Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Smultronbarn
#9248791
Kan man färga ett plagg i ett vitt ulltyg som är 75% ull och 25 % polyester? Hur blir resultatet tror ni? Och vilken slags färg är i så fall bäst?

Och skulle n i i så fall färga för hand eller i ulltvättprogram i maskinen?

Många frågor blev det. :lol:
Användarens profilbild
Av Fryle
#9248872
Ja, det går nog, förutsatt att ulldelen inte är superwashbehandlad.
Jag hade använt Herdins Multifibre color: http://www.herdins.se/sv/textilfarg/her ... -fibre__82
Resultatet kommer att bli melerat eftersom polyester inte färgas, likaså eventuella sömmar av polyestertråd. Jag hade färgat i gryta för att få tillräckligt hög temperatur.

(Och jag hade inte vågat göra det med något dyrt, eftersom det skulle kunna bli en flopp.)
Användarens profilbild
Av solängel
#9249036
Fryle skrev:Ja, det går nog, förutsatt att ulldelen inte är superwashbehandlad.
Jag hade använt Herdins Multifibre color: http://www.herdins.se/sv/textilfarg/her ... -fibre__82
Resultatet kommer att bli melerat eftersom polyester inte färgas, likaså eventuella sömmar av polyestertråd. Jag hade färgat i gryta för att få tillräckligt hög temperatur.

(Och jag hade inte vågat göra det med något dyrt, eftersom det skulle kunna bli en flopp.)
Men superwashull går väl att färga? Jag har då färgat både superwashgarn och superwashull utan problem. Med syrafärger.
Av Ponyo
#9249041
solängel skrev:
Fryle skrev:Ja, det går nog, förutsatt att ulldelen inte är superwashbehandlad.
Jag hade använt Herdins Multifibre color: http://www.herdins.se/sv/textilfarg/her ... -fibre__82
Resultatet kommer att bli melerat eftersom polyester inte färgas, likaså eventuella sömmar av polyestertråd. Jag hade färgat i gryta för att få tillräckligt hög temperatur.

(Och jag hade inte vågat göra det med något dyrt, eftersom det skulle kunna bli en flopp.)
Men superwashull går väl att färga? Jag har då färgat både superwashgarn och superwashull utan problem. Med syrafärger.
Jag med. Det var dessutom väldigt lättfärgat. Det gick att få jämnare resultat eftersom det tålde lite rörning i grytan. Jag färgade också med syrafärg.
När jag bundit härvor med akrylgarn, så har de stumparna tagit färg de med.
Av Smultronbarn
#9249078
Tack för svar och tips. Så kanske man törs men kanske det blir melerat. Fast frågan är om jag har nån tillräckligt stor gryta i så fall? :hmm: Och tål synteten att kokas?
Av Ponyo
#9249084
Smultronbarn skrev:Tack för svar och tips. Så kanske man törs men kanske det blir melerat. Fast frågan är om jag har nån tillräckligt stor gryta i så fall? :hmm: Och tål synteten att kokas?
Du ska inte koka. Det räcker med 90 grader.
Av Smultronbarn
#9249092
Ponyo skrev:
Smultronbarn skrev:Tack för svar och tips. Så kanske man törs men kanske det blir melerat. Fast frågan är om jag har nån tillräckligt stor gryta i så fall? :hmm: Och tål synteten att kokas?
Du ska inte koka. Det räcker med 90 grader.
Aha, tack! :tumup: Men då funkar kanske maskinprogrammet också? Fast nu blir jag lite nojjig - krymper inte ullen i så fall? :hmm: Är alltså ett färdigsytt plagg, borde kanske ha sagt det. :lol: Men bra att veta generellt också, för har ju vanliga tyger att färga med. :D
Användarens profilbild
Av Fryle
#9249100
Ponyo skrev:
solängel skrev:
Fryle skrev:Ja, det går nog, förutsatt att ulldelen inte är superwashbehandlad.
Jag hade använt Herdins Multifibre color: http://www.herdins.se/sv/textilfarg/her ... -fibre__82
Resultatet kommer att bli melerat eftersom polyester inte färgas, likaså eventuella sömmar av polyestertråd. Jag hade färgat i gryta för att få tillräckligt hög temperatur.

(Och jag hade inte vågat göra det med något dyrt, eftersom det skulle kunna bli en flopp.)
Men superwashull går väl att färga? Jag har då färgat både superwashgarn och superwashull utan problem. Med syrafärger.
Jag med. Det var dessutom väldigt lättfärgat. Det gick att få jämnare resultat eftersom det tålde lite rörning i grytan. Jag färgade också med syrafärg.
När jag bundit härvor med akrylgarn, så har de stumparna tagit färg de med.
Nu har jag ingen förpackning hemma, men hade för mig att det stod att superwash inte kunde färgas? :hmm: Eller var det malsäkrat som inte funkade? Eller stod det att risken var större för ojämn infärgning med superwash? Som ni märker har jag inte så bra koll, men hade nog kunnat de mig på ett sånt projekt i alla fall. :lol:
Användarens profilbild
Av Fryle
#9249103
Smultronbarn skrev:
Ponyo skrev:
Smultronbarn skrev:Tack för svar och tips. Så kanske man törs men kanske det blir melerat. Fast frågan är om jag har nån tillräckligt stor gryta i så fall? :hmm: Och tål synteten att kokas?
Du ska inte koka. Det räcker med 90 grader.
Aha, tack! :tumup: Men då funkar kanske maskinprogrammet också? Fast nu blir jag lite nojjig - krymper inte ullen i så fall? :hmm: Är alltså ett färdigsytt plagg, borde kanske ha sagt det. :lol: Men bra att veta generellt också, för har ju vanliga tyger att färga med. :D
Ull tål hög värme, men jag hade inte vågat kombinera värme och rörelse som i en tvättmaskin, då finns risk för tovning.
Av Smultronbarn
#9249392
Fryle skrev:
Smultronbarn skrev:
Ponyo skrev:
Smultronbarn skrev:Tack för svar och tips. Så kanske man törs men kanske det blir melerat. Fast frågan är om jag har nån tillräckligt stor gryta i så fall? :hmm: Och tål synteten att kokas?
Du ska inte koka. Det räcker med 90 grader.
Aha, tack! :tumup: Men då funkar kanske maskinprogrammet också? Fast nu blir jag lite nojjig - krymper inte ullen i så fall? :hmm: Är alltså ett färdigsytt plagg, borde kanske ha sagt det. :lol: Men bra att veta generellt också, för har ju vanliga tyger att färga med. :D
Ull tål hög värme, men jag hade inte vågat kombinera värme och rörelse som i en tvättmaskin, då finns risk för tovning.
Aha! :notes: Så kan det ju faktiskt vara att det är runttumlingen som kan ställa till det.
Av Smultronbarn
#9249862
CrazyMagpie skrev:Jag tänker att den största utmaningen är att hitta ett kärl stort nog för att kunna få en jämn infärgning. En vanlig 10 litersgryta räcker knappast för en långkofta... :roll:
Kanske kan man smyga in i en övergiven hage och låna ett gammalt ko-vattnings-badkar? 8) :fnissa:
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
#9250063
Smultronbarn skrev:
CrazyMagpie skrev:Jag tänker att den största utmaningen är att hitta ett kärl stort nog för att kunna få en jämn infärgning. En vanlig 10 litersgryta räcker knappast för en långkofta... :roll:
Kanske kan man smyga in i en övergiven hage och låna ett gammalt ko-vattnings-badkar? 8) :fnissa:
Låter som en plan! :tumup:
Av Smultronbarn
#9254043
Måste fråga en sak till. Ullkappan finns i en äldre variant med 75 % ull och 25 % polyester (kallad tecnowool enl tillverkaren) , och en nyare variant med 44 % ull, 39 % polyester och 17 % polyamid.

Vilket av varianterna är att föredra tror ni (vad gäller hållbarhet/passform, värme, slitstyrka, miljö, komfort mm)?

Spontant tänker ju ja att desto mer ull i den desto bättre och varmare. Eller?

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?