wink:

Den är säkert värd att nämnas flera gånger, tror du inte det? :D
Jojomen! Jag äger själv just en ecowrap och jag är jättenöjd!!! :wink:
Hur tycker du att den funkar till ett lite större barn? Och för ryggknyt?
Jag såg den igår och blev lite sugen, den gröna var ju så himla fin :love: Men jag funderar på om den är i smalaste laget :hmm:
Den funkar bra till allt utom ryggsäck. Men omslutet på ryggen fungerar toppen! Vi bär inte så mycket på ryggen än, Dante tycker inte att det är roligt :roll: Har provat Siri (drygt 2 år) i den, men hon vill ju inte sitta så länge. Men den är som vilken vävd som helst, bara att den är lite smalare. Jag har aldrig kommit överens med breda vävda, det blir så mycket tyg vid axlarna och överallt för mig. Hmm... jag har ju inte lagt ut bild på min än, kanske skulle komma till skott snart? :lol:

Usch va jag svamlar :roll:
Av Lilla trollets mamma
Jag vet att www.fairmonkey.se har tyg som går att använda till sjal men är inte säker på att de har sjalar, jag har frågat ifall de kommer ta in några men fler får gärna maila så kanske de får in :) tips bara!
Användarens profilbild
Av Ingrid
Roligt att höra att du trivs med bärsjalen, Melon :D

Lite ytterligare information om tyget och tillverkningen av Babydesigns eco-wrap:
Bomullen odlas i Turkiet och tyget vävs i Tjeckien. Så transporterna sker inom Europa. Hela produktionen av tyget är certifierat enligt IVN:s standard för ekologisk och social produktion (eller hur man nu ska uttrycka det). Naturskyddsföreningen skriver så här om IVN: "IVN - International Association Natural Textile Industry."En sammanslutning företag med avsikt att producera kvalitetstextil i naturmaterial enligt stränga ekologiska och sociala regler."
Man kan även läsa mer om IVN på IMO:S hemsida på engelska här: http://www.imo.ch/imo_services_textile_en,1729,998.html

Så produktionen sker under fair-trade liknande förhållanden, även om den inte är "fair-trade"märkt.

När det gäller tillverkning av bärsjalarna är det än så länge jag själv som syr och färgar, så det är väl en hyfsat etisk arbetssituation. Inget barnarbete förutom att min son Anton gärna vill vara med och titta på :D Färgerna är också miljövänlliga, ännu inte certifierade. När vi kommer upp i lite större mängder, kommer vi att kunna ordna ekologiskt certifierad färgning också. Föhoppningsvis redan under det här året.

Drömmen är förstås att på sikt kunna märka våra sjalar både med "Bra miljöval" och "Rättvisemärkt". Men det ligger väl i alla fall minst ett par år fram i tiden. Och Miom, jag vet vad du menar, har själv jobbat som miljösamordnare med miljö- och kvalitetsledningssystem ett antal år, det finns alltid ett och annat att hitta om man börjar skrapa på ytan.

Angående Hoppediz bärsjalar, så är även de tillverkade under fair-trade-villkor. Läs gärna mer här (engelska): http://www.hoppediz.de/EN/qualitaet/herstellung.htm
Användarens profilbild
Av Bönan
Lilla trollets mamma skrev:Jag vet att www.fairmonkey.se har tyg som går att använda till sjal men är inte säker på att de har sjalar, jag har frågat ifall de kommer ta in några men fler får gärna maila så kanske de får in :) tips bara!
Vad roligt att du tar upp just Fair Monkey, det är en av mina bästa vänner som driver och äger! :-)

Givetvis har jag redan pratat med dom om att börja ta in sjalar, eftersom de köper in tyger och ahntverk från Guatemala så är ju oddsen för att hitta någon som tilvlerkar sjalar ganska stor. De har redan kollat på lite olika sjalar och diskuterat med några kvinnokooperativ, så det kan vara på gång!!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?