Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av CAKirre
#9554947
Jag vill bara bolla med er.

Jag funderar på att sy fickor på en balklänning med stor rätt fluffig kjol och velar lite kring vad som är bäst.
Om det är foder på en kjol bör man då syr fickan så den går genom fodret också, så att påsen hamnar innanför fodret, eller ska man nöja sig med att sy i kjoltyget och låta fickpåsen ligga mellan fodret och kjol?
Någon här som har fickor på någon dylik kjol/klänning?
Användarens profilbild
Av camsch
#9554948
Äger inga balklänningar, men gillar att sy fickor i mina klänningar och kjolar.
Och har ingen aning om vad man "bör", har knappt ens gått syslöjd... Men en del praktisk erfarenhet.

Fickor man syr bara i yttertyget har en tendens att hänga ganska mycket om man stoppar i lite tyngre saker i dem (vilket jag alltid gör - stor mobil och stor nyckelknippa).

Är den avskuren i midjan? Då skulle jag sätta fickan ganska högt (nära avskärningen, typ så översta kanten är nästan vid avskärningen. Då kommer den inte dra ner kjoltyget så mycket (inte bli lika synlig). Man kan ändå göra en ganska djup ficka, men att den i princip hänger i avskärningen.
Jag skulle då troligen sytt den bara i yttertyget om det är hyfsat tjockt. Är det tunnare så kanske båda tygerna behövs för stadgan.

Vet inte om det var begripligt men lite tankar från mig :)
Användarens profilbild
Av CAKirre
#9554950
Det är fullt begripligt och rör det jag själv har funderat på, just det att det kan börja dra i själva kjolen/yttertyget om man lägger fickan i enbart kjolen och inte fodret.
Klänningen är i vad jag närmast skulle kalla tunt sidentaft.:hmm:
Den är avskuren i midjan, eller under midjan, (dropped waist tror jag det kallas.) så fickorna kommer i så fall att hamna vid midjan, ska ta fasta på ditt tips och kanske sy fast fickan lite i midjesömmen. På vänster sida kommer också dragkedjan att sitta, så där blir det lite extra stadga.
Användarens profilbild
Av CAKirre
#9554966
Den var söt! :tumup:

Klänningen jag syr är denna, fast i ett rutigt sidentyg.
Bild
Vogue 1094. En halvtimme-timme om dagen är ungefär vad jag orkar. Hoppas att hinna klart den under nästa vecka.
Användarens profilbild
Av CAKirre
#9554989
Nu har kjolen sytts fast i överdelen och fickorna funkar bra! Struntar i att blanda in fodret, det ser bra ut även om jag lägger något rätt tungt i fickorna, valde att sy fast ovandelen på fickan i livet och det blev rätt stadigt! :tumup:
Användarens profilbild
Av camsch
#9555051
CAKirre skrev:Nu har kjolen sytts fast i överdelen och fickorna funkar bra! Struntar i att blanda in fodret, det ser bra ut även om jag lägger något rätt tungt i fickorna, valde att sy fast ovandelen på fickan i livet och det blev rätt stadigt! :tumup:
Låter bra! Kan man inte få se bild? :rodna:
Användarens profilbild
Av CAKirre
#9555061
Kanske när den är klar, den behöver fållas. :rodna:
Sen insåg jag idag att mina tuttar är inte lika svullna och ömma nu, som när jag började sy den för några veckor sedan, så nu är den lite stor över bysten... :roll:
Användarens profilbild
Av CAKirre
#9555151
Åh, klänningen kommer inte bli klar så att jag kan känna mig nöjd och stolt över den...
Den horsehair braid som jag frågade om köphjälp med i en annan tråd visade vara alldeles för mjuk, så klänningsfodret står inte ut som tänkt, utan blev hängande rakt ner och då för långt. (Ingens fel, annat än mitt eftersom jag själv gjorde beställningen och jag inte visste att det fanns olika styvhet på dem, hon pratade bara färger med mig)
Så hela gårdagskvällen tillbringade jag med att sprätta och fundera. En lösning som är att sy fast braiden i själva klänningen istället, för att få ut vidden lite. Hade varit en lösning jag kunde känna mig nöjd med om det inte varit för att jag har inte tillräckligt med braid en färg, utan då måste jag blanda färger och få flera skarvar, något som inte syns förrän man tittar under kjolen, men ändå. Oavsett så har detta tagit på min krafter och jag kommer att känna mig stressad och riskera att göra fel... :(
Så jag får nog erkänna nederlag och hänga undan klänningen för helgen och välja en av mina gamla istället...
Min favorit hänger hos svärföräldrarna och är inte nytvättad, eller struken, men jag har en annan jag gillar rätt bra.
Så får jag beställa styvare braid från utlandet och gör den klar i lugn och ro...
Användarens profilbild
Av camsch
#9555194
:heart: :heart: :heart:
Jag hoppas du får möjlighet att göra klar och sen använda klänningen vid något bra tillfälle!
Användarens profilbild
Av CAKirre
#9555223
Tack för omtanken! :heart:
Jo, det kommer jag nog att få. Sambons kommentar var "men då får vi se till att gå på tolvshillings balen (eller hur man nu stavar det)" :Hahaa:

Ikväll blir det av! Vårt mål är att jag ska orka fördrink och middag, själva dansen efteråt har jag inte så stora förhoppningar på att jag ska klara.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?