Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9554933
Flygmusen skrev:
bonusmamma skrev:
Stark skrev:Jag lider med er, men framför allt med flickan. Det måste vara så oerhört svårt för henne :heart: .

Håller tummarna för att er!

Tack för tumhållning!

Idag var sambon på möte hos soc. Mamman hade gjort en orosanmälan efter att de varit på det gemensamma mötet hos Familjerätten :roll: Hon fick ju veta där att hon inte kan hålla barnet borta från pappan om hon inte har genuin oro och gör en anmälan till soc. Orosanmälan i sig var dock otroligt fånigt, den handlade om att dottern skulle ha bristande hygien hos oss eftersom hon tidigare i somras bara duschade en gång per vecka när hon var här. Att dottern hade ett gipsat ben kan ju ha något med den saken att göra :roll: För övrigt verkade inte soc-tanten tycka att det var befogat att hålla dottern borta från pappan på grund av den anledningen. Men det vet vi ju redan, att det bara är svepskäl för att hon ska ha en "giltig" anledning.

De kommer dock ändå att öppna en utredning om dottern. Inte på grund av denna anmälan, utan på grund av oro för hur dottern påverkas av konflikten mellan föräldrarna. Och det känns ju ganska relevant.
Förhoppningsvis kan detta bli något bra för tjejen. Om modern är som beskrivs i denna tråd (och jag ser ingen anledning att tro något annat) så borde soc kunna stödja er mot henne. Jag vet att de inte alltid funkar som det ska men om de verkligen står upp för barnets bästa så bör ju moderns beteende snarare vara anledning att begränsa eller reglera umgänget.
Jag håller med. Jag hoppas att dottern får det stöd som hon verkligen behöver i denna fråga och att även ni får stöd från soc. Nu kan ju inte soc göra så mycket själva, men om ni väljer att gå vidare stöder de förhoppningsvis er och att ni ska få boendet.
Av bonusmamma
#9554949
Nu har vi pratat med mentorn i hennes klass (har inte fått tag i rektorn tidigare). Dottern har inte varit i skolan den här veckan, hon har varit sjukanmäld. Men från och med måndag behövs ju ett sjukintyg. Sambon förklarade givetvis situationen för mentorn och denne ska prata med rektorn. Han ska även ringa till soc och meddela dem att dottern inte varit i skolan.
Av bonusmamma
#9555207
Mamman och dottern skulle ha gått på varsitt enskilt möte med soc nu i veckan, men de dök aldrig upp och svarar inte på telefon. Så soc hörde av dig till min sambo nu om att de inte kommer starta någon utredning då det inte finns tillräckligt med underlag. Trots att min sambo har uttryckt oro över dotterns situation och att hon inte varit i skolan på två veckor?! :hmm:
#9555208
bonusmamma skrev:Mamman och dottern skulle ha gått på varsitt enskilt möte med soc nu i veckan, men de dök aldrig upp och svarar inte på telefon. Så soc hörde av dig till min sambo nu om att de inte kommer starta någon utredning då det inte finns tillräckligt med underlag. Trots att min sambo har uttryckt oro över dotterns situation och att hon inte varit i skolan på två veckor?! :hmm:
Va? Det låter helt orimligt. Borde väl vara oroväckande att de inte kommer till möte???
#9555211
mammatillE skrev:
bonusmamma skrev:Mamman och dottern skulle ha gått på varsitt enskilt möte med soc nu i veckan, men de dök aldrig upp och svarar inte på telefon. Så soc hörde av dig till min sambo nu om att de inte kommer starta någon utredning då det inte finns tillräckligt med underlag. Trots att min sambo har uttryckt oro över dotterns situation och att hon inte varit i skolan på två veckor?! :hmm:
Va? Det låter helt orimligt. Borde väl vara oroväckande att de inte kommer till möte???
Håller med! Vad gör skolan? Orosanmäler?

Vad tänker ni/pappa göra? Stämma om vårdnad och boende? Har ni råd med det? Har det gått mer än två år sedan de gick skilda vägar och pappan haft hemförsäkring i minst två år borde han kunna nyttja rättsskyddet i hemförsäkringen och därigenom få hjälp med kostnad för jurist/advokat.
#9555212
Men jösses! Att det uteblir och man ser det som "ah, då var det nog inget. Vi avskriver ärenden" är ju tjänstefel! Det ska ju snarare öka skälet att fortsätta undersöka saken. Kan ni ringa soc och göra en orosanmälan (eller dyl) med grund i att dottern inte är i skolan, ni får inte tillbaka henne hem och att de inte dyker upp på möten på soc?
#9555219
Va? Det måste väl dessutom finnas loggat hur hon betett sig innan. Ingen engångsgrej.

Stackars tös :cry:
Av bonusmamma
#9555236
Den här helgen har vi äntligen fått ha dottern hos oss :vågen: , mot att vi lovade att lämna tillbaka henne imorgon förstås :roll:

Vi har pratat lite om skola nu med dottern, och hon sa först tvärsäkert att hon vill börja på ny skola hos mamma. När vi frågade varför hon vill börja i en ny klass istället för sin gamla hade hon dock inga svar. men kunde inte svar... :roll: Efter att vi hade pratat om de olika skol-alternativen ett tag så sa hon "Om jag ändrar mig nu kommer mamma tro att det är du [pappa] som har övertalat mig".

Tanken är att vi ska fråga om hon vill att vi lämnar henne på skolan på vår ort på måndag, istället för att lämna tillbaka henne till mamma imorgon, men jag tror inte att hon kommer våga göra mamma arg.

En annan intressant grej var vid ett tillfälle när det uppstod tjafs om en grej och sambon frågade varför hon inte lyssnar på honom när han säger till, men hon lyssnar på sin mamma i liknande situationer. "Ja, men mamma blir så aggressiv när hon blir arg" :roll:
#9555325
bonusmamma skrev:Den här helgen har vi äntligen fått ha dottern hos oss :vågen: , mot att vi lovade att lämna tillbaka henne imorgon förstås :roll:

Vi har pratat lite om skola nu med dottern, och hon sa först tvärsäkert att hon vill börja på ny skola hos mamma. När vi frågade varför hon vill börja i en ny klass istället för sin gamla hade hon dock inga svar. men kunde inte svar... :roll: Efter att vi hade pratat om de olika skol-alternativen ett tag så sa hon "Om jag ändrar mig nu kommer mamma tro att det är du [pappa] som har övertalat mig".

Tanken är att vi ska fråga om hon vill att vi lämnar henne på skolan på vår ort på måndag, istället för att lämna tillbaka henne till mamma imorgon, men jag tror inte att hon kommer våga göra mamma arg.

En annan intressant grej var vid ett tillfälle när det uppstod tjafs om en grej och sambon frågade varför hon inte lyssnar på honom när han säger till, men hon lyssnar på sin mamma i liknande situationer. "Ja, men mamma blir så aggressiv när hon blir arg" :roll:
Hur har det gått? :heart:
Av bonusmamma
#9555365
emelie skrev:
Hur har det gått? :heart:
Då dottern stod på sig om att hon ville börja i den nya skolan (trots att hon inte kan motivera varför hon vill det....) så har vi gått med på det och skrivit under pappren. Hon gick första dagen idag, och min sambo ska träffa henne en stund efter jobbet för att prata lite.

Vi fick dock igenom att dottern ska bo hos oss varannan vecka, vilket känns viktigt (så hon inte blir totalt hjärntvättad av mamma dygnet runt :roll: ). Folkbokföringen vill både mamman och vi ha, men just nu ligger den bollen hos Skatteverket. I och med att vi kommit överens om växelvis boende borde de inte (enligt de riktlinjer de själva anger på sin hemsida) ändra folkbokföringsadressen. Men beslutet kommer någon gång nästa vecka.
#9555366
bonusmamma skrev:
emelie skrev:
Hur har det gått? :heart:
Då dottern stod på sig om att hon ville börja i den nya skolan (trots att hon inte kan motivera varför hon vill det....) så har vi gått med på det och skrivit under pappren. Hon gick första dagen idag, och min sambo ska träffa henne en stund efter jobbet för att prata lite.

Vi fick dock igenom att dottern ska bo hos oss varannan vecka, vilket känns viktigt (så hon inte blir totalt hjärntvättad av mamma dygnet runt :roll: ). Folkbokföringen vill både mamman och vi ha, men just nu ligger den bollen hos Skatteverket. I och med att vi kommit överens om växelvis boende borde de inte (enligt de riktlinjer de själva anger på sin hemsida) ändra folkbokföringsadressen. Men beslutet kommer någon gång nästa vecka.
Skrivs de inte automatiskt på den som bor närmast skolan? (dvs om de inte bor mer hos den andra föräldern)
Av bonusmamma
#9555369
kamalot skrev: Skrivs de inte automatiskt på den som bor närmast skolan? (dvs om de inte bor mer hos den andra föräldern)
Det är fler saker som väger in, exempelvis var barnet har varit folkbokfört tidigare. Dotterns pappa varit skriven på samma adress i 15 år och dottern har också varit skriven här det senaste året (samt från augusti 2014 fram till november 2016), medan dotterns mamma har varit folkbokförd på fyra olika adresser sedan dottern föddes, och dottern har under 1,5 års tid bott på en av mammans nya adresser.

Skolplats väger de förstås också in, men deras huvudregel är att de inte flyttar boendeadressen om man går från heltid boende (som vi haft i ett år) till växelvis boende. Likaså väger de in om det finns en tingsrättsdom, men samtidigt så anses inte domen styrande om föräldrarna har frångått domens beslut (vilket vi har gjort det senaste året). Så det är en invecklad situation, och deras utredning av boendet har ju pågått i tre veckor nu. Det är svårt att säga med säkerhet vad de kommer ta för beslut.
Av bonusmamma
#9555370
Från Skatteverkets hemsida:
När barnet tillbringar lika många dygnsvilor hos båda sina föräldrar, exempelvis udda veckor hos modern och jämna veckor hos fadern, ska barnets egentliga hemvist avgöras med stöd av hur barnets boendesituation ser ut. Viktiga faktorer vid bedömningen är:

avstånd till skolan eller förskolan
områdesnärhet
aktuell bostad
övriga omständigheter.

Områdesnärhet innebär att en av föräldrarnas bostad finns kvar i samma närområde där barnet tidigare har varit bosatt.

Aktuell bostad - Den av barnets bostäder som har varit oförändrad för barnet under längst tid och där en av barnets vårdnadshavare är folkbokförd.

Exempel på övriga omständigheter är om det finns en ensam vårdnadshavare, fritidsaktiviteter, dygnsvila hos andra personer än föräldrarna och om det finns något avtal om boende eller dom som inte efterföljs.
Av bonusmamma
#9555627
MuuM skrev:Hur går det för er? :heart: Har följt tråden länge men inte kommenterat.
Dottern har bott hos oss en vecka och ska nu tillbaka till mamma. Sen kommer hon hit om en vecka igen, osv.
Skatteverket har skjutit upp beslutet om folkbokföring ytterligare...
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 59

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Att hitta en mångfald av kvalitetsprodukter […]

If it were me, watching a Hollywood action movie […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?