Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av BaraSara
#9547374
Insåg under helgens julmarknad att det skulle vara bra att ha någon form av poncho att slänga över ett fruset barn. Något som funkar som en filt utanpå alla sorters kläder. Funderar på att köpa valkad ullfrotte och sy ponchor (svensk pluralform?) där man bara syr ihop två rektanglar. Jag har sett två varianter, men jag tänker mig den där rektanglarna överlappar varandra så att det blir dubbelt tyg fram och bak. Men hur stora ska rektanglarna göras? Vad tror ni skulle vara lämpliga mått om de ska passa barn i storlek 98 och några storlekar uppåt? Eller ska man göra på något annat sätt? Enkelt måste det vara. Sömnadskunskaperna är i princip obefintliga, tiden och orken likaså.
Av BaraSara
#9547384
SCSI skrev:Jag tänker lägerbålsfilt. Ett T-format hål mitt på en filt bara. :tumup:
Jo, jag var inne på det också. Men jag tänkte att det kunde vara bra med det dubbla tyget fram och bak i rektangelponchon och att den kanske blir lite mer praktisk med mindre tyg över armarna. Och lite snyggare också... Fast jag är fortfarande osäker på storlek. Jag har ett sönderklippt lakan, det som återstår kanske räcker för att prova ut en poncho. Ullfrottén kostar såpass mycket att jag vill veta ganska exakt hur mycket jag behöver.

Ju mer jag tänker på det desto mer tror jag att vi verkligen behöver några ponchos. Ganska ofta anser de yngsta att det minsann inte är kallt (utan att ens ha stuckit ut näsan för att känna efter) och vägrar klä på sig så att de håller sig varma. Sedan sitter de där i lådcykeln och huttrar. Inte lär de sig av sina misstag heller. Det är samma nästan varje dag.
Användarens profilbild
Av Gammeltuve
#9547439
Har gjort ponchos av fleeceplädar från Biltema, det finns säkert på många andra ställen. Materialet kan ju varieras efter tycke och smak. Dom var väldigt enkla att få till och inte var dom särskilt dyra heller.

Till mindre barn gjordes det av en pläd som veks dubbel och syddes ihop längs sidorna. Hål lämnades för armarna och ett rakt snitt blev hål för huvudet och kanterna syddes till för att bli starkare.

Ponchos till vuxna gjordes av två plädar som syddes ihop på tre sidor med hål för armar och huvud. Jag har använt min jätemycket och sömmarna har behövt lite förstärkning efter nåt år.
Av BaraSara
#9548048
Det slog mig att jag ju har ullfilt liggandes! Tänkte att det kanske skulle räcka till en poncho, men det fanns till tre ponchos i olika färg :) Inte lika lätt och smidigt som ekoreko ullfrotté, men gratis och funkar absolut som nödfilt. Nu har jag sytt en poncho, men får ta resten efter julfirandet när jag har tillgång till symaskin igen. Vi kommer inte cykla under julledigheten, så behovet är inte lika stort. Jag sydde ponchon av två rektanglar, men funderar på om jag ska övriga likadana eller om det ska bli Gammeltuves variant. Det finns ju för och nackdelar med bägge.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?