Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9553722
bonusmamma skrev:
Mikaela skrev:
Det kanske är en deal att göra med henne, att sitter inte det stöttåliga skalet på, kommer hon inte att få någon ny telefon förrän om 2 år, då ni ändå förväntar er att ni behöver byta telefon.
Vi gör liknande deals hela tiden om allting som det riskerar att bli konflikt om, men när det väl kommer till kritan så har hon "glömt bort" vår deal. Har gått så långt att vi börjat skriva kontrakt (med bådas underskrifter) när det gäller framtida överenskommelser, men hon blir ändå skitsur på oss när vi följer överenskommelsen vi gjort :roll: Hon har nog lite för mycket av sin mammas personlighet :Hahaa:
Ja det där är ju något som din sambo och du måste leva med och kunna hantera. För er egen skull och för att hjälpa henne. Att leva som hon gör nu under stor inverkan av en ytterst labil mor är inte goda förutsättningar för att fungera helt förväntat tänker jag. Men heller inte bra att curla på fel sätt för hon behöver bygga upp förmågor ju.

För att konsekvenser av handlande ska funka så måste hon förstå begreppen. Har hon den mognade? Förmågan? Begränsningar i att förstå sådant? Någon diagnos som begränsar henne?

Vilket stöd får hon i det hela? Och vilket stöd har ni att ta för att hantera det "extra allt" hon är i o m hennes mammas påverkan (arv och miljö). För hon har en tuffare vardag än många andra barn (än sina syskon). Utifrån och in. Även inifrån och ut.
#9553729
zink skrev:
bonusmamma skrev:Hennes pappa och jag tänker att nästa gång mobilen går sönder (om det inte är inom en förväntad användningstid på ca 2 år) så köper vi en gammal hederlig mobil som går att ringa och sms:a ifrån (dvs utan touchscreen), vars batteri håller i en vecka. För det är ohållbart att köpa en ny mobil och 5 nya laddare i halvåret.
Minst 2 år gäller för mig och maken (jobbet har 2 år som gräns tror jag) men för barn tänker jag att 1 år kan vara en gräns faktiskt. Vi har köpt begagnat iphone (inom familjen) eller reade äldre modeller android för 1000-2000 kr.

Men steget från 2 år ner till ett halvår är långt. Ändra det som går, ja! Vad gäller laddsladdar så slets de hårt för de som körde pokemon och hade dem kopplade till powerbanks i fickan ofta? Och jag vet trådar här som handlat om just behovet av laddsladdar som inte går av. Bra tips här att få tag i.

Att inte ha smartphonens möjligheter att kommunicera (bara SMS och ringa) idag för en tweenie kan vara väldigt isolerande från kompisarna. Beroende på vad hon och kompisarna vant sig vid? Den som inte vant sig har förstås inte samma problem.
:iagree:
Två år är lååång tid.
Och jag tänkte samma sak. För att ge ett barn förutsättningar att kommunicera med kompisar idag är det smartphone som gäller. Annars är man utanför diskussioner i Snapchat mm.
#9553767
Ett tips gällande laddsladdar är att stärka upp dem med sugru där de brukar gå av. Har provat med köpta skydd men de sitter inte så bra (och då gör de ju ingen nytta) men sugru sitter där man sätter det.
#9553790
Grodfen skrev:
zink skrev:
bonusmamma skrev:Hennes pappa och jag tänker att nästa gång mobilen går sönder (om det inte är inom en förväntad användningstid på ca 2 år) så köper vi en gammal hederlig mobil som går att ringa och sms:a ifrån (dvs utan touchscreen), vars batteri håller i en vecka. För det är ohållbart att köpa en ny mobil och 5 nya laddare i halvåret.
Minst 2 år gäller för mig och maken (jobbet har 2 år som gräns tror jag) men för barn tänker jag att 1 år kan vara en gräns faktiskt. Vi har köpt begagnat iphone (inom familjen) eller reade äldre modeller android för 1000-2000 kr.

Men steget från 2 år ner till ett halvår är långt. Ändra det som går, ja! Vad gäller laddsladdar så slets de hårt för de som körde pokemon och hade dem kopplade till powerbanks i fickan ofta? Och jag vet trådar här som handlat om just behovet av laddsladdar som inte går av. Bra tips här att få tag i.

Att inte ha smartphonens möjligheter att kommunicera (bara SMS och ringa) idag för en tweenie kan vara väldigt isolerande från kompisarna. Beroende på vad hon och kompisarna vant sig vid? Den som inte vant sig har förstås inte samma problem.
:iagree:
Två år är lååång tid.
Och jag tänkte samma sak. För att ge ett barn förutsättningar att kommunicera med kompisar idag är det smartphone som gäller. Annars är man utanför diskussioner i Snapchat mm.
Jag tycker inte det är rimligt att lära enhel generation barn att det är ok att byta till ny dyr telefon stup i kvarten PGA oaktsamhet och för att de måsta ha möjlighet att använda snapchat. Det handlar inte bara om pengar. Att sätta upp ramar, och följa dem (som att använda skyddande skal om man har för vana att tappa sin mobil ofta) är inte orimligt. Att barnet då väljer att göra det ändå är ett aktivt val. Tioåringar är inte så små. Jag förstår inte ens hur det skall gå till i många familjer. Även en billig smartphone är en stor utgift tycker jag, och inte alls självklart att det bara finns pengar att hosta fram när helst den går sönder. Att det går att köpa beganad för 1000kr är väll bra, men det är mycket pengar det också tycker jag. Det är ingen mänsklig rättighet med en smartphone.
#9553793
Anna skrev:Jag tycker inte det är rimligt att lära enhel generation barn att det är ok att byta till ny dyr telefon stup i kvarten PGA oaktsamhet och för att de måste ha möjlighet att använda snapchat. Det handlar inte bara om pengar. Att sätta upp ramar, och följa dem (som att använda skyddande skal om man har för vana att tappa sin mobil ofta) är inte orimligt. Att barnet då väljer att göra det ändå är ett aktivt val. Tioåringar är inte så små. Jag förstår inte ens hur det skall gå till i många familjer. Även en billig smartphone är en stor utgift tycker jag, och inte alls självklart att det bara finns pengar att hosta fram när helst den går sönder. Att det går att köpa beganad för 1000kr är väll bra, men det är mycket pengar det också tycker jag. Det är ingen mänsklig rättighet med en smartphone.
Ja, det är mycket pengar. Och mycket pengar för en sak som är lätt att ha sönder och tappa. Dåliga förutsättningar för t ex barn med diagnoser där aktsamhet är en av bristerna. Och dåliga förutsättningar för familjer som behöver hålla hårt i pengarna. Det dyraset en fick när jag var barn var cykel och inte nya, inte varje år.

Men jag tänker nu med de få år av erfarenhet vi har i samhället av smartfånar i händerna på barn att en begagnad (eller "billig" ny, typ 1000 kr) hellre har en hållbarhet på 1 år än 2 år. För min del i jobbet så har de jag haft gett upp av olika skumma anledningar efter just 2 år. Utan att jag tappat dem en enda gång (nåja nån gång har det säkert hänt på 2 år men inte regelmässigt).

Så när jag funderar utgår jag från den hållbarheten.

Dottern här behöver hjälp att kunna vårda sin telefon. Tekniska hjälpmedel och kanske annat. Har hon koll på i vilka situationer hon tappar den? för att hon tar av det braiga skyddet...
Av bonusmamma
#9553796
Det blev en livlig diskussion om mobiltelefoner ser jag. Jag har ju bara mina två äldre barn (tonåringar) att jämföra med, de fick sina första mobiler i 9/10-årsåldern.
Jag tror de är inne på sin andra mobil nu, då deras första helt enkelt blev för gamla för att hantera nya appar och program. De har använt sina mobiler flitigt men aldrig tappat bort eller haft sönder dem.

Bonusdottern är nu inne på sin 6:e mobil tror jag. Hon är även den enda av barnen som fått en helt nyköpt mobil för 1500 kr. Mina barn har ärvt sin pappas gamla mobiler eller fått begagnade. Min äldsta son har en diagnos och är rätt fumlig, men inte ens han har pajat sin mobil än.

Jag kan tycka att en mobil bör hålla i 2 år. Alla nya mobiler har ju två års garanti, så är man inte oaktsam så bör den hålla så länge, och annars är det ju nått som går på garantin. Sen kan alla råka ut för missöden ibland såklart.

Bonusdotterns mamma har tydligen beställt ett skal till mobilen som kommer senare i veckan. Får se vad det är för typ av skal...
#9553797
Min första smartphone höll i 4 år, bytte pga sprucken skärm och att den började bli slö. Andra hade jag i nästan 5 år, bytte av samma anledning samt att jag ville ha bättre kamera. Ska byta skärmen och låta äldsta ärva när hon är redo. Är mao inne på min tredje smartphone på 9 år, är väldigt fumlig och har bytt skärm då den spruckit av fall flera ggr. Bara haft iPhone.

Så att de bara skulle hålla i 2 år känner jag inte alls igen.

Jag hoppas dottern har mer tur med telefonen den här gången :heart:
#9553801
Andelle skrev:Så att de bara skulle hålla i 2 år känner jag inte alls igen.
Ja jag blev också förvånad. Det var ena gången kameran och andra att skärmen gav upp.

Men vad gäller dottern så är det ju tyvärr handhavandet mest troligt...

Vilka är förutsättningarna för att hon ska klara av det?

Fysiskt och mentalt.

Vad kan ni påverka henne? Stödja och kräva?

Just nu med en mamma som inte stöder henne i något vettigt. Skadar henne mentalt. Men. Köper mobiler då.

Det är liksom mer komplext känns det som.

Så även om det blev ett stickspår om mobiler nu. Så är det en av kärnfrågorna. Tjejen är skadad mentalt av sin mor. Hon är fortfarande i hennes klor. Hur fasiken fixar ni det? Hon det? På kort sikt och lång sikt. All styrka till er!
Av bonusmamma
#9553808
zink skrev:
Andelle skrev:Så att de bara skulle hålla i 2 år känner jag inte alls igen.
Ja jag blev också förvånad. Det var ena gången kameran och andra att skärmen gav upp.

Men vad gäller dottern så är det ju tyvärr handhavandet mest troligt...

Vilka är förutsättningarna för att hon ska klara av det?

Fysiskt och mentalt.

Vad kan ni påverka henne? Stödja och kräva?

Just nu med en mamma som inte stöder henne i något vettigt. Skadar henne mentalt. Men. Köper mobiler då.

Det är liksom mer komplext känns det som.

Så även om det blev ett stickspår om mobiler nu. Så är det en av kärnfrågorna. Tjejen är skadad mentalt av sin mor. Hon är fortfarande i hennes klor. Hur fasiken fixar ni det? Hon det? På kort sikt och lång sikt. All styrka till er!
Diagnoser har nämnts tidigare i tråden. Det skulle inte förvåna mig om bonusdottern har ADHD, då hon är extremt impulsstyrd och inte har någon förmåga att planera eller tänka framåt. Sist vi vände oss till BUP för att få hjälp (tror det var 2016) så sa de dock att de inte startar några utredningar så länge det finns konflikter i hemmet, eftersom det är svårt att veta vilka beteenden som beror på konflikterna och vad som beror på en eventuell diagnos. Så det lär väl typ aldrig bli möjligt att göra en utredning på bonusdottern förrän hon flyttat hemifrån :roll:

Vi tänkte ändå ta och försöka strukturera upp vardagen lite mer nu framöver, genom att sätta upp en stor whiteboard och olika scheman för att hjälpa dottern (och även andra i familjen) att få ordning på dagsrutiner som städning, läxor och tandborstning. Just nu är det alltid konflikter kring dessa saker, mycket som hela tiden skjuts upp eller "glöms" bort. Dottern vill ju vara självständig och hatar när man påminner henne om saker hon t.ex. ska packa ner till skolan, men om man slutar hjälpa henne med dessa saker så glömmer hon att ta med. T.ex. fick vi höra från skolan nu i våras att hon inte hade haft med sig gympakläder på flera veckor, trots att vi alltid bett henne att packa dem kvällen innan. "Jag gör det imorgon" har hon alltid sagt, och vi har då valt att låta henne ta ansvar för det, men det har uppenbarligen inte fungerat.
#9553818
bonusmamma skrev: Diagnoser har nämnts tidigare i tråden. Det skulle inte förvåna mig om bonusdottern har ADHD, då hon är extremt impulsstyrd och inte har någon förmåga att planera eller tänka framåt. Sist vi vände oss till BUP för att få hjälp (tror det var 2016) så sa de dock att de inte startar några utredningar så länge det finns konflikter i hemmet, eftersom det är svårt att veta vilka beteenden som beror på konflikterna och vad som beror på en eventuell diagnos. Så det lär väl typ aldrig bli möjligt att göra en utredning på bonusdottern förrän hon flyttat hemifrån :roll:
Men va?! "Detta barn har det så tungt i sitt ena hem så vi tänker inte försöka hjälpa henne och er alls..."

Jag förstår invändningen rent mätmässigt. Men visst borde det finnas stöd för henne och er att få i det tunga. Det borde gå att använda sam hjälpmedel.

Fast det klart. Utan diagnos på papperet, inget stöd.
bonusmamma skrev: Vi tänkte ändå ta och försöka strukturera upp vardagen lite mer nu framöver, genom att sätta upp en stor whiteboard och olika scheman för att hjälpa dottern (och även andra i familjen) att få ordning på dagsrutiner som städning, läxor och tandborstning. Just nu är det alltid konflikter kring dessa saker, mycket som hela tiden skjuts upp eller "glöms" bort. Dottern vill ju vara självständig och hatar när man påminner henne om saker hon t.ex. ska packa ner till skolan, men om man slutar hjälpa henne med dessa saker så glömmer hon att ta med. T.ex. fick vi höra från skolan nu i våras att hon inte hade haft med sig gympakläder på flera veckor, trots att vi alltid bett henne att packa dem kvällen innan. "Jag gör det imorgon" har hon alltid sagt, och vi har då valt att låta henne ta ansvar för det, men det har uppenbarligen inte fungerat.
Låter bra att ni skapar stöd. Att kopiera det som finns för NPF. Kan hon ha larm i mobilen, t ex för gympaklädespackningen? Och annat. Utöver det på tavlan.

Få se nu, hon är 10 år nu väl?
Av bonusmamma
#9554284
Nu på söndag skulle dottern komma till oss 2 veckor enligt sommar-schemat, men idag fick vi ett mail från mamman att hon inte tänker låta oss träffa dottern förrän de har varit och pratat med Familjerätten. NU! Min pojkvän har bett om samtal på FM sen i våras, men hon har vägrat. Nu ser hon väl en chans att hålla dottern borta så pass länge att hon kan hävda till Skatteverket att dottern "bor" där och därför ska bli skriven där. :roll:
Av bonusmamma
#9554288
Marina skrev:Kan hon verkligen göra så?

Bara vägra lämna tillbaka barnet?
Kan och kan... Vi kan ju inte gå in i deras lägenhet och hämta henne med våld. Men nej, det ser ju inte bra ut för henne om vi går till Tingsrätten.

Har mailat vår jurist som vi ringer och pratar med på måndag.
  • 1
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 59
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?