Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av isbl
#9519755
Fryle skrev:Är det någon som har den ganska nya boken "Strik for syv sytten" av Bente Geil? Jag är sugen på mönstret "Livstykkekjole" och det finns bara i den boken. Men att köpa en bok för 300:- känns lite häftigt när det bara är det mönstret jag är intresserad av och på biblioteket finns den inte.
Be att få fjärrlåna in den från ditt bibliotek, alternativt lämna inköpsförslag! Troligare att de köper in den om den är hyffsat ny, blir billigare för dem.
Användarens profilbild
Av SCSI
#9519758
Jag vet inte var jag ska sticka... Fick presentkort på hobbii av syrran i födelsedagspresent men har brist på inspiration och lite beslutsångest... Vanligtvis samlar jag på mig garn först och när det legat till sig ett tag blir det nåt...
#9519785
SCSI skrev:Jag vet inte var jag ska sticka... Fick presentkort på hobbii av syrran i födelsedagspresent men har brist på inspiration och lite beslutsångest... Vanligtvis samlar jag på mig garn först och när det legat till sig ett tag blir det nåt...
Kolla efter fint garn du blir sugen på först och se vad du skulle vilja göra av det är du väl hittat kärleken? :)
#9519786
Deviant skrev: Nu håller jag på med en kofta.. och det går faktiskt bra! Hakade på ett initiativ på facebook där alla i en grupp stickar samma mönster som är väldigt enkelt och bra beskrivet och så får man se alla andras olika versioner av vad som i grunden är samma mönster. Superskoj!
Mitt första riktiga plagg blev klart och går att använda! :vågen:
IMG_3190.JPG
IMG_3190.JPG (113.27 KiB) Visad 3709 gånger
Sedan dess har jag gjort en tröja också men den har jag ingen bra bild på. :)
Användarens profilbild
Av isbl
#9519815
Deviant skrev:
Deviant skrev: Nu håller jag på med en kofta.. och det går faktiskt bra! Hakade på ett initiativ på facebook där alla i en grupp stickar samma mönster som är väldigt enkelt och bra beskrivet och så får man se alla andras olika versioner av vad som i grunden är samma mönster. Superskoj!
Mitt första riktiga plagg blev klart och går att använda! :vågen:
IMG_3190.JPG
Sedan dess har jag gjort en tröja också men den har jag ingen bra bild på. :)
:love: (Både för koftan och koftans ägare :wink: )
Användarens profilbild
Av isbl
#9519816
SCSI skrev:Jag vet inte var jag ska sticka... Fick presentkort på hobbii av syrran i födelsedagspresent men har brist på inspiration och lite beslutsångest... Vanligtvis samlar jag på mig garn först och när det legat till sig ett tag blir det nåt...
Jag hittade designern Knitgraffiti/Lesley Anne Robinson och blev helt såld på hennes patentsjalar, tex den här:
Bild
Användarens profilbild
Av Fryle
#9519817
SCSI skrev:Jag vet inte var jag ska sticka... Fick presentkort på hobbii av syrran i födelsedagspresent men har brist på inspiration och lite beslutsångest... Vanligtvis samlar jag på mig garn först och när det legat till sig ett tag blir det nåt...
Har du provat att mönstersurfa på Ravelry?
Användarens profilbild
Av SCSI
#9519853
Jättefin kofta (och unge) Deviant!

Det lutar åt att jag gör som vanligt och köper garn utan nån plan - fast det känns lite fel att bara fylla stashen med födelsedagspresent liksom. Jag är lite sugen på en randig kofta. Jag har ett par nystan av det här : http://www.ravelry.com/yarns/library/adriafil-knitcol som kanske har för korta ränder för att passa på kofta..? Mer sockgarn... Tänkte isåfall matcha det med mörkgrått men har svårt att hitta ett matchande på hobbii - går ju inte att sortera på tjocklek!
Typ den här: is http://www.ravelry.com/patterns/library ... gilet-raye eller http://www.ravelry.com/patterns/library/hverdagsjakka

Hm. Jag är lite anti syntetblandad ull men det här finns som long print... https://hobbii.se/garn/ull-blandning/fabel
Av Nebula
#9520227
Har stickat klart min första blöjbyxa! Stickad i obehandlat ullgarn, Nordfrost från Höner och Eir. Mönstret är Ottobres. Tyckte dock att det blev lite stelt i sömmarna och att det var för lite plats för rumpan. Vet ni något mönster med plats för stor bebisrumpa som inte monteras?

Bild
Användarens profilbild
Av Fryle
#9520235
Nebula:
Jag tycker den vanliga resårstickade modellen är riktigt bra, och jag stickade den helt utan montering (stickade ihop maskorna i grenen).

Bild
Användarens profilbild
Av Fryle
#9520807
Nebula skrev:Fryle: Har du mönster till den? Töjs den inte ut mycket?
Ja, mönstret har jag kanske någonstans, annars finns det för 20 kronor hos Minimundus.
Den töjs ju ut där det behövs plats, annars inte. Vi hade dem dygnet runt tills barnen blev mer upprätta, då höll de inte blöjan uppe tillräckligt bra och vi övergick till köpta ullbyxor med kardborrknäppning. Därefter hade vi dem bara på natten, helst ihop med en body som höll dem uppe bra.
Av Nebula
#9520817
Fryle skrev:
Nebula skrev:Fryle: Har du mönster till den? Töjs den inte ut mycket?
Ja, mönstret har jag kanske någonstans, annars finns det för 20 kronor hos Minimundus.
Den töjs ju ut där det behövs plats, annars inte. Vi hade dem dygnet runt tills barnen blev mer upprätta, då höll de inte blöjan uppe tillräckligt bra och vi övergick till köpta ullbyxor med kardborrknäppning. Därefter hade vi dem bara på natten, helst ihop med en body som höll dem uppe bra.

Då funkar de nog inte till den här bebisen :(
Hen har precis börjat hålla i sig i saker och förflytta sig på två ben runt i lägenheten. Men tack för tipset! Får prova mig fram och modifiera efter behov. Ottobres är bättre nu efter lite användning, men på gränsen till för tighta i benöppningarna där jag plockat upp maskor.
#9523370
Orkar någon bolla med den här nybörjaren? Jag vill sticka en overall till barnet och jag har hittat ett mönster jag tror mig klara av.. :lol:

Men jag vill sticka i regnbågsgarn och jag har två funderingar.

1. Hur vet man om färgbytesfrekvensen blir bra för det tilltänkta projektet?

2. Givetvis har inget av garnerna jag är sugen på samma stickfasthet.. vilket blir minst besvärligt att konvertera, hur ska jag tänka? Den ska oavsett göras för stor och tovas lite lätt och får hellre bli lite tjock och gosig än tunn och sladdrig. :D

Mönstret är gjort för garn med 20 maskor per 10cm med sticka 4mm (drops lima, 100g = 200m)

Garn1 säger 23 maskor per 10cm med sticka 3 och 100g = 400m.
Garn2 säger 16 maskor per 10cm med sticka 5,5 och 100g = 160m.

Båda är fantastiskt fina så hoppas något av dem är lämpligare för ändamålet och hjälper mig välja. :D Kan verkligen inte se framför mig hur jag behöver tänka för att konvertera mönstret till endera garn dock.. :hmm:
  • 1
  • 168
  • 169
  • 170
  • 171
  • 172
  • 198
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?