Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kaja
#955265
Jag VET det är ganska basic, men jag har ändå inte helt kläm på det. Acryl vet jag är slitstarkast och ull klarar av att bli våt utan att bli kall. Bomull kliar inte. Så långt är jag med. Men vilket garn väljer jag till vilken sak?? Om jag ska virka grytlappar, mössa, vantar eller en tröja?? Det MÅSTE ju finnas någon tanke bakom de olika garnen, fast jag har inte klurat ut vilken ännu.

//Kaja
Användarens profilbild
Av Hello
#955388
Med reservation för att jag kan ha fått saker om bakfoten, så babblar jag på lite :wink:

Akryl är slitstarkt och brukar också vara lätt att tvätta, därför är ofta "barngarner" (typ Piggelen) och sånt i akryl eller med akrylblandning. Det låter ju hemskt konstgjort med akryl men det kan vara jättemjuka och fina garner.

Ull kan bli vått utan att bli kallt, men det är ju ffa sånt till sin struktur att det har många "hakar", vilket dels gör att vissa ullgarner upplevs som stickiga, dels gör att det blir många lufthål i ett ylleplagg och luft isolerar och därför blir ylleplagg varma. Ullgarner måste vara superwash-behandlade för att tåla att tvättas i tvättmaskin.

Bomull är ju slätare, "lenare", och därför används det oftare i plagg som man har direkt mot kroppen, väl? Grytlappar är ju oftast virkade/stickade i bomull också, men det vet jag inte varför.

Äsch, jag vet inte - jag tänker lite högt bara. Det får man väl göra?? :)
Användarens profilbild
Av zandrama
#955806
Kaja skrev:Men vilket garn väljer jag till vilken sak?? Om jag ska virka grytlappar, mössa, vantar eller en tröja?? Det MÅSTE ju finnas någon tanke bakom de olika garnen, fast jag har inte klurat ut vilken ännu.
Förutom det som står ovan, så kan akryl ibland upplevas som lite plastigt, och känns lite syntetigt när det har blivit använt ett tag. Det finns ju olika sorters ullgarn också, tex Alpacka-ull är minst lika mjukt och lent som bomullsgarn. Bara för att krångla till det. :lol:

Till mössa och vantar skulle jag använda ett ostickigt ullgarn till, så det blir varmt och mjukt, om du använder ett garn som inte är superwashbehandlat kan man ullkura plaggen så de blir lite mer vattenavstötande också.

Tröjan beror på; en stickad tröja i bomullsgarn är betydligt svalare än en i ullgarn, men har man tänkt ha den över t-shirt, "vanlig" tröja och under overall och bor i södra (mellersta?) Sverige så räcker det antagligen med bomull.

Grytlapapr skulle jag använda bomullsgarn till eftersom det är billigare än ull, inte riskerar att smälta som akryl och går att tvätta i ganska höga temperaturer i maskin.
Av Enid
#955939
Jag håller med ovanstående.

Jag har tidigare stickat mycket i akryl eftersom jag stickat till kompisar som velat ha lättksötta men ändå varmare tröjor och mössor. Ett bra akrylgarn är mjukt och käns inte plastigt och är väldigt lättskött men det förlorar lite av den isolerande effekten när det blir uktigt eller blött.

Nu stickar jag nästan bara i ullgarner eftersom jag har en bäbis som drägglar och svettas mycket och gillar att suga på ärmarna/vantarna/halsduken. Favoriten är Babyull för den är superwash (= lättskött) och den är otroligt mjuk (!!), den kan jag ha på bäbis med bara t-shirt under. I mössor, vantar och halsduk har jag hittat en cashmirgarn som faktiskt är ännu mjukare (och dyyyyrare), det känns som bomull. Till mig själv blir det ofta alpacka vilket också är väldigt mjukt.

Bomullsgarn upplever jag för hårt att sticka i om det inte är strukturgarn eller bomullsblandning. Men det blir jättebra i vår och sommartröjor och mössor.
Och det är absolut det man ska ha tillgrytlappar eftersom det tål värme bäst och är absolut mest lättskött!
Nallar och leksaker tycker jr är oslagbart bäst att sticka och virka i bomull också, samma här att det blir lättskött och mjukt.


Sen kan man ibland välja garn efter torktid, akryl torkar snabbast och bomull långsammast. Men det beror självklart även på garnet i sig, hur tjockt det är och vilken struktur. Ett luftigt garn/plagg torkar alltid snabbare än ett tätt packat/spunnet men ett tätspunnet garn blir ofta mer smutsavstötande och slittåligt.

Det finns dom som inte tål akryl och det finns dom som inte tål ull, bomull har jag däremot aldrig hört någon som varit överkänslig mot.
Användarens profilbild
Av melon
#955988
Akryl tycker jag fort blir nopprigt och tappar formen, så det stickar jag knappt i längre. Och så känns det sådär plastigt som zandrama säger...

Ull däremot :vågen: Nuförtiden finns det massor med fina ullgarner som inte alla är stickiga. Min favorit är Lanett (merinoull) som jag stickat mycket bebissaker i, och det kan man tvätta i 40. Det stickar jag också pulsvärmare i, och det sticks ingenting alls. Jag är ganska känsligt för sånt annars, och alpacka kan jag inte använda...

Bomull är toppen på sommaren eftersom det är svalt och luftigt om man stickar löst. Men stickar/virkar man det hårt så får man fina grytlappar eller handdukar som isolerar värme och tar upp väta bra.
Användarens profilbild
Av Elina
#956007
Håller med er andra, jag stickar mest i ull. Ska man lägga ner tid på ett större plagg skulle jag aldrig ta acryl, det håller inte lika länge. Däremot mössor som lätt blir stixiga har jag gjort en del i acryl, men de är inte tänkta att användas när det är som kallast.

Bomull är oxå bra, till sommargrejjer :D
Användarens profilbild
Av Fryle
#956359
I mitt garnskåp finns bara ull och bomull. Mest stickar jag i tvåtrådigt ullgarn och stickor 3, har snöat in på det och vet då hur det blir.

Till bebissaker använder jag gärna merinoull som är långfibrigt och klifritt. Jag skulle aldrig använda superwash, som innebär att fibrerna är behandlade med nåt syntetiskt. Till sockor kan jag dock tänka mig en inblandning av 20-30% syntet av något slag.

Bomull är trevligt till sommarplagg och bruksartiklar, men stora plagg blir tunga och tappar lätt formen.
Användarens profilbild
Av Kaja
#956380
Japp. Ännu ett ämne man var helt uppdaterad på då! Tusen tack för all hjälp!

Jag har en hel del acryl (Carolina heter garnet), men det ligger en del ullgarner också och lite bommull i lådorna, så det var därför jag funderade. Fördelen med just det Carolina-garnet var att det var ganska lagom tjockt. Jag har ett annat garn också som är som "clown", ett tunnare ullgarn som är melerat. Men, då blir vantarna lite tunnare. Får fundera lite till. Men, ligger det ett kilo garn i en låda så kändes det logiskt att börja att jobba sig igenom det.

//Kaja
Användarens profilbild
Av Hello
#956394
Kaja skrev:
Jag har en hel del acryl (Carolina heter garnet),

//Kaja
Carolina är ett jättebra garn. Jag stickade ollar till mina systrar i det för många år sedan och nu har min dotter de tröjorna och de är jättefina, trots att de är naturvita och därmed tvättade många gånger :)
Användarens profilbild
Av Innana
#956446
Undvik gärna akrylgarnar till vantar, mössor och sockor. Det blir fruktansvärt svettigt i ett par barnstövlar tex om det inte är ren ull!
Användarens profilbild
Av Kaja
#956451
Innana skrev:Undvik gärna akrylgarnar till vantar, mössor och sockor. Det blir fruktansvärt svettigt i ett par barnstövlar tex om det inte är ren ull!
Ok. Då blir det tröja i stället då. Barnen behöver tröjor att ha under overallerna och om alternativet är fleece, så är det "plast eller plast" att välja på... Det är ju gratis eftersom det ändå finns hemma.

Regia var det mitt andra garn hette. 25% acryl och 75% ull stod det på.

//Kaja
Användarens profilbild
Av melon
#956482
Kaja skrev:
Innana skrev:Undvik gärna akrylgarnar till vantar, mössor och sockor. Det blir fruktansvärt svettigt i ett par barnstövlar tex om det inte är ren ull!
Ok. Då blir det tröja i stället då. Barnen behöver tröjor att ha under overallerna och om alternativet är fleece, så är det "plast eller plast" att välja på... Det är ju gratis eftersom det ändå finns hemma.

Regia var det mitt andra garn hette. 25% acryl och 75% ull stod det på.

//Kaja
Det är väl ett sockgarn så det blir nog bra till vantar också! Du kan ju sticka med dubbelt garn om du vill att det ska gå fort eller ännu hellre; tväändssticka så får du tjocka och fina vantar!!! :D
Användarens profilbild
Av Fryle
#956662
Innana skrev:Undvik gärna akrylgarnar till vantar, mössor och sockor. Det blir fruktansvärt svettigt i ett par barnstövlar tex om det inte är ren ull!
Fast just till sockar kan jag tänka mig några procent syntet så de håller, även om det är ganska trevligt pyssel att sticka i nya hälar. I längden känns det dock som sisyfusarbete
Användarens profilbild
Av Kaja
#956865
melon skrev:
Kaja skrev:
Innana skrev:Undvik gärna akrylgarnar till vantar, mössor och sockor. Det blir fruktansvärt svettigt i ett par barnstövlar tex om det inte är ren ull!
Ok. Då blir det tröja i stället då. Barnen behöver tröjor att ha under overallerna och om alternativet är fleece, så är det "plast eller plast" att välja på... Det är ju gratis eftersom det ändå finns hemma.

Regia var det mitt andra garn hette. 25% acryl och 75% ull stod det på.

//Kaja
Det är väl ett sockgarn så det blir nog bra till vantar också! Du kan ju sticka med dubbelt garn om du vill att det ska gå fort eller ännu hellre; tväändssticka så får du tjocka och fina vantar!!! :D
Dubbelt garn. Hm. Ingen dum idé. Har testat med virknål 3 och regia och det blir visserligen fint, men jösses vad tunt. Fin-vantar möjligen...

Stickning ger jag mig inte på. Jag har visserligen stickat en del, men jag blir aldrig riktigt sams med stickningen. Nu har jag totalt gått igång på virkning och redan virkat två par vantar och har en halv liggande i bommullsgarn (kommer nog att lägga ner dem, de blir väl tunna...), och tredje paret är som sagt på gång nu.

Tvåändsstickning har min mamma testat. Tydligen jtätekul, men VÄLDIGT långsamt. Hon är duktig på att sticka, men jag undrar om hon ens fick ihop till ETT par vantar...

//Kaja
Användarens profilbild
Av He.ma
#956891
När man stickar raggsockor ska man helst anavända garn som innehåller ex 70%ull och 30%polyester (el dyl) för då håller raggisarna. Jag har själv raggisar som min mormor stickade för massor av år sen (hon dog för ca 15år sen). Till raggsockor till större barn och vuxna använder jag finska "sju bröder" (seitsemän veljestä) finns i massor av fina färger på Rusta.
Men oj du skulle ju inte sticka Kaja förlåt :oops:

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?