Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9461502
Hej,

Jag har precis införskaffat min första trikåsjal av typen sino. Jag vill gärna bära min son i vaggposition då han bara är knappt 2 månader och den positionen verkar ge bra stöd för huvudet och han gillar dessutom mycket när jag bär honom i sådant läge utan sjal.

Jag tittade på den översta filmen här på webbsiten: http://sjalbarn.se/knyta/trikasjal-vagga/
Jag har inga problem att knyta sjalen tror jag, men sedan lyckas jag inte få in sonen i den på ett bra sätt! Det känns som att han redan är för stor, kan det vara så? Han är 57 cm och väger 5,3 kg. Eller gör jag fel när jag försöker få in honom i sjalen tror ni? Han känns lång och benen sticker t.ex. ut på sidan...

Längst ner på samma sida (http://sjalbarn.se/knyta/trikasjal-vagga/) finns en film som ska visa hur man bär större barn i vaggposition men tyvärr verkar den inte fungera...

Hjälp och tips mottages tacksamt!
#9461511
Vaggpositonen fick jag aldrig till med mina barn och det är många som inte får till den. Sinon är ju smalare än andra sjalar också. Fungerar inte upprätt i omslutet kryss? Jag får för mej att jag läst i någon tråd på fb om att man avråder från Vaggpositonen just för att bebisen blir lätt hopklämd och kan få svårt att andas. Jag har dock ingen källa på det påståendet mer än att det var den delen jag tyckte var obehaglig när jag provade.
#9461514
Välkommen hit!

Jag tyckte det var lite knepigt med att få till vaggposition. Ffa när de var lite större... (Minns inte ålder eller storlek, det är ju några år sedan. ) Iaf bar jag i upprätt position/grodpisition i stort sett från att jag började bära i trikåsjal, vilket var vid några veckor med första och några dagar med andra barnet.

Så jag vill tipsa om att testa att bära upprätt istället för i vaggposition.
#9461606
Tack för era svar! Det låter ju inte så lovande med vaggpositionen alltså... Jag får prova att bära mer upprätt i stället kanske och se om han gillar det. När jag bär honom utan sjal är han dock inte så förtjust i att bäras upprätt längre stunder, så om någon har tips hur man lyckas få till vaggpositionen är det fortfarande av intresse! :)
#9461620
MarieG skrev:Tack för era svar! Det låter ju inte så lovande med vaggpositionen alltså... Jag får prova att bära mer upprätt i stället kanske och se om han gillar det. När jag bär honom utan sjal är han dock inte så förtjust i att bäras upprätt längre stunder, så om någon har tips hur man lyckas få till vaggpositionen är det fortfarande av intresse! :)
Det kan ju vara så att när du bär upprätt så blir det inte lika omslutande som när du bär i vagga. Med sjalen så blir det ju omslutet ändå så kanske går det. Min erfarenhet är att vissa barn behöver testa på sjal några gånger innan de trivs riktigt. Så bli inte orolig om det inte går så bra första gången eller så länge första gången.

Jag har inte heller fått till vaggan och med sista barnen har jag inte ens testat. Jag hade dock önskat att jag testat att få till en amningsvänlig knytning...
#9464737
Hej och välkommen
Jag vet inte hur aktuel frågan är men nu för tiden rekommenderas inte vaggan för nybörjare då om man inte kan knyta rätt kan det påverka barnens luftvägar. Var bor du å till en sjalträff och det finns två utbildade bärcoach i Sverige den ena bor i Malmö och den andra bor i Stockholm tror jag.
Du kan hitta aktiva sjalträffar antingen här inne eller i Facebook.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?