Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av bonusmamma
#9540418
De var på samarbetssamtal i måndags där sambon tog upp sitt förslag till avtal. Mamman gick med på allt, men det kommer dröja några månader innan de kan få ner allt som ett juridiskt avtal. Familjerätten måste tydligen göra någon utredning först :hmm:

Så sambon måste skriva under skolflytt och ändring av folkbokföringsadress innan de har skapat och skrivit under sitt nya avtal, vilket såklart är lite oroande.. Nu finns det ju visserligen en muntlig överenskommelse som är bevittnad av Familjerätts-tanten, men det skulle inte förvåna mig om mamman när hon har fått hans underskrifter plötsligt vägrar låta dottern bo här varannan vecka... :roll:
#9540426
bonusmamma skrev:De var på samarbetssamtal i måndags där sambon tog upp sitt förslag till avtal. Mamman gick med på allt, men det kommer dröja några månader innan de kan få ner allt som ett juridiskt avtal. Familjerätten måste tydligen göra någon utredning först :hmm:

Så sambon måste skriva under skolflytt och ändring av folkbokföringsadress innan de har skapat och skrivit under sitt nya avtal, vilket såklart är lite oroande.. Nu finns det ju visserligen en muntlig överenskommelse som är bevittnad av Familjerätts-tanten, men det skulle inte förvåna mig om mamman när hon har fått hans underskrifter plötsligt vägrar låta dottern bo här varannan vecka... :roll:
Men det låter ju helt sjukt att dom inte kan skriva avtal nu! Om jag var i er situation skullle jag skriva ett eget avtal och säga till mamman att hon måste skriva under det innan din sambo skriver under något. Det kanske inte blir lika juridiskt rätt som ett avtal som familjerätten skriver, men det måste ju vara värt något i en eventuell tvist senare.
#9540464
Nu är jag väldigt krass men jag hade inte skrivit på någonting utan ett bindande avtal först. Helt ärligt så hade jag nog faktiskt redan valt att gå till tingsrätten för det här kommer inte vara sista gången det krånglar och den som får sitta emellan är flickan.
#9540523
aha skrev:Nu är jag väldigt krass men jag hade inte skrivit på någonting utan ett bindande avtal först. Helt ärligt så hade jag nog faktiskt redan valt att gå till tingsrätten för det här kommer inte vara sista gången det krånglar och den som får sitta emellan är flickan.

Det hade jag nog också inte gjort i denna väldigt svåra situation. Tingsrätten är antagligen det bästa i längden.
#9540525
Ett underskrivet avtal gäller oavsett vem som formulerat det.

Problemet med avtal är när de inte är tydliga, när det går att tveka på om det verkligen är parterna som skrivit under eller om det förekommit tvång. Det viktiga är att det är tydligt och (i ert fall pga förtroendebrist) bevittnat. Det borde gå att få ett avtal från familjerätten att ha som mall typ "NN ska bo jämna veckor hos sin mamma NN och ojämna veckor hos sin pappa NN. Påsklov, sommarlov, höstlov och jullov fördelas enligt följande..." Ha vittnen vid underskrivandet (helst en eller två soctanter pga bra att ha som vittne vid ev framtida process)

Skriv INTE under om flytt eller skola förrän avtalet om växelvis boende är undertecknat.

Du får gärna PM:a. Är jurist och enormt bra på folkbokföring.
Av bonusmamma
#9540588
Sambon har skrivit under skolbyte för att mamman ska kunna få fritids i sommar, men folkbokföring är inte ändrad än.

Vi har nu haft dottern hela juni, varav de 2 senaste veckorna har varit halva sommarumgänget. Enligt deras uppgjorda schema ska hon vara hos mamma hela juli och sen två veckor till hos oss. Mamman undrade dock om dottern kunde vara hos oss i juli också om hon inte hinner få tag i fritids vilket vi svarade att det borde gå.

Nu visar det sig dock att ekonomin inte går ihop och sambon har nu noll kronor på kontot efter att han är betald (alltså ett underskott på 4000). Han påpekade för mamman att hon har fått nästan 3000 i barnbidrag och underhåll trots att dottern varit hos oss och att vi nu inte har råd att ha henne här i juli om vi inte får pengar av henne.

Hon blev som väntat heltokig och plötsligt säger hon att dottern får bo hos oss och gå på skola hos oss så blir alla nöjda, och att de kan träffas imorgon och fixa alla papper på en gång.. Inte för att det på något som helst sätt löser den akuta pengafrågan för oss då.. Men hon tar ju så irrationella beslut när hon blir upprörd.

Imorgon har hon nog sansat sig igen men pengar lär vi väl inte få. Får ringa FK och meddela att hon bor här så att vi får underhåll.
Av bonusmamma
#9540623
Grodfen skrev:Vad denna flicka hamnar i kläm. Tänker att det är viktigt att hon vet att hon är välkommen hos sin pappa alltid, oavsett pengar. Det måste finnas en plats där hon alltid är välkommen. :heart:
Hon är givetvis välkommen här ändå, och hon tar inte del av vår konversation med mamman. Men det kan ändå vara värt att sätta lite press på mamman, det är trots allt hennes sommarveckor.
Av Anonym_
#9540694
Hej! Jag har följt din tråd länge. Du och ðin sambo verkar vara fantastiska föräldrar, trygga och kloka. Jag är säker på att det hade skint igenom annars, efter såhär lång tid.
Du skriver ibland att mamman förmodligen har Borderline, eller liknande och det låter väldigt troligt - får hon hjälp för det? Flickan kommer förmodligen lida hela livet av de här svängningarna och instabiliteten om aldrig mamman får grepp om sitt eget liv.
Jag ber om ursäkt om det är fel att fråga, du behöver självklart inte svara.
Av bonusmamma
#9540707
Anonym_ skrev:Hej! Jag har följt din tråd länge. Du och ðin sambo verkar vara fantastiska föräldrar, trygga och kloka. Jag är säker på att det hade skint igenom annars, efter såhär lång tid.
Du skriver ibland att mamman förmodligen har Borderline, eller liknande och det låter väldigt troligt - får hon hjälp för det? Flickan kommer förmodligen lida hela livet av de här svängningarna och instabiliteten om aldrig mamman får grepp om sitt eget liv.
Jag ber om ursäkt om det är fel att fråga, du behöver självklart inte svara.
Ja, mamman har borderline. Det var i alla fall vad hon sa till min sambo under den tiden då de var ihop. Under en period under deras förhållande fick hon behandling, men hon slutade med den sen. Oklart varför..

Ja, dottern mår inte bra av hennes humörsvängningar, det är uppenbart. Hon är också rädd för sin mamma, och har börjat inse att det inte går att lita på mammas löften. Sen är det ju allt som hänt de senaste åren som också fått henne att må dåligt - mammans förhållande och separation från hennes styvpappa, konflikterna mellan mamma och pappa, ovissheten om var hon ska gå i skola och var hon ska bo osv.

Dottern har de senaste veckorna försökt skära sig själv med bestick-knivar (det blev så klart inga sår, men det är själva handlingen i sig som är oroande), och när hon blir arg eller ledsen så säger hon att hon inte vill leva mer, att hon lika gärna kan dö. Vi ska se till att hon får en regelbunden kontakt med skolkuratorn sen när hon börjar skolan. Tanken var att hon skulle få det redan nu under vårterminen, men mamman såg ju till att det inte blev så...
#9540708
Bra med kurator! Jag tror att det kan vara bra att stå i kö till BUP också, om det visar sig att det behövs mer än skolkurator kan ge. Det kan ta väldigt lång tid att få tid hos BUP. Och det är väldigt allvarligt med de tankar och handlingar som flickan har. :heart:
Av bonusmamma
#9540821
Fenomena skrev:Bra med kurator! Jag tror att det kan vara bra att stå i kö till BUP också, om det visar sig att det behövs mer än skolkurator kan ge. Det kan ta väldigt lång tid att få tid hos BUP. Och det är väldigt allvarligt med de tankar och handlingar som flickan har. :heart:
Ja, det kan nog vara bra att kolla upp det.

Nu har vi fått mammans underskrift på en flyttanmälan som göra dottern folkbokförd hos oss. Mamman säger att hon även har ändrat skolvalet till vår skola, men det har inte gått igenom online än. Antar att de har semester på kommunen..
  • 1
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 59
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?