Sticksnacktråden 5 *länklista i TS* : Gör det själv! - Sida 184 • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: tis jun 02, 2020 11:11

Sticksnacktråden 5 *länklista i TS*

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: krakri, God_cares, Hell Cat, Asia

Re: Sticksnacktråden 5 *länklista i TS*

Inläggav BaraSara » lör nov 24, 2018 15:14

Är det någon som sett en stickbeskrivning för lobster-vantar? Alltså vantar med tre fingrar (tumme, pekfinger+långfinger, ringfinger+lillfinger). Det blir för klumpigt med tumvantar och för kallt med fingervantar när jag cyklar, jag tror att lobster-vantar skulle vara perfekt.
BaraSara
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Emma-Lisa » lör nov 24, 2018 15:21

CAKirre skrev:Är det någon av er som har stickat Järbos tovade vantar mönster 92261?
http://www.jarbo.se/beskrivningar/?artnr=92261&btn1=Sök&lang=s

Tänkte sticka dem med lite restgarn av léttlopi jag har, men blir osäker på hur de sitter med tanke på att min hand till vrist är 20 cm och det är typ hela längden på den vanten som passar mig i bredd... Hittar dock inte mönstret på Ravelry, så jag kan inte hitta någon bra bild hur det sitter när de är färdiga...

Åh, vad synd att jag inte visste det igår! De hade såna vantar uppstickade i garnaffären när jag var där igår. Men kan du inte bara sticka längden på en längre vante och den bredd du behöver. Men alltid svårt att veta hur de krymper. Men jag tycker de brukar gå att forma rätt mycket efteråt.
Emma-Lisa
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Emma-Lisa » lör nov 24, 2018 15:26

Började på en telja igår. https://www.ravelry.com/patterns/library/telja
Har typ bott i Riddarin sen den blev klar för ett tag sen. Ångrar att jag inte stickade Riddarin i lettlopi, men den är helt ok ändå. Teljan blir i lettlopi i alla fall.
Måste få klart syrrans julklappsvantar också, men jag tappar tålamodet att sticka med 2x3 färger på magicloop, trassel. :roll:
Emma-Lisa
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav CAKirre » lör nov 24, 2018 18:19

BaraSara skrev:Är det någon som sett en stickbeskrivning för lobster-vantar? Alltså vantar med tre fingrar (tumme, pekfinger+långfinger, ringfinger+lillfinger). Det blir för klumpigt med tumvantar och för kallt med fingervantar när jag cyklar, jag tror att lobster-vantar skulle vara perfekt.

Det lät ju häftigt! En av anledningarna till att jag funderar på att sticka tovade vantar. Blir också kall om fingrarna när jag cyklar
Mamma till Tösen född feb -15
Kaninerna Salma dec -10 till juli -19 och August juni -11 till jan -19 :ljus:

Jag vill helst inte bli citerad.
Användarvisningsbild
CAKirre
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav CAKirre » lör nov 24, 2018 18:22

Emma-Lisa skrev:
CAKirre skrev:Är det någon av er som har stickat Järbos tovade vantar mönster 92261?

Tänkte sticka dem med lite restgarn av léttlopi jag har, men blir osäker på hur de sitter med tanke på att min hand till vrist är 20 cm och det är typ hela längden på den vanten som passar mig i bredd... Hittar dock inte mönstret på Ravelry, så jag kan inte hitta någon bra bild hur det sitter när de är färdiga...

Åh, vad synd att jag inte visste det igår! De hade såna vantar uppstickade i garnaffären när jag var där igår. Men kan du inte bara sticka längden på en längre vante och den bredd du behöver. Men alltid svårt att veta hur de krymper. Men jag tycker de brukar gå att forma rätt mycket efteråt.

Ja, jag funderar på det, men tyckte att storlekarna verkade märkliga överlag, så jag hoppas att någon skulle ha testat dem och kunde svara på frågan om omkrets också. Fick beskrivningen från en garnbutik i stan som bedyrade att alla stickade dem och älskade dem, får ta mig in dit och se om hon själv har några uppstickade.

Användarvisningsbild
CAKirre
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav CAKirre » lör nov 24, 2018 18:25

Emma-Lisa skrev:Började på en telja igår. https://www.ravelry.com/patterns/library/telja
Har typ bott i Riddarin sen den blev klar för ett tag sen. Ångrar att jag inte stickade Riddarin i lettlopi, men den är helt ok ändå. Teljan blir i lettlopi i alla fall.
Måste få klart syrrans julklappsvantar också, men jag tappar tålamodet att sticka med 2x3 färger på magicloop, trassel. :roll:

Supersöt!
Tricket med flera färger och Magic loop är nog små dockor/nystan, men det har jag sällan ork till. Oftast använder jag ju båda ändarna av samma nystan om jag stickar två samtidigt, men det blir ju lite trassligt ibland... :lol:

Användarvisningsbild
CAKirre
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Emma-Lisa » lör nov 24, 2018 18:40

CAKirre skrev:
Emma-Lisa skrev:Började på en telja igår. https://www.ravelry.com/patterns/library/telja

Supersöt!
Tricket med flera färger och Magic loop är nog små dockor/nystan, men det har jag sällan ork till. Oftast använder jag ju båda ändarna av samma nystan om jag stickar två samtidigt, men det blir ju lite trassligt ibland... :lol:

Ja, kanske bra med små smidiga nystan. 6 olika nystan blev lite rörigt, men inte så mycket kvar nu...
Men nu tittar vi på Harry Potter, så nu blir det 2,5timmar stickande på den omönstrade delen på tröjan.
Emma-Lisa
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Emma-Lisa » lör nov 24, 2018 20:00

Emma-Lisa skrev:

Verkar ju som att de skrivit fel i mönstret, det är ju samma mått före och efter tovning på bredden. Jag hade nog bara tagit den storlek jag brukar ha och sen dragit i dem så de blir lagom efter tovning. Alternativt tovat lite till.
Emma-Lisa
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav nrablajS » sön nov 25, 2018 20:55

nrablajS
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Emma-Lisa » ons dec 05, 2018 14:56

Vad tvättar ni era ullkläder med?
Emma-Lisa
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav telistant » ons dec 05, 2018 15:16

Emma-Lisa skrev:Vad tvättar ni era ullkläder med?

vi använder sonnett ulltvättmedel

https://ekotextil.se/i-hemmet/kladvard/ ... vattmedel/
L 07 :heart: A 10 :heart: E 12 :heart:
Användarvisningsbild
telistant
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav nrablajS » ons dec 05, 2018 15:22

Jag snvänder också Sonett men den oparfymerade varianten;

https://www.apotea.se/sonett-tvättmedel-ull-och-silke-1-liter-oparfymerad

Eller Almgrens tvättvål;
https://www.twilfit.se/annat/sidentval-off-white/

Tvättvålen är bra till massor, fläckborttagning, schampo, handtvätt.
nrablajS
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav CAKirre » ons dec 05, 2018 16:04

Jag använder minimundus ulltvätt finns i mindre förpackning också. Svensktillverkad.

Användarvisningsbild
CAKirre
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Emma-Lisa » ons dec 05, 2018 16:14

Tack för tips!
Det står att minimundus tvättmedel innehåller lanolin, luktar det lanolin om kläderna när man tvättat dem?
Ullkuren tycker jag luktar väldigt mycket får.
Emma-Lisa
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav CAKirre » ons dec 05, 2018 17:56

Nej, jag tycker inte det luktar lanolin.

Har aldrig använt färdig ullkur, bara gjort egen, så jag vet inte hur den luktar.

Användarvisningsbild
CAKirre
SjalGalning
SjalGalning

FöregåendeNästa

Återgå till Gör det själv!