Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9556142
Fryle skrev:Jag skulle behöva blockare till babysockor, men det hittar jag ingenstans. Jag vet att det är möjligt att göra själv, men jag vill hellre köpa färdiga.

Någon som vet var det finns?
Fick du tag på några blockare?
#9556145
CAKirre skrev:Jag ska förlänga ärmarna på denna, fick bara tag på det blåa garnet. Hur skulle ni ha gjort? Förlänga med blått utanför det rosa, eller repa upp det rosa och förlänga det blåa partiet?
Tänkte förlänga en 3-4cm ungefär.
Bild
Repa upp den rosa mudden, slätsticka och sen förlänga med blått.
Användarens profilbild
Av Fryle
#9556146
Stream skrev:
CAKirre skrev:Jag ska förlänga ärmarna på denna, fick bara tag på det blåa garnet. Hur skulle ni ha gjort? Förlänga med blått utanför det rosa, eller repa upp det rosa och förlänga det blåa partiet?
Tänkte förlänga en 3-4cm ungefär.
Bild
Repa upp den rosa mudden, slätsticka och sen förlänga med blått.
Precis så tycker jag med. :tumup:
Användarens profilbild
Av Fryle
#9556147
CAKirre skrev:
Fryle skrev:Jag skulle behöva blockare till babysockor, men det hittar jag ingenstans. Jag vet att det är möjligt att göra själv, men jag vill hellre köpa färdiga.

Någon som vet var det finns?
Fick du tag på några blockare?
Nej.
Jag har mailat fröken fyrkant, men hon har inte svarat.
#9556150
Fryle skrev:
Stream skrev:
CAKirre skrev:Jag ska förlänga ärmarna på denna, fick bara tag på det blåa garnet. Hur skulle ni ha gjort? Förlänga med blått utanför det rosa, eller repa upp det rosa och förlänga det blåa partiet?
Tänkte förlänga en 3-4cm ungefär.
Bild
Repa upp den rosa mudden, slätsticka och sen förlänga med blått.
Precis så tycker jag med. :tumup:
Ja, det var så jag funderade på att göra också, men min sambo, som i vanliga fall brukar ha bra tankar tyckte att det funkade bra med att bara repa upp musikanten, slätsticka den och sedan förlänga med det blåa, slät- och ribbstickat. Och eftersom mitt huvud inte alls fungerar så visste jag inte om jag tänkte fel när jag tyckte att min idé nog blir bättre. (Fast det med slätstickning och ribbstickat i nya mudden tog jag som självklart, så det brydde jag mig inte om att skriva ut.)
Användarens profilbild
Av Fryle
#9556158
BaraSara skrev:Någon som har erfarenhet av Magasin Duetts Mohair tweed? Är det lätt att sticka med? Riktigt mjukt? Ska sticka mitt livs första tröja ( :help: ) till ullkänsliga sonen.

https://magasinduett.se/garn/magasin-du ... tweed-lime
Jag vet inget om det garnet men skulle inte betrakta mohair som okliigt. Hellre då ett rent merinogarn.
#9556159
Fryle skrev:
BaraSara skrev:Någon som har erfarenhet av Magasin Duetts Mohair tweed? Är det lätt att sticka med? Riktigt mjukt? Ska sticka mitt livs första tröja ( :help: ) till ullkänsliga sonen.

https://magasinduett.se/garn/magasin-du ... tweed-lime
Jag vet inget om det garnet men skulle inte betrakta mohair som okliigt. Hellre då ett rent merinogarn.
Nä, mohairen är jag osäker på, men samtidigt tror jag att den gör plagget lite mer slitstarkt. Ska beställa hem ett nystan och sticka en remsa som han kan prova mot halsen eller handleden. Jag är väldigt ullkänslig själv men har mohairsockar som jag älskar. De känns inte klifria i handen, men på något magiskt sätt funkar de ändå.
Användarens profilbild
Av melon
#9556222
BaraSara skrev:Någon som har erfarenhet av Magasin Duetts Mohair tweed? Är det lätt att sticka med? Riktigt mjukt? Ska sticka mitt livs första tröja ( :help: ) till ullkänsliga sonen.

https://magasinduett.se/garn/magasin-du ... tweed-lime
Jag har stickat ganska mycket i det, det kliar nog lite ändå skulle jag säga, men jag är inte så känslig. Tänk på att det är entrådigt som om du stickar enbart slätstickning kommer stickningen att vrida sig litegrann. Annars är det ett vackert garn med en liten aura!
#9556225
melon skrev:
BaraSara skrev:Någon som har erfarenhet av Magasin Duetts Mohair tweed? Är det lätt att sticka med? Riktigt mjukt? Ska sticka mitt livs första tröja ( :help: ) till ullkänsliga sonen.

https://magasinduett.se/garn/magasin-du ... tweed-lime
Jag har stickat ganska mycket i det, det kliar nog lite ändå skulle jag säga, men jag är inte så känslig. Tänk på att det är entrådigt som om du stickar enbart slätstickning kommer stickningen att vrida sig litegrann. Annars är det ett vackert garn med en liten aura!
Det verkar ju inte särskilt lovande, att det kliar och kan vrida sig :? Men garnet ser ju så fint ut på bild och finns i så vackra färger... Nu har jag redan hunnit beställa hem två nystan, så det är lika bra att provsticka en remsa. Annars har jag svårt att komma på något som är mjukt, lämpligt tjockt och samtidigt lite slitstarkt. Det enda jag kommer på är Onions garn med nässlor. Det är mjukt, men färgerna är lite mesiga och det är så silkigt och halkigt att sticka med. Vet inte hur det skulle kännas att sticka en hel tröja i det garnet.
https://hippstick.se/garn/onion-no-4-or ... -lime-816/
Användarens profilbild
Av Fryle
#9556229
Jag har stickat en klänning i Onions tunnare garn, tror att det kallas strumpgarn. Och en kofta i den tjocklek du länkar till. Det var inget konstigt att sticka i och känns skönt att bära. Dock noppar det en del.
#9556553
Hur brukar ni minska på mössor? Jag har inte stickat någon mössa på jättelänge och glömt hur jag brukade göra. Nu provade jag med åtta minskningar på varje varv, men det blev alldeles för tvärt. Jag vill att den ska vara slät.
#9556555
Tivedstrollet skrev:Hur brukar ni minska på mössor? Jag har inte stickat någon mössa på jättelänge och glömt hur jag brukade göra. Nu provade jag med åtta minskningar på varje varv, men det blev alldeles för tvärt. Jag vill att den ska vara slät.
4 minskningar vart annat varv, brukar det var i de flesta mössor jag stickat.
#9556569
Beror nog också på tjockleken på garnet, de senaste mössorna jag har stickat har varit rätt tjocka.

En fråga, men kanske lagd på fel plats egentligen.
Hur skulle ni välja att laga nötta muddar på en jersey tröja i ull?
Jag funderade först på om jag skulle lyckas plocka upp maskor och sticka nytt, men det har jag nog inte tålamod till, den är så finribbad.
Så frågan är väl om jag ska göra som när jag stoppar strumpor, eller om jag ska försöka få tag på ny finribbad ullmudd och byta ut, men så slitna är de egentligen inte att jag är sugen på att börja klippa i tröjan...
  • 1
  • 191
  • 192
  • 193
  • 194
  • 195
  • 198
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?