Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av bonusmamma
#9541489
Folkbokföring och skola är nu ändrade till oss, och mamman har ännu inte fått psykbryt och ändrat sig!
Däremot kan vi tycka att hon plötsligt ignorerar dottern ovanligt mycket.. i juli har hon träffat dottern två helger, trots att hela juli var "hennes" månad. I juni träffade hon dottern lika lite. För bara två månader sen var det helt otänkbart för henne att vara borta från dottern mer än 2 veckor, och hon var väldigt orolig över att låta min sambo ta hand om dottern.. :roll:
#9542889
Har följt tråden sen start och tycker det låter bra att dottern bor hos er och mamma har backat även om det självklart är sorgligt också. Känner vuxna som lider i vuxen ålder över att ha haft en mamma som kastar fram nya beslut och idéer och tvingar hela familjen att hänga på. Barn förtjänar bättre än så och kanske ha varannan-helg med en sådan förälder.
Av bonusmamma
#9546000
Hösten har varit hyfsat stabil när det gäller boendesituationen och skolan, även om bonusdotterns humör inte är särskilt stabilt. Jag upplever att hon helt plötsligt börjar visa väldigt mycket negativa känslor gentemot mig.. När hon är ensam med sin pappa är hon tydligen lugn och trevlig, men så fort jag är hemma så blir det en massa gräl (dels med mig, men även gräl som jag inte är inblandad i). Mot mig är hon mest kylig, avståndstagande och negativ :| Just nu befinner vi oss i en sits där jag inte orkar vara aktivt delaktig i hennes vardagsrutiner, jag får bara skit från henne när jag påminner om saker eller ber henne att göra nått. Jag har överlämnat allt ansvar där åt min pojkvän, för jag blir bara arg och frustrerad när jag får elaka kommentarer från henne :|

Och ja just det, hennes mamma och den nya pojkvännen ska ha barn :whut: Kul för dem, men själv kan jag bara se en annalkande katastrof vid horisonten.. Antingen kommer mamman kräva tillbaka boendet för dottern när hon är föräldraledig, eller så kommer bonusdottern sparka bakut när hon får konkurrens från ett nytt syskon hos mamman.. Vem vet vad som kan hända :roll:
#9546004
Jag tänker att det inte är konstigt att du får skiten. Hon står klämd mellan två föräldrar som hon älskar, och som hon inte kan ta ut sin frustration på eftersom priset är för högt. Du finns nära men utan samma höga prislapp. Det kan bli lättare att tolerera om man väljer det perspektivet. Därmed inte sagt att du bara ska svälja och ta emot, var tydlig med vad du förväntar dig, men försök förstå om hon inte klarar det just nu.

Har hon stöd från BUP eller skolan? Tänker att det ändå var mkt stök i hennes liv länge, och det är ju när det lugnat ner sig som bearbetningen kommer...
#9546092
Jag har inte lusläst hela tråden, så jag har inte stenkoll - så jag ber om ursäkt ifall det här blir helt uppåt väggarna!!

Men kan det inte också vara så att hon testar dig - kollar så att du finns kvar, även när hon är otrevlig, i kombination med vad SCSI föreslog.
Iom att det väl inte varit alldeles för stabilt där hon bott, vill hon nu kolla att hon kan lita på att du kommer finnas kvar?
Av __Anonym
#9546102
Min tanke när jag läste om hur det är mellan er nu var att hon kanske har dåligt samvete gentemot mamman för att hon på något vis låter dig ta hennes plats och att kanske mamman, som är så ostabil, kan ha sagt något som får henne att bli avog mot dig.

Du verkar vara en underbar bonusmamma! ❤️
#9546106
bonusmamma skrev:Hösten har varit hyfsat stabil när det gäller boendesituationen och skolan, även om bonusdotterns humör inte är särskilt stabilt. Jag upplever att hon helt plötsligt börjar visa väldigt mycket negativa känslor gentemot mig.. När hon är ensam med sin pappa är hon tydligen lugn och trevlig, men så fort jag är hemma så blir det en massa gräl (dels med mig, men även gräl som jag inte är inblandad i). Mot mig är hon mest kylig, avståndstagande och negativ :| Just nu befinner vi oss i en sits där jag inte orkar vara aktivt delaktig i hennes vardagsrutiner, jag får bara skit från henne när jag påminner om saker eller ber henne att göra nått. Jag har överlämnat allt ansvar där åt min pojkvän, för jag blir bara arg och frustrerad när jag får elaka kommentarer från henne :|

Och ja just det, hennes mamma och den nya pojkvännen ska ha barn :whut: Kul för dem, men själv kan jag bara se en annalkande katastrof vid horisonten.. Antingen kommer mamman kräva tillbaka boendet för dottern när hon är föräldraledig, eller så kommer bonusdottern sparka bakut när hon får konkurrens från ett nytt syskon hos mamman.. Vem vet vad som kan hända :roll:
Jag tänker så här.

Att mamman väntar barn är en tungt för bonusdottern.

Hon är trygg med dig och tar ut det på dig. (Första gången bonusbarnen blev arga på mig, så visste jag att jag var "godkänd").

Eller (även och).

Hon vill inte riskera pappans kärlek, mamman har hon redan förlorat s as (än mer med ny bebis) så då är du ett bättre alternativ att våga ta ut frustration på.

Men jobbigt för dig så klart! Men lättare om du kan tänka på det som att du är bra för henne...?
Av bonusmamma
#9546126
SCSI skrev:Jag tänker att det inte är konstigt att du får skiten. Hon står klämd mellan två föräldrar som hon älskar, och som hon inte kan ta ut sin frustration på eftersom priset är för högt. Du finns nära men utan samma höga prislapp. Det kan bli lättare att tolerera om man väljer det perspektivet. Därmed inte sagt att du bara ska svälja och ta emot, var tydlig med vad du förväntar dig, men försök förstå om hon inte klarar det just nu.
Kaffemoster skrev: Men kan det inte också vara så att hon testar dig - kollar så att du finns kvar, även när hon är otrevlig, i kombination med vad SCSI föreslog.
Iom att det väl inte varit alldeles för stabilt där hon bott, vill hon nu kolla att hon kan lita på att du kommer finnas kvar?
zink skrev:
Jag tänker så här.

Att mamman väntar barn är en tungt för bonusdottern.

Hon är trygg med dig och tar ut det på dig. (Första gången bonusbarnen blev arga på mig, så visste jag att jag var "godkänd").

Eller (även och).

Hon vill inte riskera pappans kärlek, mamman har hon redan förlorat s as (än mer med ny bebis) så då är du ett bättre alternativ att våga ta ut frustration på.

Men jobbigt för dig så klart! Men lättare om du kan tänka på det som att du är bra för henne...?
Jag tycker nog att hon vågar ta ut sina aggressioner gentemot sin pappa också :lol: Det känns som att det mer handlar om svartsjuka gentemot mig, att jag tar pappans uppmärksamhet :hmm: Och svartsjuka på grund av sin lillasyster (som jag och pappan fick för ett år sen)?
Det är inte så att jag försöker utesluta bonusdottern, men det blir ju automatiskt så att man behandlar en 1-åring annorlunda mot en 9-åring. Jag ställer inte samma krav på 1-åringen (såklart) och det tycks sticka i ögonen på 9-åringen ("Varför får HON göra så då?!"). Hon kanske saknar att vara minst i familjen? :hmm: Hon har också flera gånger uttryckt att hon inte vill ha sin lillasyster.

Det som dock gör mig ledsen är vissa kommentarer man får.. Som när bonus och hennes pappa satt i köket och gjorde läxor, och jag gick in för att hämta en kopp kaffe. Genast kom en syrlig kommentar; "Vad gör HON här?!". Eller som när jag och pappan skulle hämta upp henne hos en kompis efter att ha handlat. Eftersom min pojkvän körde bilen så ringde jag till henne för att be henne komma ut och möta upp oss. Då frågade hon i efterhand "Varför ringde DU till mig?!".
SCSI skrev:Har hon stöd från BUP eller skolan? Tänker att det ändå var mkt stök i hennes liv länge, och det är ju när det lugnat ner sig som bearbetningen kommer...
Vi har ju bett om kontakt med kuratorn. Men först var kuratorn sjukskriven några veckor, och nu är det tydligen en massa andra barn som står före i kön :roll: Sen vill inte bonusdottern själv prata med en kurator, hon säger att hon tycker det känns jättekonstigt och att hon inte vet vad hon ska säga.. (Hon pratade med kuratorn på förra skolan i våras vid något enstaka tillfälle)

__Anonym skrev:Min tanke när jag läste om hur det är mellan er nu var att hon kanske har dåligt samvete gentemot mamman för att hon på något vis låter dig ta hennes plats och att kanske mamman, som är så ostabil, kan ha sagt något som får henne att bli avog mot dig.
Du verkar vara en underbar bonusmamma! ❤️
Det kanske kan vara en bidragande faktor. Just nu känner jag mig inte alls som en underbar bonusmamma. Jag önskar ibland att hon ska flytta till sin mamma på heltid :oops: Det är förstås inget jag säger till henne. Dock kan jag känna att bonusdotterns avståndstagande gentemot mig väcker ett avståndstagande i mig gentemot henne. Jag ska försöka att tänka annorlunda, och inte låta hennes kommentarer "komma åt" mig på det sättet.
#9546130
SCSI skrev:Vad gör pappan när hon kommer med såna kommentarer? Han måste vara tydlig med att det inte är ett sätt man pratar om varandra i den här familjen.
Håller med! Även om jag förstår att det är en svår situation så tänker jag också att man behöver markera tydligt varje gång.
Det låter som en oerhört jobbig situation för er alla och jag förstår att det skapar ett ömsesidigt avståndstagande. Det låter som att det vore bra för er att få stöd i detta, innan det förstör er relation för mycket. :heart:

Att på så pass kort tid få nya syskon i bägge familjerna är en väldigt stor omställning och när detta händer ovanpå allt annat som varit, så är det ju fullt förståeligt att flickan reagerar. Det låter inte som att det tas riktigt på allvar om hon ska köa till skolkuratorn, mot bakgrund av vad hon gått igenom? Går det att få hjälp av familjeterapi?
#9546145
bonusmamma skrev:Jag tycker nog att hon vågar ta ut sina aggressioner gentemot sin pappa också :lol: Det känns som att det mer handlar om svartsjuka gentemot mig, att jag tar pappans uppmärksamhet :hmm: Och svartsjuka på grund av sin lillasyster (som jag och pappan fick för ett år sen)?
Det är inte så att jag försöker utesluta bonusdottern, men det blir ju automatiskt så att man behandlar en 1-åring annorlunda mot en 9-åring. Jag ställer inte samma krav på 1-åringen (såklart) och det tycks sticka i ögonen på 9-åringen ("Varför får HON göra så då?!"). Hon kanske saknar att vara minst i familjen? :hmm: Hon har också flera gånger uttryckt att hon inte vill ha sin lillasyster.
Jamen just ja, hon har fått ett bebissyskon ifjol hos er och ett nu på gång. Och har blivit extremt behandlat av sin biologiska mamma.

Jag tänker att det är värre med en 1 åring och äldre än en bebis nr det gäller svartsjuka egentligen? En liten gullig köttklump som inte klarar sig själv och knappt förflyttar sig är ju rätt så harmlös. Men när den blir en individ med förmågor liksom...
#9546166
Fast det handlar inte bara om svartsjuka tänker jag, utan (kanske mer?) om den stora omställning som hela familjen går igenom när det kommer ett nytt barn. Det blir ofrånkomligt mindre tid och fokus till det tidigare barnet redan under graviditeten. Och det äldre barnet kan känna sig utanför den nya lilla familj som bildas med mamma-pappa-barn.
Av bonusmamma
#9546172
Vi fick veta idag att mamman har fått ett missed abortion. När hon var inne för skrapning hittade de även några slags cellförändringar, och var tvungna att ta bort så mycket att hon inte kommer kunna skaffa fler barn.

Så det "problemet" är iaf ur världen, om man ska vara krass..
  • 1
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 59
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?