Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
#9554831
Jag sydde med vit tråd på overlockmaskinen tre klänningar till dottern utan bekymmer.
Bytte till svart tråd och den började göra hoppstygn mm.
Trädde om, trädde om, bytte nålar...
Kom till sist fram till att den svarta tråden (Mölnlycke SureLock, kom med då jag köpte maskinen begagnad av privatperson) är av sämre kvalitet än den vita (Toldi-Lock, köpt någonstans online).

Nu behöver jag alltså köpa ny svart overlocktråd och vill då ha allra bästa kvaliteten, vilken är det?
Samtidigt vill jag köpa fler symaskinsnålar.

Alla tips emottages tacksamt!
Användarens profilbild
Av SCSI
#9554840
Fortsätt på den som funkar i din maskin är väl det enkla, krassa tipset jag har. Gutermann är bra (det är väl de som gör Toldi?)
Användarens profilbild
Av Fryle
#9554842
Gütermann gillar jag i vanlig tråd, eller rättare sagt min symaskin gillar den :D . Visste inte att ToldiLock var deras, men det stämmer. Jag ska faktiskt till Lund imorgon och har tid över till att besöka syaffären, känns bra att gynna en riktig butik framför internet när jag denna gång har möjlighet till det.

(Och så måste jag köpa en bit enfärgat bomullstyg eftersom jag klippte innan jag tänkte :roll:. )
Användarens profilbild
Av Fryle
#9554846
SCSI skrev:Ooh, finns Bernt kvar? Den butiken gillade jag!
Japp, imorgon besöker jag Bernt (eller, jag tror att det är en yngre kille som tagit över). :D
Användarens profilbild
Av zink
#9554856
Denna kanske?


(Sorry 8) )
Användarens profilbild
Av emilia85
#9554859
På Bernt är det Bernts son Niklas som tagit över. Supertrevlig kille med stort intresse för tyg, symaskiner och sömnad. De har gjort om butiken lite och tagit in mycket mer tyg vilket jag tycker är jätteroligt.

Ang tråd så visste jag knappt att man kunde få hoppstygn på en overlock. Jag har tricksat mycket med att hitta rätt tråd till min coverlock men overlocken verkar inte bry sig om vilken tråd jag har.

På affären i Lund har de precis fått in en ny tråd som är billigare en Toldilock (och Madeira som jag kör mycket i min coverlock) men som enligt Niklas är av bättre kvalite. Den har funkat i min coverlock när inte Toldilock gjort det. Den heter Wonderfil Designer. Men och andra sidan, om din maskin gillar Toldilock så kör på det!
Av nrablajS
#9554873
Jag har fått lära mig att svart tråd kan vara lite lurig och är tydligen ”kärvare” för att den måste betas annorlunda för att hålla färgen. Jag har hört att vissa måste ändra inställning mellan vit och svart tråd på sin overlock för att den svarta tråden är så mycket trögare. Så det kanske inte är just den slags tråden som egentligen är bekymret utan att en rulle är knepig. Testa att byta plats på rullarna och se om det fungerar då. Olika platser på overlocken kan vara olika känslig om det är nån rulle som har knasig tråd.

Svart tråd har jag just nu Aerolock Madeira som jag köpte på lokala symaskinsaffären, rätt dyr per rulle men väldigt slitstark. Tror Bernts i Lund har bra pris på den :tumup:

Jag köper annars tråd hos Lisas tyger, Coats tråd bra kvalite billigt. Köper även alla mina symaskinsnålar där. I princip syr jag bara med stretchnål 75 från Schmetz oavsett vad jag syr. Har lärt mig att man behöver byta nål oftare än jag orkat tidigare. Syr iofs mer nu än tidigare.
https://www.lisastyger.se/store/categor ... d&dir=desc
Användarens profilbild
Av thanisa
#9554879
Joffsan skrev:
zink skrev:Denna kanske?


(Sorry 8) )
:Hahaa: :app:
Tack för dagens skratt. Om zink har kommit in i den och Fryle redan är inne i tråden så kan detta nog bli en bra tråd.
Av Jos
#9554882
thanisa skrev:
Joffsan skrev:
zink skrev:Denna kanske?


(Sorry 8) )
:Hahaa: :app:
Tack för dagens skratt. Om zink har kommit in i den och Fryle redan är inne i tråden så kan detta nog bli en bra tråd.
:Hahaa: :Hahaa: :Hahaa:

Det tog en liten stund innan poletten trillade ner, men sen så!
Användarens profilbild
Av Fryle
#9554884
Jos skrev:
thanisa skrev:
Joffsan skrev:
zink skrev:Denna kanske?


(Sorry 8) )
:Hahaa: :app:
Tack för dagens skratt. Om zink har kommit in i den och Fryle redan är inne i tråden så kan detta nog bli en bra tråd.
:Hahaa: :Hahaa: :Hahaa:

Det tog en liten stund innan poletten trillade ner, men sen så!
Hos mig trillade den ner först nu :mrgreen: .
Användarens profilbild
Av Fryle
#9554886
Jag skrattade så högt åt detta att sonen kom och frågade. Jag reciterade, varpå sonen konstaterade "men mamma, du är inte helt smart, får man byta mamma? "

Jag överväger att inte sy mer åt honom på overlocken :this: (klänningarna var iofs inte hans).
Användarens profilbild
Av SCSI
#9554897
Åtta timmar räknar man väl på en nål - jag hade ambitionen att byta en gång i veckan på maskinerna när jag jobbade som slöjdlärare men oftast var det nån som hade av nålen innan ändå. :mrgreen: Hemma får de nog gå 20h skulle jag uppskatta...
Och JA. Svart tråd är hopplös...
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?