Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Miltonia
#9535608
Jag och storbarnet var på nålfiltningsworkshop på sy- och hantverksfestivalen i helgen. Så himla kul! :vågen:
Vi köpte lite ull i olika färger, två nålar och en skumgummiplatta.

Nu vill jag ha alla era tips om vad man kan göra, hur, smarta tips och trick för att underlätta, bra ställen att köpa material - ja, allt!
Användarens profilbild
Av Andelle
#9535610
Det enda jag lärt mig är att skumgummiplattan släpper partiklar efter ett tag så jag filtar hellre på en borste, finns bla hos slöjddetaljer. Jag filtar dock inte figurer utan lagar bara hål i ullkläder.
Användarens profilbild
Av kapdurk
#9535611
Andelle:
Vad för slags borste? :hmm:
Jag filtar hål i kläder men partiklarna som lossar är klart störande.
Användarens profilbild
Av kapdurk
#9535612
Edit:
Tydligen en sån här borste.
https://www.pysslandet.se/product.asp?pid=46133

Tar väl fram min gamla skurborste med äkta borst (den på pysselandet verkar bestå av nylonborst) och filtar järnet då. :Hahaa:

Eller en vanlig rotfruktsborste från affären som inte kostar 100 spännen! :whut: :P
Senast redigerad av kapdurk den mån feb 26, 2018 19:30, redigerad totalt 1 gånger.
Av Miltonia
#9535613
Andelle skrev:Det enda jag lärt mig är att skumgummiplattan släpper partiklar efter ett tag så jag filtar hellre på en borste, finns bla hos slöjddetaljer. Jag filtar dock inte figurer utan lagar bara hål i ullkläder.
Smart! :tumup: Både borsten och idén att laga hål i kläder!
Av BaraSara
#9535676
Åhå, vilket bra tips! :) Kände inte till att man kan filta på borste, har bara testat de där plattorna som blir sönderstuckna på nolltid. Orsaken till att jag slutade mina filtexperiment var just att jag inte visste vad jag kunde använda istället.
Användarens profilbild
Av CAKirre
#9535685
Nålfiltning är jättekul! Jag har inte gjort så mycket, men jag har ett litet köpekit i form av en pingvin som jag ska sätta mig med när jag har lite tid och ork över.
Innan har jag testat att filta en boll med en stor bjällra i. Tyckte jag var skoj. Då tovade jag en runt en stor bjällra och sedan nålfiltade jag mönster på den.
Såg inspirationsbilder på nätet, men minns inte var. Tösen har den som leksak som liten. En bollskallra.
Har även sett folk som har nålfiltade runt styrofoam ägg, ett exempel https://zararooke.com/2015/03/06/tova-paskagg/
Användarens profilbild
Av zink
#9535763
Jag har skaffat material efts jag såg så fina småfåglar! Jag ska göra en rödhake och/eller en kungsfågel till min kompis som fyller jämnt i höst. Wish me luck 8)

Såg fina fladdermöss också!

Och dissekerade möss :Hahaa: (jag nämner inga namn) Även ett enhörningsfoster på burk i formalin. Kreativt!
Användarens profilbild
Av zink
#9535764
När jag skulle söka bilder på webben på småfåglarna fick jag lite problem dock. Talgoxe heter "big tit" och innan jag fattade att metoden heter "felted" så testade jag andra kreativa begrepp. Bildsökresultatet blev inte riktigt vad jag hade tänkt mig...
Användarens profilbild
Av zink
#9535765
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Av CAKirre
#9535768
Så söta!
Ja, börjar man titta på pintrest, eller dylikt så kan man hitta hur mycket som helst!
Användarens profilbild
Av Fryle
#9535772
zink skrev: Och dissekerade möss :Hahaa:
Bild
Användarens profilbild
Av SCSI
#9535774
Fryle skrev:
zink skrev: Och dissekerade möss :Hahaa:
Bild
Jag har gjort en sån. Den är ljuvlig! :heart:
(fast jag rekommenderar att vänta med att bildgoogla "rat intestines" tills efter att du ätit frukost!)
Användarens profilbild
Av zink
#9535807
SCSI skrev:
Fryle skrev:
zink skrev: Och dissekerade möss :Hahaa:
Bild
Jag har gjort en sån. Den är ljuvlig! :heart:
(fast jag rekommenderar att vänta med att bildgoogla "rat intestines" tills efter att du ätit frukost!)
Just ja, den var ju stickad! Så fin :app:
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?