Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9538530
Håller tummarna för att ni får hjälp av familjerätten att övertala mamman. Annars borde väl soc bli informerade om att flickan har så hög närvaro. (Kommunala skolor i Stockholm har som rutin att kontakta soc vid mer än 25% frånvaro, tror det räknas på löpande månad, alltså inte över en hel termin)
Av bonusmamma
#9538533
Vi hämtade dottern för helgumgänge idag istället för imorgon. Mamman bad oss göra det, och hon har även bett oss ha dottern nästa helg (alltså kommer vi ha henne 3 helger i rad).

Det var lite sorgligt när vi hämtade henne, för hon var så nedstämd/irriterad och ville inte prata. Och när vi frågar vilken skola hon vill gå på säger hon väldigt diplomatiskt "Det spelar ingen roll, så länge det är en bra skola". När vi frågar vart hon vill bo svarar hon "Det spelar ingen roll, bara jag har någonstans att bo". När vi ifrågasätter hennes svar så säger hon att hon inte vill säga något som kan få hennes mamma att bli ledsen. Hon säger att hon tycker det är så jobbigt när hennes mamma gråter, så hon vill göra som mamma vill för att hon inte ska må dåligt.. :roll:

Min sambo ska ringa till socialen och göra en orosanmälan, för det känns inte bra att dottern får bära sin mammas sorg, och känna att hon är tvungen att vara mamma till lags.
Vi har funderat på olika lösningar för skolan nu för resterande delen av terminen, t.ex. att vi turas om varannan dag med att lämna och hämta på skolan. Ett annat alternativ är att vi tillfälligt bosätter oss i mina föräldrars sommarstuga som ligger nära staden där dottern har sin skola..
#9538644
Men det enda rimliga är ju att hon får bo hos er tills mamman har fått ordning på sitt liv, särskilt som ni verkligen anstränger er för att göra det så bra som möjligt för henne.
Skolan borde verkligen orosanmäla. Hon har väl skolplikt och ska vara där. Punkt. Mamman får bortse från sitt mående, det här är inte ok.
Och det ska familjerätten se till. Inte övertala mamman. Utan fatta ett beslut som är för barnets bästa.

och det är att bo hos er. Allt annat är tjänstefel.

:heart: :heart: :heart:
#9538646
bonusmamma skrev:När vi ifrågasätter hennes svar så säger hon att hon inte vill säga något som kan få hennes mamma att bli ledsen. Hon säger att hon tycker det är så jobbigt när hennes mamma gråter, så hon vill göra som mamma vill för att hon inte ska må dåligt.. :roll:
Skulle ni kunna prata med henne om att hon inte är ansvarig för hur mamma mår. Att vuxna till viss del är ansvariga för att barn mår bra, men att barn ALDRIG är ansvariga för att vuxna mår bra. Och att det till och med kanske skulle vara bra för mamman om hon fick "ta hand om sig själv" ett tag och "vila", att mamman kanske skulle må bättre om dottern bodde mer hos er under en period.
Av bonusmamma
#9538672
Mamman vägrade att träffas hos Familjerätten och prata, utan ville att hon och min sambo skulle ses över en fika och ta ett beslut :roll: Det blev snarare så att min sambo skrev sitt förslag i ett mail till henne, och hon ringde upp och grälade. När min sambo till sist fick hota med att starta en ny tvist i tingsrätten så gav hon med sig (kanske då hon insåg att hon inte skulle ha en chans att vinna den här gången).

Nu har de bestämt att flickan ska gå på skola på sin gamla skola vår ort det kommande året, och efter det får vi se (om mamman har fått tag i en lägenhet och jobb och allt sånt). Det innebär att hon kommer bo mestadels hos oss, men vi strävar så långt det är möjligt mot ett 50/50 boende.

Sambon har ringt och pratat med rektorn, och hon skulle höra sig för med klasslärarna om det fanns möjlighet för dottern att börja skolan nu på en gång. Jag håller tummarna för att det kommer fungera relativt smärtfritt nu i kontakten med mamman :roll:
Av bonusmamma
#9538692
Vi var lite för snabba med att ropa hej.. :roll:
Mamman har redan hunnit ändra sig.

Vi har varit i kontakt med soc på den kommun de bodde i, och de har fått in anmälan från skolan. De fick även en ny version av oss om vad som egentligen hänt. Det mamman har sagt till dem var att hon var tvungen att fly från ett destruktivt förhållande och inte hade någon annanstans att ta vägen än till väninnan i en annan stad.

Sanningen är att hon har blivit erbjuden att bo hos vänner på skol-orten tills dottern får sommarlov, men hon tackade nej till dem. Och hon stack mitt i natten utan någon förvarning eller något gräl, hennes ex fick inte veta nått förrän på morgonen. Min sambo har pratat med exet om vad som hände.. Exet har till och med erbjudit henne och dottern att ha kvar lägenheten fram till sommaren och sen ta över den efter det, men det vill hon inte heller.

Skolan har också kallat dem till möte på måndag där de ska diskutera dotterns frånvaro, men mamman lär nog inte dyka upp. Hon har tydligen haft 70% frånvaro bara i maj än så länge.

Vi har också bokat tid med en ny jurist ifall det blir en ny tvist i domstol.
#9538695
Det är så sorgligt att mamman inte kan låta dotterns bästa gå först och låta henne bo i er stabila miljö. Känner med er. :heart:

Sättet hon lämnade på låter ju faktiskt som att hon lämnade ett destruktivt förhållande. Ytterligare något att vara uppmärksam på vad gäller barnet som har tvingats bo i det. :(
Av bonusmamma
#9538699
Neva skrev:Det är så sorgligt att mamman inte kan låta dotterns bästa gå först och låta henne bo i er stabila miljö. Känner med er. :heart:

Sättet hon lämnade på låter ju faktiskt som att hon lämnade ett destruktivt förhållande. Ytterligare något att vara uppmärksam på vad gäller barnet som har tvingats bo i det. :(

Ärligt talat tror jag inte förhållandet var destruktivt på det sättet hon försökte få det att framstå.. Maken/exet drack visserligen alkohol i perioder, men han var aktiv alkoholist redan på den tiden då han bodde granne med min sambo, och han har aldrig varit ett "obehagligt" fyllo. Däremot hade de nog en hel del destruktiva och obehagliga gräl, mamman och exet, och det är bra att dottern slipper det nu.

Vi är dock fortfarande oroliga för dotterns mående, med tanke på hur mamman beter sig. Dottern har nyligen fått egen mobil med SIM-kort och hade ringt sin pappa i morse. Han ringde upp henne några timmar senare och frågade vad hon ville. Det var egentligen inget speciellt, men de passade på att småprata lite i alla fall. När min sambo då säger "Du får se till att skaffa lite fler personer att ringa och sms:a till nu, så att du inte bara sms:ar till mig hela tiden" (hon spammade honom hela kvällen och morgonen med sms :lol: ), så rycker mamman telefonen ur hennes hand och säger "Jag hörde allt vad du sa! Du ska inte säga såna saker till henne! Fan ta dig!" och lade på luren :shock:

Jag tror hon är rädd för sin mamma, och rädd för att kontakta pappa nu... Om hon ens får ha telefonen mer nu :hmm:
  • 1
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 59
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?