Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9546927
Jag har en gammal symaskin Huskvarna metalicgrön skönhet som är nyservad och får duga. Däremot tänkte jag investera i en overlockmaskin. Men jag är ingen synörd egentligen och vet väldigt lite om overlockmaskiner.
Jag har fått känslan av att overlockmaskiner kan krångla och att det då är svårt att få ordning på dem. :hmm:
Att det är svårt att trä om dem och att de då kan börja kärva trots att man samma sorts tråd?
Vad bör man tänka på vid inköp?
Att köpa en ny billigare variant kanske är ett sämre alternativ än att köpa mer avancerad begagnad?

Om man ska kika efter en begagnad, vilken modell och märke rekommenderas?

Jag har en bra symaskinsaffär där jag lämnat in min maskin för service och han kan ha nyservade begagnade symaskiner till salu.
#9547028
Jag köpte en begagnad Bernette 334D (Bernina) hos en symaskinsaffär. Supernöjd!
Håller med Fryle om att en äldre modell ofta är ett säkrare kort än en ny billigare, iallafall om man går till en symaskinsaffär. De brukar ju serva och fixa till dem innan de säljs vidare.

Svärmor köpte en ny coverlock och den känns väldigt plastig och ranglig. Hon har ofta problem med den.
#9547040
Jag köpte en begagnad Brother för nåt år sedan. Tyvärr står den och samlar damm... Är dock inte beredd att sälja den.

Jag tycker inte det var så svårt, dock pilligt, att trä tråden som alla sagt. Finns massor av filmer på youtube som visar hur en gör.

För mig var det viktigt (har dock inte ens sytt en provlapp... :roll: ) att den hade flatlocksöm så jag kunde göra sånna här fickor. Många av de äldre modellerna har inte det. https://brallaengbom.wordpress.com/2012 ... -3-fickor/


http://sjalbarn.se/forum/viewtopic.php? ... r&start=75
Har läst alla trådar om overlock. Många här på SB hade Brother 3034d och var nöjda så jag kände mig säker på att köpa just den.
#9547045
Jag har en Husqvarna och är supernöjd. Hade också hört att det var svårt att trä dem mm, men det är ju bara att följa markeringarna så är det inga problem. Jag upplever att det är så mycket enklare att sy med overlocken där det alltid blir perfekt resultat att jag istort sätt aldrig använder min vanliga.
#9547073
Gah nu gav symaskinsreparatören mig ett erbjudande att köpa en Husqvarna Huskylock s15 för 3500kr. Då får jag garanti och han hjälper mig om det blir bekymmer. Han skulle ge mig en snabbkurs och vi skulle tillsammans sy igenom alla sömmar osv. Nu blev jag sjukt sugen :shock:

Säger hon som idag inte ens kommer upp ur sängen för att kissa för att tutten sitter fast i en arg bebis :lol:
#9547086
nrablajS skrev:Gah nu gav symaskinsreparatören mig ett erbjudande att köpa en Husqvarna Huskylock s15 för 3500kr. Då får jag garanti och han hjälper mig om det blir bekymmer. Han skulle ge mig en snabbkurs och vi skulle tillsammans sy igenom alla sömmar osv. Nu blev jag sjukt sugen :shock:

Säger hon som idag inte ens kommer upp ur sängen för att kissa för att tutten sitter fast i en arg bebis :lol:
Jag har sytt overlock med bebis i sjal. :tumup:
#9547093
Fryle skrev:
nrablajS skrev:Gah nu gav symaskinsreparatören mig ett erbjudande att köpa en Husqvarna Huskylock s15 för 3500kr. Då får jag garanti och han hjälper mig om det blir bekymmer. Han skulle ge mig en snabbkurs och vi skulle tillsammans sy igenom alla sömmar osv. Nu blev jag sjukt sugen :shock:

Säger hon som idag inte ens kommer upp ur sängen för att kissa för att tutten sitter fast i en arg bebis :lol:
Jag har sytt overlock med bebis i sjal. :tumup:
Jag med. Sittande på pilatesboll eftersom ungen vägrade låta mamma sitta på en stol...
#9549936
Kommer bra överens med Huskylocken. Har fått fina elastiska sömmar. Köpta billigt tyg att övnings sy i så maken har fått nya mjukis brallor, sonen en superhjältedräkt, dottern en tunika och två leggings. Jag känner mig snart redo att klippa i fin tygerna jag köpt. Det som tagit tid nu är egentligen inte att sy utan att hitta bra mönster, rita av, klippa ut osv. Jag är sugen på att sy kalsonger och trosor. Tänkte öva och prova mönster och sy av gamla t-shirts.
#9549937
nrablajS skrev:Kommer bra överens med Huskylocken. Har fått fina elastiska sömmar. Köpta billigt tyg att övnings sy i så maken har fått nya mjukis brallor, sonen en superhjältedräkt, dottern en tunika och två leggings. Jag känner mig snart redo att klippa i fin tygerna jag köpt. Det som tagit tid nu är egentligen inte att sy utan att hitta bra mönster, rita av, klippa ut osv. Jag är sugen på att sy kalsonger och trosor. Tänkte öva och prova mönster och sy av gamla t-shirts.
Grattis :vågen: det är så skoj att sy med en bra overlock så det är nästan svårt att misslyckas. Men det svåra är ju just det där med mönster. När jag väl fått till något mönster som var bra så lärde jag mig att förlänga och bredda det i takt med att barnen växte. Typ ett par byxor blev 5 cm längre och 1 cm bredare. Då slapp jag att rita nya mönster i takt med att barnen växte :tumup:
#9549956
petwol skrev:
nrablajS skrev:Kommer bra överens med Huskylocken. Har fått fina elastiska sömmar. Köpta billigt tyg att övnings sy i så maken har fått nya mjukis brallor, sonen en superhjältedräkt, dottern en tunika och två leggings. Jag känner mig snart redo att klippa i fin tygerna jag köpt. Det som tagit tid nu är egentligen inte att sy utan att hitta bra mönster, rita av, klippa ut osv. Jag är sugen på att sy kalsonger och trosor. Tänkte öva och prova mönster och sy av gamla t-shirts.
Grattis :vågen: det är så skoj att sy med en bra overlock så det är nästan svårt att misslyckas. Men det svåra är ju just det där med mönster. När jag väl fått till något mönster som var bra så lärde jag mig att förlänga och bredda det i takt med att barnen växte. Typ ett par byxor blev 5 cm längre och 1 cm bredare. Då slapp jag att rita nya mönster i takt med att barnen växte :tumup:
Bra tips! Tack! Jag har iallafall köpt på mig några Ottobre genom åren men alltid med mönster till barnen bara. Nu är jag ju sugen att sy till mig själv oxå :loving:
#9549959
nrablajS skrev:
petwol skrev:
nrablajS skrev:Kommer bra överens med Huskylocken. Har fått fina elastiska sömmar. Köpta billigt tyg att övnings sy i så maken har fått nya mjukis brallor, sonen en superhjältedräkt, dottern en tunika och två leggings. Jag känner mig snart redo att klippa i fin tygerna jag köpt. Det som tagit tid nu är egentligen inte att sy utan att hitta bra mönster, rita av, klippa ut osv. Jag är sugen på att sy kalsonger och trosor. Tänkte öva och prova mönster och sy av gamla t-shirts.
Grattis :vågen: det är så skoj att sy med en bra overlock så det är nästan svårt att misslyckas. Men det svåra är ju just det där med mönster. När jag väl fått till något mönster som var bra så lärde jag mig att förlänga och bredda det i takt med att barnen växte. Typ ett par byxor blev 5 cm längre och 1 cm bredare. Då slapp jag att rita nya mönster i takt med att barnen växte :tumup:
Bra tips! Tack! Jag har iallafall köpt på mig några Ottobre genom åren men alltid med mönster till barnen bara. Nu är jag ju sugen att sy till mig själv oxå :loving:
Ottobre har något mönster till vuxna som jag ofta använde som mall. Kan det vara något creative workshopmönster?? Jag blev ofta förblindad när jag mest sydde till barnen. Tog jag en cm extra i bredden på deras mönster så blev det tokstort men en extra cm på mina egna tröjor märktes det ingen skillnad :lol:

Ottobres mönster passade aldrig mina barn de var alldeles för smala och mönstren tokbreda. Men det lärde jag mig ganska snabbt och de var bra att utgå ifrån :tumup:
Hanna & Sofie Meedom har också böcker med mönster till barn. De är riktigt bra också. Där har de några grundmönster som man sedan själv kan förändra. Böckerna är på danska men det är oftast bara mönsterpappret som man använder ändå...
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?