Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Teusa
#9542771
Jag har blivit med nystmaskin! :vågen: En begagnad Nystalätt. Jag fattar att jag ska dra ner en ända av garnet i skåran på rullen. Och att jag ska snurra in garnet i den där lilla snurren. Men sen då? :hmm: Den är handvevad och går att veva åt båda hållen. Åt vilket håll ska jag veva? Och vilken ända ska jag börja med? Den inne i nystanet. Eller den utanpå? Och vilken ända ska jag använda när nystanet är färdigt?
Användarens profilbild
Av Fryle
#9542774
Du har det onystade garnet på tex en garnvinda. Dra garnet genom metallöglan så det löper fritt, fäst i skåran uppe på rullen. Veva medsols tills härvan är slut. Om det är en jättehärva (mer än ett hekto eller så) får du dela upp i flera nystan. Lyft sedan först ur garnet ur skåran och därefter nystanet av vindan. Jag brukar använda garnet utifrån när jag stickar.
Användarens profilbild
Av CAKirre
#9542776
Det spelar ingen roll vilket håll du snurrar åt, så länge du är konsekvent. Sedan är det bra att inte spänna tråden för hårt när du nystar, men det är det nog svårt att göra om du bara låter den löpa fritt genom ståltrådsögat. (Som jag antar att din nystmaskin har, min har iallafall det).
Jag börjar alltid mina nystan inifrån, då rullar det inte iväg när man drar fram mer garn, men ska jag sticka ett par strumpor/vantar på rundstickor, så jag stickar båda samtidigt, brukar jag använda en ände till vardera plagg, så vet jag att jag kommer lika långt på båda plaggen med garnet. Men det vet jag är en smaksak.

Tösen älskar att nysta, så har du sånt som behöver nystas om underskatta inte sysselsättningen det kan skapa för barn.
Användarens profilbild
Av Teusa
#9542785
:shock: :shock: :shock:

Varför har jag inte skaffat mig en nystare tidigare?!?

Den är ju fantastisk!!

:vågen: :tumup: :vågen:

Lillskrutt blev genast nyfiken och hjälpte mig. Vi gjorde tre stycken nystan bara för att det var roligt och blev så snyggt! :mrgreen: Hade gjort ännu fler om det inte var läggdags. :Hahaa:

Just nu har jag inga härvor för det blev en sån härva sist. :(
Användarens profilbild
Av Teusa
#9542787
Blev avbruten.

Men jag har en massa halvtrasslade nystan. Jag virkar småsaker som amigurumi och sånt. Så många halva nystan. Jag börjar inne i nystanet och när det är lite kvar blir det ju bara kaos.

Nu ska jag skaffa mig en sån där roterande garnhållare och börja utifrån istället! :vågen:

Kul att höra att Nystalätt är bra!! Jag har stuga i Stora Skedvi där Bergå garn låg. Och nystanet som jag bråkade med häromkvällen köpte jag på loppisen som numera huserar i den famla garnfabriken låg. Så för mig blir Nystalätt extra värdefull.
Användarens profilbild
Av Teusa
#9542816
Jag tittade runt på bilder av nystare. Både Nysta lätt och andra. De nystar så att nystanet ligger emot den konformade delen. Mitt nystas nära toppen. Delvis över. Det ser ut som den där snurröglan är mer böjd. Jag ska nog prova att böja den lite.

Sitter på fsk och skolar in dottern. Hon klarar sig fint med fröken (både bra och jobbigt). Jag vill hem och nysta! :mrgreen:

Jag har massor av halvfärdiga projekt. Jag har accepterat att jag virkar för att det är terapi för mig och då behöver det inte bli färdigt. :vågen: Dels har det varit jobbigt att repa upp för jag haft dåligt samvete att jag aldrig gör klart något och lite för att det blir sånt trassel. Nu ska jag repa upp och nysta! Jag har mycket Soft Cotton. Funderar på att knyta ihop alla stumpar och virka nåt av det.
Användarens profilbild
Av Teusa
#9542821
En fråga till! När ni nystar om vad för ni då med banderollerna? Jag vill nog gärna behålla dem.
Användarens profilbild
Av Fryle
#9542827
Teusa skrev:En fråga till! När ni nystar om vad för ni då med banderollerna? Jag vill nog gärna behålla dem.
Jag gör en liten rulle av dem och stoppar in i nystanets mitt. :tumup:
Användarens profilbild
Av CAKirre
#9542828
Angående banderoller, så har jag ofta problemet med att de hamnar lite överallt när det bara är små nystan kvar. Har länge tänkt att jag ska spara en liten bit garn med tillhörande banderoll och häfta fast på papper och samla i en pärm... Men men...
Har många planer på hur mina olika handarbetsmaterial ska förvaras och sorteras, men orken brister...
Av Jos
#9542830
CAKirre skrev:Det spelar ingen roll vilket håll du snurrar åt, så länge du är konsekvent. Sedan är det bra att inte spänna tråden för hårt när du nystar, men det är det nog svårt att göra om du bara låter den löpa fritt genom ståltrådsögat. (Som jag antar att din nystmaskin har, min har iallafall det).
Jag börjar alltid mina nystan inifrån, då rullar det inte iväg när man drar fram mer garn, men ska jag sticka ett par strumpor/vantar på rundstickor, så jag stickar båda samtidigt, brukar jag använda en ände till vardera plagg, så vet jag att jag kommer lika långt på båda plaggen med garnet. Men det vet jag är en smaksak.

Tösen älskar att nysta, så har du sånt som behöver nystas om underskatta inte sysselsättningen det kan skapa för barn.
Det låter ju jättesmart! Ska testas vid tillfälle! Jag har inte stickat just vantar eller sockor tidigare, men nästa projekt är att lära mig sticka vantar.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?