Förskola med säkerhetsbrister : Anonyma inlägg • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: tis jul 23, 2019 22:58

Förskola med säkerhetsbrister

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Förskola med säkerhetsbrister

Inläggav Orolig mamma » tor sep 06, 2018 21:10

Barnet snart 23 månader gammal började skolas in på ett litet Montessoriföräldrakooperativ för snart 3 veckor sedan. Vi har valt det pga rekommendationer, pedagogiken, samt att det är ett litet familjärt föräldrakooperativ som verkar så gemytligt och tryggt för barnen.

Flera saker har hänt sedan inskolningens början som gör att jag känner en tveksamhet till att låta barnet gå kvar. Personalen är helt underbar och bemöter vårt barn på ett fantastiskt sätt, MEN:

1: Mitt barn lyckades under inskolningen få tag på en personals kaffekopp och spillde på sig ganska mycket samt på golvet. Jag var "passivt" med denna inskolningsdag och satt i soffan i ett rum. Kaffekoppen hittade barnet i ett annat rum. Lyckligtvis var kaffet svalt och efter ett tröjbyte var barnet ok igen. Samma dag när vi skulle gå hem rusar barnet in på stora avdelningen där en personal precis hällt upp hett kaffe till sig själv, ställt det på ett bord i hennes höjd och vände sig om för att gå tillbaka till köket för att hämta mjölk tror jag. Dottern rusar fram till koppen men jag hinner lyckligtvis avstyra. Personalen tar sedan sin kopp kaffe med sig in i stora barngruppen där den sätts på en hylla lätt nåbar för 3-5 åringar.
Jag tycker det är ett mycket bristande säkerhetstänk att tillåta personal dricka varma drycker bland barnen. Kaffet och teet borde ej lämna personalrummet.

2: I många fönster på lilla avdelningen finns långa persiennsnören som om personalen glömmer att fästa upp efter att persienner varit neddragna kan utgöra en strypfara. Mitt barn nådde ett persiennsnöre när hen stod på rutschkanan och började dra i det. Jag bad personalen omgående att korta snöret. Jag anser inte att det ska förekomma farliga saker som bygger på att personalen måste komma ihåg att säkra dem.

3: De har fönsterna på vid gavel för att vädra flera timmar i sträck när det är som varmast. 1 m därifrån står det ett bord som om barnen puttar till fönstret kan klättra upp på och hoppa ut. Ramlar då ca 1,6 m ner på cementplattor. Det skulle ta mindre än 1 min att hoppa ut och det går inte att garantera att där är personal hela tiden (detta såg jag tydligt under inskolningen).

4: I hallen där barnen hänger regnkläder och ställer skor finns ett anslutande litet rum där personalen hänger sina kläder. Det finns endast ett litet draperi mellan barnens hall och personalens rum (och det draperiet är aldrig fördraget vad jag har sett). I personalens rum står det 2 st IKEA MALM byråer (smala, höga modellen ca 1,3 m hög). Dessa har jag noterar är INTE förankrade. Vi har själv MALM serien i vårt sovrum och barnet öppnar dagligen dessa lådor och tittar efter spännande innehåll. Hemma är de dock förankrade.

5: På innergården står en jättefin platsbyggd båt med möjlighet att klättra upp i fören. Ställer man sig där är det ca 1m över mark och kanterna till fören är sluttande och erbjuder inte jättebra fallskydd. Underlaget är på inget vis stötdämpande utan består av hårt packad grus. Säkerhetsavstånd till plattsatt gång är knappt en meter och barnen skulle kunna ramla ner på gången om de ramlar ner.

6: Grind in till köket på stora avdelningen där kokerskan lagar mat saknas och något spisskydd finns ej.

7: På lilla avdelningen finns en del montessorimaterial. Ett material består av 2 saltkar med knappnålar i (med hjärtformad ca 0,5 cm toppar) som barnen ska flytta från det ena till det andra saltkaret. När jag skulle hämta mitt barn idag så hade hen precis hällt ut alla nålarna och använde det såklart inte som det var tänkt (och det är lite mycket begärt av någon som inte fyllt 3), eller under uppsyn utan tog en hel handfull med nålar i handen och stängde handen. En av nålarna hade hen tryckt in i sitt gosedjur som hon höll, som en nåldyna. Jag noterade då att nålarna inte var trubbiga utan vassa men som tur var stack sig inte barnet. När jag sa detta till personalen sa de bara att inget barn någonsin stuckit sig.

Jag har tagit upp alla sakerna med styrelsens ordförande. Initialt förstod hen inte vikten av att förankra MALM byråer då dessa utgör en dödsfara utan tyckte att det kunde fixas under höstens fixardag i oktober. Alternativt kunde kanske vår familj fixa det tidigare. Vi svarade att vi tyckte att en fackman skulle utföra jobbet då det är viktigt med rätt beslag osv och vi inte har kännedom om vilket material väggen består av. (Min man arbetar med inom fastighets- och byggbranschen och är van att arbeta mot gällande lagar och förordningar och han tyckte inte att vi som lekmän skulle behöva ansvara för en sådan viktig installation). Ordföranden har nu tagit det på sig och det kommer att åtgärdas inom kort vad nu det betyder. Någon fackman ska inte kontaktas vad jag förstår. Vi erbjöd oss att ordna dit en fackman som styrelsen får betala. Kaffeincidensen har han prata med personalen om och de ska framöver endast dricka kaffe i personalrummet.

Jag har nog blivit stämplad som en hönsmamma, men jag kan faktiskt bli arg när de himlar med ögonen och säger att: "Jag verkar vara orolig" och "du kan vara lugn, allt är barnanpassat här" när det sen visade sig att MALMbyråerna som jag misstänkte inte var förankrade faktiskt inte var det.

Man blir ju orolig över vad mer som jag kan ha missat som inte är säkert. Av ordföranden har jag fått information att föreståndaren är sjukskriven pga utmattning sedan 6 mån och kommer fortsätta vara det ett bra tag till. På lilla saknas en personal (är nu bara 2 personal på 10 barn). Behöver ett barn hjälp på toaletten så har de ingen uppsikt. Det blev tydligt under inskolningen.

Båten på gården hävdar de är godkänd. Jag är tveksam. Barn behöver stimulans nämligen säger de. Till saken hör att mitt barn är snabb och klättrar utan någon som helst känsla av vad hen egentligen klarar av. De hävdar att de alltid har koll när någon är på båten, men man kan inte ALLTID ha koll.

Tycker ni jag överreagerar? Hade ni bytat förskola? Det som gjort mig besviken är bla att styrelsen och föräldrarna ansvarar för saker som fackmän ska åtgärda så att det blir säkert. Jag såg föräldrakooperativ som ett sätt att påverka och göra det bästa för mitt barn. Kan absolut tänka mig att sy saker och måla saker och plantera saker mm, men förväntar mig att säkerhetssaker hanteras av fackmän.

Ursäkta låååångt inlägg.
Orolig mamma

Re: Förskola med säkerhetsbrister

Inläggav sus » tor sep 06, 2018 22:15

Nej du är inte överbeskyddande eller känslig. Jag jobbar med fastigheter och framför allt skolor och förskolor och anser att barnsäkerheten är jätteviktig. Bara för att något barn inte strypts i persiennsnörena ännu så betyder det inte att det inte kan hända.
Jag hittade den här checklistan från Nacka kommun när jag googlade. Den kanske du kan ta med till styrelsen som hjälp för dom att öka sin kunskap när det gäller barnens säkerhet. Jag kan inte utantill vilka lagkrav som finns men tror att det som står här är ganska välgrundat.
https://www.nacka.se/49af53/globalasset ... srond.docx

Ska kolla om jag hittar något mer om behovet av fallskydd. Har för mig att det ska vara korrekt fallskydd under all lekutrustning som är högre än 50 cm.

Dessutom kanske styrelsen ska kolla upp vem som är ansvarig om det händer en olycka. På mitt jobb utreds vi just nu för att en basketkorg på en skolgård av någon anledning lossnade och föll över ett barn på skolgården. Det är alltså en polisutredning om vållande till kroppsskada som det gäller, det är inte så kul att bli indragen i en sådan, och jag antar att det i ett föräldrakooperativ faller tillbaka på styrelsen om de inte har gjort "sitt" jobb och minimerat alla eventuella. Kanske kan få dom att fundera ett varv till.
Användarvisningsbild
sus
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav sus » tor sep 06, 2018 23:07

En bra artikel om säkerhet på förskola
https://loppi.se/sakerhet-i-forskola-oc ... gerar-det/
Användarvisningsbild
sus
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav berit » fre sep 07, 2018 03:42

Du överreagerar inte!

Jag reagerar framförallt på gardinsnörena och oförankrade byråerna då det har hänt tragiska olyckor som personalen borde känna till tycker jag.

Nen allt du beskriver är helt galet faktiskt. Inget som är okej eller förekommer på den förskolan jag jobbar på.
Barnen: april -11, januari -16
Användarvisningsbild
berit
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Flygmusen » fre sep 07, 2018 06:16

Jag är nog definitionen på icke-hönsmamma och byråerna, persiennsnörena och fönstersituationen hade varit oacceptabla för mig. Byråerna är faktiskt en säkerhetsrisk även för de vuxna även om de inte klättrar, om man råkar halka och tar tag i en sådan byrå kan man hamna under den och bli allvarligt skadad eller till och med dö om man har riktigt otur även som vuxen. Jag hade sannolikt när jag var skyddsombud krävt förankring även i en miljö med vuxna. 1, 5 eller 6 hade inte bekymrat mig 7 hade inte direkt gjort mig jätteorolig men jag hade nog ifrågasatt varför detta material var tillgängligt utan vuxens uppsikt för så små barn. Det kan vara bra för ett barn att utforska något som är vasst och förstå hur detta funkar och att inte gömma allt sådant är väl del av montessoripedagogiken men just kombinationen små delar, vasst och ingen vuxenöversyn tycker jag heller inte är en god idé. Om man vill ge barnen material att sortera så finns det ju massor av saker som okokta makaroner som är små men ofarliga att svälja.
Mamma till Iris 20120704 och Ingvar 160729

Vandrar just nu mest omkring med en Manduca på mig och en nöjd liten skurk däri.

elliha.blogspot.com
Flygmusen
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Kattuggla » fre sep 07, 2018 16:22

Det du beskriver är inte ok på en förskola. Precis som sus så tycker jag att du ska påtala för styrelsen att de är ansvariga om något händer, ta tex listan du skrev här. Skicka till hela styrelsen så att det inte fastnat hos ordf om hen är ovillig att ta tag i problemen.
Stolt mamma till T (0603) och N (0812).
Användarvisningsbild
Kattuggla
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Mery » fre sep 07, 2018 16:47

Skulle du inte få något gensvar från styrelsen kan du även kontakta kommunen. Det är kommunen som godkänner och utövar tillsyn över fristående förskolor. Det kanske är olika i olika kommuner men där jag jobbar görs en barnskyddsrond i samband med utredningen inför godkännande, där de kollar på allt möjligt, bland annat att tunga möbler är förankrade. De borde vara intresserade av att göra om det ifall en vårdnadshavare anmäler brister.
Mamma till E född juni 2015 och H född mars 2018
Mery
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Orolig mamma » mån sep 10, 2018 10:57

Skrev precis ett långt inlägg som jag lyckades radera.
Tack för era svar. De betyder mycket för mig. :heart: Jag ber om ursäkt att svaret dröjt med det har varit en minst sagt kaotisk helg.

Jag ska försöka skriva ett nytt inlägg ikväll.
Orolig mamma

Inläggav zink » mån sep 10, 2018 22:41

Orolig mamma skrev:6: Grind in till köket på stora avdelningen där kokerskan lagar mat saknas och något spisskydd finns ej.

Det där med grunden är det väl rätt många år sedan det blev krav på? Typ 10 år. Kraven på mathanteringen. Då satte vårt fkoop in ett tvättställ med automatstril i köket o s v. Och en grind. Som dock stod öppen ;-) För att i köket kunde barnen trygghet. Tveksamt om det fanns spisskydd där då, det är rätt så osmidigt... Vi hade aldrig det, fast vi hade ett yräder. Kanske just därför, full koll p g a det.

Men kommunen lär ha checklista och de rondar väl? :hmm:
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Boba. Utlånat: Choklad- & olivgås, ÄgirsHus lin-ringisar, Patapum & BB-slen.
"Dit det bär dit bär det"
Användarvisningsbild
zink
Sjaldiamant
Sjaldiamant

Inläggav Orolig mamma » ons sep 12, 2018 12:46

Jag gör ett nytt försök till svar. :)

I fredags förra veckan (vilket var dagen efter "nålincidenten") ville jag vid lämningstillfället berätta om min oro och oförståelse för vilken lämplighet denna övning tillför en småbarnsgrupp. Tidpunkten var väl inte optimal för att ta upp detta då barnet var ledset vid lämningen och lämningarna ska ju ske rätt så snabbt, men jag kände ändå att jag inte ville lämna henne utan att ta upp det. Jag möttes av oförståelse hos personalen då de menar att de ALLTID har uppsikt över barnen och att inga barn någonsin stuckit sig eller skadat sig på nålarna.

När jag sedan hämtade barnet på eftermiddagen blev jag mött av en personal som ville prata med mig. Jag måste säga att jag hade det på känn. Min uppfattning är att samtalet skulle gå ut på att "Jag verkar vara en orolig mamma", "Jag måste lita på personalen" och "Min oro smittar av sig på personalen som blir osäkra i hur de ska bemöta mitt barn då de lätt också blir överbeskyddande mot mitt barn". Jag är så tacksam över era svar i denna tråden då jag vet att jag inte är ensam om att anse att förskolan har brister, men samtidigt är jag så säker i min föräldraroll och i min sak i denna fråga att jag ändå skulle våga stå på mig utan problem. Personalen hann bara säga att " Det verkar som du är orolig..." när jag avbröt och sa "Nej, det håller jag inte med om. Nu tycker jag vi ska bena ut sak för sak som har hänt...

Varma drycker bland barn är totalt oacceptabelt. Jag fick då svaret att "men kaffet var ju svalt". :shock: Ja sa jag och det var ju tur, men nästa gång är det kanske inte det och kaffet som nyss hade hällts upp på stora avdelningen som barnet sprang fram till var inte svalt. Pedagogen hade inte kännedom om incidenten på stora avdelningen. Jag sa att min mamma själv arbetat som förskollärare på ett flertal skolor i samma kommun som vår och att de ALDRIG på någon förskola fått ta med sig varma drycker in bland barngrupperna.

MALM-byrån har det hänt lertalet dödsolyckor med när de varit oförankrade, något som pedagogen inte kände till. Jag möttes trots det av argument som "Det ska mycket till innan den välter", "Vi har aldrig haft något barn som gått fram till byråerna, de lär sig lätt att det är de vuxnas utrymme" och "Det är alltid personal med barnen när de bytar om för att gå in/ut". Jag var tydlig med att jag inte gillar argument som bygger på:

1. Det har aldrig hänt innan. Någon gång är nämligen den första.

2. Säkerheten ska ALDRIG bygga på att personalen ALLTID är med barnen, eftersom detta naturligtvis inte alltid kan garanteras.

3. Säkerheten ska heller ALDRIG bygga på att personalen kommer ihåg att säkra saker tex persiennsnören. Personalen är mänsliga och det kan glömmas.

Jag var lugn och saklig och uttryckte mig på ett trevligt men tydligt och bestämt sätt och jag tror det blev tydligt att jag inte tänkte "köpa" deras argument.

MALM-byråerna är fortfarande inte förankrade trots löften från ordföranden om att ordna det. Det har nu gått två veckor sedan vi påtalade det för ordföranden. I fredags mailade vi ordföranden och erbjöd vår hjälp med att förankra dem under den föregående helgen, men hen har inte hört av sig ännu. Jag lämnar barnet med en väldig olustkänsla varje dag. Personalen är fantastisk i sitt sätt att bemöta barnet, men förskolan har stora säkerhetsbrister och i kombination med stora brister i deras säkerhetsTÄNK gör det mig orolig.

Jag har redan varit i kontakt med tillsynsansvarig på kommunen och hen är informerad om vissa av bristerna (dock ej MALM-byråerna då dessa upptäcktes efter vårt samtal") och jag vet att förskolan ska inspekteras igen i oktober. Inför denna inspektion tänker jag höra av mig igen för att försäkra mig om att vissa punkter blir med noggrannt kontrollerade.

Min man är inte alls bekväm med att utföra arbete som t.ex. förankra möbler då han tycker att en fackman ska göra sådana arbeten och jag håller fullständigt med honom. Ordföranden bad oss åtgärda MALM-byråerna utan kännedom om vi har rätt kompetens för att göra ett sådant arbete och det oroar mig. Tänk om någon förälder tar på sig ett sådant uppdrag och inte använder rätt förankring map väggmaterialet. En felaktig förankring kan ju vara helt verkningslös. Och en sådan sak tänker jag blir svår för tillsynsansvarig att se vid en inspektion.

Avslutningsvis måste jag bara nämna en kommentar som gjorde mig rätt besviken. Pedagogen som pratade med mig ansåg att vi hade "satt en rockring runt vårt barn som de nu tog bort". Jag sa att jag förstår att det verkar som om jag blivit stämplad som en orolig hönsmamma och att det var tråkigt, men att jag samtidigt inte bryr mig. Mitt barn är viktigast för mig och jag anser mig ha rätt. (Sagt i en trevlig ton från mig).
Orolig mamma

Inläggav Orolig mamma » ons sep 12, 2018 15:25

Och idag vid hämtning noterade jag i det största rummet där de är mest ett långt persiennsnöre ( ca 8-10cm nedom fönsterbrädan) som personalen glömt åtgärda. Tog givetvis upp det och fick till svar: Vi är ALLTID här med barnen (något jag såg under inskolningen inte stämmer).

Jag börjar bli rätt uppgiven samtidigt som jag är såå nöjd med personalen. Barnet är trygg med dem men jag är orolig för att hon inte är säker där på allvar.

Vad hade ni gjort?
Orolig mamma

Inläggav berit » ons sep 12, 2018 15:37

Just persiennsnören har orsakat ett dödsfall på förskola för några år sedan. I Stockholm.

Jag tycker det låter helt galet med bemötandet av dig. Jag hade faktiskt bytt förskola. Men jag älskar kommunal verksamhet och jobbar själv i det så det är kanske inte helt objektivt.
Barnen: april -11, januari -16
Användarvisningsbild
berit
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav SCSI » ons sep 12, 2018 15:55

Jag skulle lägga tonvikten att det är av omsorg om personalen lika mycket som barnen som man bör se över säkerheten. Ingen pedagog ska behöva leva med att en olycka eller ett allvarligt tillbud skett för att förskolan lägger för mycket ansvar på dem istället för att se över sina rutiner!
Men erfarenheten säger att det ä bättrae att flytta på barnet än att få till en förändring...
J 2011 | bonus 2005
instagram
Användarvisningsbild
SCSI
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav camsch » tor sep 13, 2018 05:12

SCSI skrev:Jag skulle lägga tonvikten att det är av omsorg om personalen lika mycket som barnen som man bör se över säkerheten. Ingen pedagog ska behöva leva med att en olycka eller ett allvarligt tillbud skett för att förskolan lägger för mycket ansvar på dem istället för att se över sina rutiner!
Men erfarenheten säger att det ä bättrae att flytta på barnet än att få till en förändring...

Håller tyvärr med om detta. Förändringar är svåra att åstadkomma, människor vill gärna göra som de gjort tidigare och att dessutom erkänna att de gjort fel på vägen ännu svårare... :heart:
Jag är stolt mamma till 2 barn här på jorden och en liten stjärna på himlen.
Lillan född okt -07 bärs sällan numera men i så fall i batikfärgad grön Gås, ringsjal eller i hemsydd sele
Användarvisningsbild
camsch
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Kattuggla » tor sep 13, 2018 13:14

Utifrån det du beskriver skulle jag bytt förskola. Tror att det är mkt svårt att åstadkomma en förändring i närtid och jag skulle inte kännt mig trygg att lämna barnet där. Så tänker jag.
Stolt mamma till T (0603) och N (0812).
Användarvisningsbild
Kattuggla
SjalGalning
SjalGalning

Nästa

Återgå till Anonyma inlägg