Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Teusa
#9551664
Inget annat syprojekt är färdigt eller ens påbörjat och jag börjar redan fundera på nästa... :roll:

I alla fall. Är det svårt att sy en jacka? Min nuvarande jacka som jag trivs i så otroligt bra är på väg att falla i småbitar. Så köpte jag ett nr av Ottobre och där finns mönster på en i princip likadan jacka! :love: I nuläget verkar det enklare att sy en jacka än att köpa en som jag gillar.

https://www.ottobredesign.com/sv/ 2/2019 Woman första uppslaget
#9551665
Ja, jag skulle nog säga att det är svårare än många andra plagg. Man måste förhålla sig till att man har andra kläder under och det är rätt svårt att få tyget att ligga slätt. Men självklart inte omöjligt. Ett bra mönster, ett tyg som är snällt och lätt att sy med och gärna någon vänlig själ att fråga om råd. Då skall det säkert gå vägen :D
Användarens profilbild
Av SCSI
#9551666
Med erfarenhet från syslöjd i högstadiet skulle jag säga att det är överkomligt svårt. Det är många moment och man måste vara lite strukturerad men det är inte så mkt svårare än mycket annat. Jag hade elever i nian som klarade det.
Användarens profilbild
Av CAKirre
#9551669
Jag har sytt jackor, men jag har också sytt ett antal balklänningar, så jag vet inte vad jag ska svara. Beror på modell, hur fickorna ser ut och om den ska fodras. Har du en vettig symaskin, tålamod och lite vana av att sy så är det nog inga problem.
Har inte tittat riktigt på modellen det gäller.
Användarens profilbild
Av Teusa
#9551670
Passformen är inte jätteviktig. Det jag gillar med nuvarande jacka är att den är lite fladdrig. Sen tänker jag att jag har nuvarande jacka att jämföra och mäta på. Att det borde vara lättare då.

Hur är ett snällt tyg? Hala tyger är inte snälla.

I Ottobre föreslår de nån typ av linne. Det har jag sytt gardiner i och det kändes enkelt.

Jag funderar på att använda en canvas från heavy duty eller eta proof från tigerlilly eller M90 från röda stjärnan. Jag vill ha något stabilt och tätt tyg som jag kan vaxa för att få det vattenavvisande. Och vara lite frilufstyp. Vill kunna använda den både på stan och i skogen.

Ni får gärna tipsa om tyg! Gärna billigare än de jag hittat.

http://www.heavydutysewing.se/sv/tyger/ ... 62-cm.html

https://www.tigerlilly.de/produkt-kateg ... /etaproof/

http://www.rodastjarnan.com/kamouflage- ... eter-33243

De vänliga själarna får bli ni på SB då! :mrgreen: Förresten, en kollega har tidigare sytt en hel del.

Om ni frågar de som känner mig IRL så skulle dom brista ut i asgarv om ni frågade om jag var strukturerad eller har tålamod. :D :roll: Eller alltså jag kan ha det, men verkligen inte när det gäller pyssel och skapande.

Om en niondeklassare kan klara det borde jag klara det. Tror jag. Jag har mycket vilja i alla fall.

Jag tänkte ha tryckknappar. Dragkedja är praktiskt men nja. De få gånger jag försökt mig på att sy dragkedja har gått sådär. Knappar och knapphål vore snyggt men nja. Brukar inte så ofta knäppa jackan.

Fickor ska vara stora. Och utanpåliggande. Med tryckknappar. Så inget finlir där.

Inget foder. Mellanlägg i vindlisten.

Jag har en vanlig symaskin med typ bara raksöm och zickzack. Den är lite klen, men den brukar funka om jag har ny nål och hjälper den lite här och var. Jag har en overlock oxå. Bara testad... Det går ju fort och smidigt med overlocken. Men mycket att sprätta och förlorad sömsmån om nåt blir fel.
Användarens profilbild
Av SCSI
#9551672
Om man vill fega lite kan man sy raksöm först, testa att alla sömmar sitter som de ska och sen overlocka! Best of both worlds likom, och snygga sömmar i slutändan. Dock tänker jag att syr du i ett tjockare tyg kan sömmarna nog bli trevligare om du pressar isär dem istället för syr ihop dem.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?