Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#7946452
Jag ska sy ett lapptäcke och vill ha inspiration! Egna och andras :D

Sen undrar jag också om vadd på metervara är det bästa att ha i lapptäcket. Det är en bäbis som ska få det.
Jag har aldrig sytt med lappteknik tidigare så allmänna tips på sånt som är bra och sånt som är mindre bra att göra är välkommet :lol:
#7947964
Vadd på metervara är jättebra! Det blir lättast att quilta om den är tunn, jag har gjort misstaget att köra på för tjock vadd, det var svårt att få snyggt.

Skär remsorna/rutorna ist för att klippa/riva. När man river dras ju tyget lite snett, så då blir det svårare att få raka, snygga sömmar och därmed svårt att få snygga hörn.

När du sytt klart ovansidan och pressat, var noga med att tråckla ihop alla lager, sedan quilta och därefter sy på kantremsan. (Det var väldigt svårt att få det snyggt när jag kantade först...)

Jag har en del böcker om du vill låna! :tumup:
#7948981
solängel skrev:Vadd på metervara är jättebra! Det blir lättast att quilta om den är tunn, jag har gjort misstaget att köra på för tjock vadd, det var svårt att få snyggt.

Skär remsorna/rutorna ist för att klippa/riva. När man river dras ju tyget lite snett, så då blir det svårare att få raka, snygga sömmar och därmed svårt att få snygga hörn.

När du sytt klart ovansidan och pressat, var noga med att tråckla ihop alla lager, sedan quilta och därefter sy på kantremsan. (Det var väldigt svårt att få det snyggt när jag kantade först...)

Jag har en del böcker om du vill låna! :tumup:
Hmm, jag har ingenting att skära med. Fast vi har billiga rullknivar på jobbet. Man kanske skulle investera i en. Behöver man en sån särskild matta då också eller kan man använda masonit?
#7951233
Tror att du kan köpa billig rullkniv på ÖB eller panduro, skärmatta finns nog också på panduro

VADD, jag använder alltid bomullsvadd, speciellt om det är till barn. Den andra vadden är polyestervadd och inte alls lika lätt att jobba med. Och inte lika gosig.
Med bomullsvadden kan du lägga ovansidan på och baksidan underst och sen "stryka" fast med händerna så håller det sig bra på plats när du ska quilta.
Bomullsvadden brukar vara 3 m bred och ligga på ca 300kr /meter.

Sen beror det på vad du vill använda för teknik...det finns ju hur mycket som helst. Kolla på sysidan...eller säg vilken stil du tänkt dig.

Avslutningskanten finns också mycket bra sätt att få ihop på slutet, men hojta om jag ska försöka beskriva här.
#7951315
annemi skrev:Tror att du kan köpa billig rullkniv på ÖB eller panduro, skärmatta finns nog också på panduro

VADD, jag använder alltid bomullsvadd, speciellt om det är till barn. Den andra vadden är polyestervadd och inte alls lika lätt att jobba med. Och inte lika gosig.
Med bomullsvadden kan du lägga ovansidan på och baksidan underst och sen "stryka" fast med händerna så håller det sig bra på plats när du ska quilta.
Bomullsvadden brukar vara 3 m bred och ligga på ca 300kr /meter.

Sen beror det på vad du vill använda för teknik...det finns ju hur mycket som helst. Kolla på sysidan...eller säg vilken stil du tänkt dig.

Avslutningskanten finns också mycket bra sätt att få ihop på slutet, men hojta om jag ska försöka beskriva här.
Var kan man köpa bomullsvadd? Och måste man förtvätta den så den inte krymper?
#7952026
Knyttet & K skrev:
annemi skrev:Tror att du kan köpa billig rullkniv på ÖB eller panduro, skärmatta finns nog också på panduro

VADD, jag använder alltid bomullsvadd, speciellt om det är till barn. Den andra vadden är polyestervadd och inte alls lika lätt att jobba med. Och inte lika gosig.
Med bomullsvadden kan du lägga ovansidan på och baksidan underst och sen "stryka" fast med händerna så håller det sig bra på plats när du ska quilta.
Bomullsvadden brukar vara 3 m bred och ligga på ca 300kr /meter.

Sen beror det på vad du vill använda för teknik...det finns ju hur mycket som helst. Kolla på sysidan...eller säg vilken stil du tänkt dig.

Avslutningskanten finns också mycket bra sätt att få ihop på slutet, men hojta om jag ska försöka beskriva här.
Var kan man köpa bomullsvadd? Och måste man förtvätta den så den inte krymper?
Jag köper i quiltbutik, antingen här i Täby eller i Surahammar. Kolla om det finns nån i din närhet, annars kan man ju ringa och be att dom skickar.
Jag tvättar ingenting innan....quiltar du väldigt gleest kan det hända att den krymper men inte annars. Jag har tvättat när quiltarna är klara och dom har hållt sig jättefina. Dock ska du inte använda ånga när du stryker, för då kan det dra sig, krympa och bli konstigt om du har otur.
#7952038
Tack för tipsen! Jag får fundera på vadden, jag börjar med att sy ihop mina lappar.
Det blir enklast möjliga variant. Kvadrater eller rektanglar.
När jag quiltar det sen, syr jag i skarvarna då?

Vad kostar de billiga rullknivarna ni tipsat om på ett ungefär?
Jag hade för mig att den vi hade på jobbet kostade kring en hundring, men det var visst 179:-, är det dyrt eller billigt? Jag har verkligen noll koll :lol:
Hur stor skärmatta vill man ha om man ändå ska köpa en?
Jag lutar åt att klippa och inte köpa på mig mer grejer innan jag vet om jag kommer göra mer i lappteknik, men det kan ju vara kul att veta ändå.

Jag kikade lite på Lappoleket, där fanns lite bra info (visst är det en sjalbarnare som har den sidan?)
Finns det andra bra sidor för inspiration?
#7952131
Knyttet & K skrev:Tack för tipsen! Jag får fundera på vadden, jag börjar med att sy ihop mina lappar.
Det blir enklast möjliga variant. Kvadrater eller rektanglar.
När jag quiltar det sen, syr jag i skarvarna då?

Vad kostar de billiga rullknivarna ni tipsat om på ett ungefär?
Jag hade för mig att den vi hade på jobbet kostade kring en hundring, men det var visst 179:-, är det dyrt eller billigt? Jag har verkligen noll koll :lol:
Hur stor skärmatta vill man ha om man ändå ska köpa en?
Jag lutar åt att klippa och inte köpa på mig mer grejer innan jag vet om jag kommer göra mer i lappteknik, men det kan ju vara kul att veta ändå.

Jag kikade lite på Lappoleket, där fanns lite bra info (visst är det en sjalbarnare som har den sidan?)
Finns det andra bra sidor för inspiration?

Skärmatta på ca 45*60 är en bra storlek, den har du mycket nytta av. Sen finns det både större o mindre men det är om man är riktigt biten av lapptäcksbacillen :oops:
Vet tyvärr inte vad dom kostar...och inte vad rullkniven kostar heller (jag har haft mina så länge)

quilta, det kan du göra lite som du vill, enklast är nog i skarvarna eller i diket som man också kallar det. Eller så kan du quilta tvärs över fyrkanterna åt båda håll, eller sy en söm en liten bit in från sömmarna, eller om du har mönstersömmar så kan du använda dom också, det är bara fantasin som sätter stopp :wink:

Lycka till! :D

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?