Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
#9523434
Deviant skrev: 1. Hur vet man om färgbytesfrekvensen blir bra för det tilltänkta projektet?
Det kan vara svårt att veta. Ibland står det någonting om långa eller korta färgrapporter.
Deviant skrev: 2. Givetvis har inget av garnerna jag är sugen på samma stickfasthet.. vilket blir minst besvärligt att konvertera, hur ska jag tänka? Den ska oavsett göras för stor och tovas lite lätt och får hellre bli lite tjock och gosig än tunn och sladdrig. :D
Spontant säger jag garn 1 eftersom 160 m/hg känns för tjockt för litet barnplagg, särskilt om det ska filtas, det riskerar att bli hårt som en tvångströja. Garn 1 har ungefär samma löplängd per hekto som strumpgarn och är en trevlig tjocklek att arbeta med. Sticka en provlapp och testa olika sticktjocklekar, se vad som händer med stickfastheten. Får du för många maskor per decimeter när du har fått den struktur på materialet du önskar, så sticka en eller några storlekar större.

Är du säker på att garnet går att filta? Så att du inte blir besviken sedan när du lagt ner mycket jobb på ett plagg?

Nåja, jag är inte van vid mönster och är igen pedagog. Jag ser fram emot fler svar här. :D
#9523442
Tack för svar Fryle! Såhär står det;
Ett härligt kvallitetsgarn från Kauni.
Självmönstrande.
Sektionsfärgat,100 % ull. 8/2
Passar också bra till tovning.

Till en halsduk går det åt ca 100 gram.
Allt beroende på val av stickor och mönster.

100 gram = ca 400 meter.
23 maskor på stickor nr. 3,0 = 10 cm
Så det går att tova och så får jag väl bara hoppas att färgerna blir bra. Jag tror minsan jag följer ditt råd och tar garn1 och är klok och stickar provlapp.

Tack snälla du! Jag tycker för övrigt att du var hur pedagogisk som helst. :vågen: :heart:
Användarens profilbild
Av Fryle
#9524376
Mitt senaste projekt, en randig rätstickad bomullströja:

Bild

Med olika fram- och baksida:

Bild

Och en liten rolig detalt i sidan:

Bild

Hittepåmönster utan sömmar, såklart :D .
#9524381
Fryle skrev:Hur har det gått, Deviant?
Tackar som frågar! :heart:

Jag har fått hem det underbara garnet och sitter nu några gånger om dagen och sliter mitt hår för att jag inte vet hur jag ska göra när mönstret inte passar garnet så att säga. Har nog tagit mig lite vatten över huvudet. :?

Jag har gjort en provlapp med lika många maskor (21) som garnet i mönstret har per 10cm. Lappen blir 8cm. Men sen kommer jag inte längre.. Undrar om det räcker om jag gör den i storlek 3 år som är det största enligt mönstret men jag tror inte det. Den kommer bli mycket mindre och sen ska den ju tovas lite också..

Mönstret jag hade siktat in mig på är detta; http://www.tostrup.net/blog/arkiv/5298 för att den ser lite baggy ut och kanske passar bra som ytterplagg. Egentligen vill jag ha luva och inte separat knappkant fram utan att det görs samtidigt som resten men det tror jag att jag klarar att modifiera själv.

Men nu sitter jag alltså fast och vet inte vad jag ska ta mig till riktigt. Har försökt leta andra mönster som kanske stämmer mer med garnet men inte hittat något jag gillar. Kanske någon har tips på endera lösning för mitt problem eller annat mönster?
Användarens profilbild
Av SCSI
#9524383
Vilken underbar tröja, Fryle -som vanligt! Virvlarna nertill gjorde hela grejen!

Själv snöade jag in på rävar... Stickade först den här till mig själv, sen en mer vinröd som ska till en kompis i Berlin, och så håller jag på med en tredje som jag inte vet vem som ska få, än... men de är så sööööööta!!
Bild
Användarens profilbild
Av Fryle
#9524386
Åh, vilken söt rävboa, SCSI!

Jag har sett några olika varianter på ravelry som jag funderat på. Denna var ju nätt och trevlig!
Användarens profilbild
Av Fryle
#9524387
Deviant: om din provlapp blir 8 cm i stället för 10 kommer det färdiga plagget att bli 80% av originalet i storlek. Kolla om 80% av måtten på största storleken räcker.
#9524391
Fryle skrev:Deviant: om din provlapp blir 8 cm i stället för 10 kommer det färdiga plagget att bli 80% av originalet i storlek. Kolla om 80% av måtten på största storleken räcker.
Det står inga mått på färdigt plagg men lägger jag ihop lite skulle jag säga nej, det räcker inte..

Jag fick just en idé dock, jag ser ju storlekarna för varje moment så jag borde kunna gå upp en storlek eller två genom att skriva om mönstret själv. Jag är ju typ normalbegåvad, hur svårt kan det vara.

Fasan är ju att lägga miljoner timmar på att sticka den och sen blir den för liten. Passa borde den iofs göra oavsett så kanske det värsta som kan hända är att jag inte kan tova den så mycket som jag skulle vilja, eller alls.
#9524393
Och wow vilken tröja Fryle! Nästan lite psykadeliskt med virvlarna. :D

Himla söt SCSI, rävar är så :love:
Användarens profilbild
Av SCSI
#9524398
Fryle skrev:Åh, vilken söt rävboa, SCSI!

Jag har sett några olika varianter på ravelry som jag funderat på. Denna var ju nätt och trevlig!
Ja, jag kikade på rätt många innan jag bestämde mig för att faktiskt köpa det här mönstret istället för att köra på gratismönster som jag annars föredrar:
http://www.ravelry.com/patterns/library ... --mini-fox
Det är en stor och en liten i samma mönster. Några skillnader i själva mönstret, men mest tjockare garn och grövre stickor till den stora.

Deviant: en av sakerna jag gillar med att sticka är att det är så mkt matte! :)
Jag brukar skriva upp med vilken faktor jag räknar om ett mönster med, antingen för att jag inte har samma masktäthet eller för att jag vill ha den liten större eller mindre. Men det enklaste om du ändå vill följa mönstret är att byta till tjockare stickor.
Senast redigerad av SCSI den sön aug 27, 2017 20:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Fryle
#9524399
SCSI skrev:
Fryle skrev:Åh, vilken söt rävboa, SCSI!

Jag har sett några olika varianter på ravelry som jag funderat på. Denna var ju nätt och trevlig!
Ja, jag kikade på rätt många innan jag bestämde mig för att faktiskt köpa det här mönstret istället för att köra på gratismönster som jag annars föredrar:
http://www.ravelry.com/patterns/library ... --mini-fox
Det är en stor och en liten i samma mönster. Några skillnader i själva mönstret, men mest tjockare garn och grövre stickor till den stora.
Nu har jag lagt till den bland mina favoriter! :tumup:
Användarens profilbild
Av Fryle
#9525001
SCSI skrev:Åh, näverstickning är roligt! Vilka fina strumpor. :loving:
Ja, visst är det kul!
Mycket effekt för liten insats!
  • 1
  • 169
  • 170
  • 171
  • 172
  • 173
  • 198
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?