Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av zandrama
#595307
Nu är min overal nästan klar, och då står det så här efter att man har sytt ihop överarmssömmarna:

"Halskant: Sticka upp ca 40-55 m runt halsen med 1 tråd i varje färg."

Hur gör man när man stickar upp maskor? Är det bara att sticka in stickan i lämplig båge på maskorna och sen fortsätta sticka eller ska man göra på nåt mer raffinerat sätt?

Möstret är detta: http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 26&lang=se
Användarens profilbild
Av Gullan
#595313
Ja, man brukar plocka upp ett visst antal m, bara dra garnet genom valda maskor/varv där det ska plockas upp. För enkelhetens skull använder jag ofta en virkkrok för att plocka upp maskorna. När jag plockat upp 5-10 m sätter jag över dem på stickan.
Användarens profilbild
Av melon
#595316
Ett tips för att få en jämn och fin kant utan hål i är att plocka upp maskor där du tycker att det behövs för att få det jämnt, och sen avmaska till precist antal på det första varvet (om det behövs, du kanske är så cool att du får det rätt på en gång 8) ) :wink:

Blir det ändå hål kan man sticka just den maskan vriden, då brukar det inte synas lika mycket.

Fin overall, kom ihåg att visa upp den sen!! :wink:
Användarens profilbild
Av zandrama
#596078
Gullan skrev:Ja, man brukar plocka upp ett visst antal m, bara dra garnet genom valda maskor/varv där det ska plockas upp. För enkelhetens skull använder jag ofta en virkkrok för att plocka upp maskorna. När jag plockat upp 5-10 m sätter jag över dem på stickan.
Så man ska plocka upp maskor och dra garnet igenom de innan man börjar sticka de?
Användarens profilbild
Av Gullan
#596188
zandrama skrev:
Gullan skrev:Ja, man brukar plocka upp ett visst antal m, bara dra garnet genom valda maskor/varv där det ska plockas upp. För enkelhetens skull använder jag ofta en virkkrok för att plocka upp maskorna. När jag plockat upp 5-10 m sätter jag över dem på stickan.
Så man ska plocka upp maskor och dra garnet igenom de innan man börjar sticka de?
Helt rätt! Du drar garnet genom maskor/varv runt halslinningen - annars blir det väldigt hårt och stramt, sedan stickar du bara som vanligt!
Användarens profilbild
Av zandrama
#596195
Då testar jag det ikväll, och funkar det inte så får jag ropa på hjälp igen. :wink:
Användarens profilbild
Av zandrama
#596934
Det funkade och blev supersnyggt! Fast jag borde nog ha maskat av lite lösare. Nåja... :roll:

Tack Gullan och Melon! :vågen: :urule:

Ny ska jag bara sy ihop den, och sy i knappar och det blir nog imorgon eller så. Efter helgen borde den vara helt klar. 8)
Användarens profilbild
Av melon
#596972
zandrama skrev:Det funkade och blev supersnyggt! Fast jag borde nog ha maskat av lite lösare. Nåja... :roll:

Tack Gullan och Melon! :vågen: :urule:

Ny ska jag bara sy ihop den, och sy i knappar och det blir nog imorgon eller så. Efter helgen borde den vara helt klar. 8)
Va kul!!! Jag vill också se bild! :D
Användarens profilbild
Av zandrama
#601369
Nu är den färdig, lägger in bilder ikväll. 8)
Användarens profilbild
Av melon
#601429
zandrama skrev:Nu är den färdig, lägger in bilder ikväll. 8)
:app:
Användarens profilbild
Av zmurfan
#601500
zandrama skrev:Nu är den färdig, lägger in bilder ikväll. 8)
Är det inte kväll snart?
Av surftrollet
#601504
zmurfan skrev:
zandrama skrev:Nu är den färdig, lägger in bilder ikväll. 8)
Är det inte kväll snart?
:iagree:

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?