Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av IngridTenn
#9452771
Jag bär min dotter, som är två månader, i trikåsjal i grodan. Hon har alltid huvudet på höger sida med ansiktet vänt mot vänster.
Borde man byta sida ibland med tanke på att hon sitter i sjalen väldigt mycket?
Användarens profilbild
Av Mikaela
#9452772
Jag tror inte det är någon fara. Jag har också en favoritsida när jag ligger ner. Och ganska snart växer barnen och blir större och då blir de mer och mer rörliga generellt och då är min uppfattning att de liksom korrigerar det där.
Användarens profilbild
Av zink
#9452777
Instämmer med Mikela. Vi har favoritsidor och när det behövs så justerar vi.

Om man jämför med att bebisar som fått problem med platt bakhuvud när de ligger på rygg så har hon ju ingen tyngd på någon sida av huvudet när hon sitter i en sjal. Tänker jag, för jag har ingen anatomikunskap alls bör tilläggas :lol: Och det är inte så långa stunder som en hel natt sträck, jämförelsevis. Tänker (åter igen) att ryggraden och nacke på henne får ju microrörelser att möta upp till när du rör dig. Det är ju inte helt statiskt fixerat i ett tygstycke på en kropp.

Välkommen hit förresten :hello:
Användarens profilbild
Av Sanna81
#9452783
Är huvudet alltid åt samma håll, eller bara i sjalen? Om det bara var i sjalen som barnet valde att ligga åt ett håll med huvudet hade jag inte oroat mig, utan tänkt som Mikaela att de allra flesta har en favoritsida att vrida ansiktet åt, om de till exempel ligger på mage. Om barnet inte kan vrida huvudet (ungefär lika mycket) åt båda hållen, eller om man ser att det alltid ligger med halsen böjd när det ligger på rygg, kan det bero på att halsmusklerna är olika långa. Så hade min dotter som bebis. Som jag förstod det är det oftast något som uppkommit innan födseln, och alltså inte orsakas av felaktig sjalbärning, amningsställning eller liknande. Vi fick gå till en sjukgymnast för att få övningar som skulle stimulera barnet att vrida på huvudet åt andra hållet och stärka de halsmusklerna.

Här är en gammal tråd där det nämns: http://sjalbarn.se/forum/viewtopic.php? ... s#p8041623


... och ett blogginlägghttps://bebis2009.wordpress.com/2010/02 ... ukgymnast/

Här syns det också ganska tydligt, att även om hon rör huvudet så vrider hon det aldrig lika mycket åt ena hållet som åt det andra:

https://youtu.be/mCcKMvm8a7M (men nu ska jag sluta läsa nostalgiskt i gamla bebisbloggen och plugga lite i stället :roll: )
Av IngridTenn
#9452784
Tack för svaren!
Jag tänker lite att om det hade varit något som skapar problem så borde fler ha stött på det om det är andra barn som också har favoritsidor...och då borde ni som är erfarna sjalbärare ha känt till det :D
Hon är lika rörlig på båda hållen när hon inte är i sjalen, men det är ju en bra sak att ha koll på!

Sanna, vilken liten sötnos!

Tack Zink :D
Av Snödroppen
#9452786
Min yngsta hade också en favoritsida som minibebis och protesterade om jag försökte få henne att vända huvudet åt andra sidan. Nu när hon är lite större och rörlig så har hon inte kvar någon favoritsida. Bvc-sköterskan brukar vara duktig på att uppmärksamma om barnet snedbelastar någon del av kroppen.
Användarens profilbild
Av Sanna81
#9452792
Snödroppen skrev: Bvc-sköterskan brukar vara duktig på att uppmärksamma om barnet snedbelastar någon del av kroppen.
Varken min bvc-sköterska eller läkare såg det hos min dotter, men de valde ändå att skicka en remiss till sjukgymnast efter att vi föräldrar frågat om det är normalt att vara såhär, och sjukgymnasten såg det väldigt tydligt. Så det är nog, som vanligt, en fråga om person också (vår bvc-sköterska såg å andra sidan inte mycket alls av andra saker heller, så hon är kanske inte representativ).
Användarens profilbild
Av zink
#9452801
Sanna81, där lärde jag mig något nytt, tack! (Tänkte inte på följdfrågan "är det bara i sjalen" eftersom jag inte stött på det du beskriver på någon av de (relativt få) bebisar jag känner.)
Av Snödroppen
#9452802
Vår Bvc-sköterska är väldigt nitisk och kallar på en andra bedömning av kollegor om hon är det minsta tveksam. Synd att inte alla är som hon.
Av IngridTenn
#9452949
I vårt fall är det bara favoritsida i sjalen så jag tar det lugnt och låter henne ha den men skall vara observant!

Man känner sin bebis bäst själv men det är ju inte alltid man vet vad det är man skall vara observant på...

Tack!
Av IngridTenn
#9452954
Måste bara passa på att fråga er när jag har er på tråden :-)
Jag bär i grodan med benen utanför, har sett att många har benen innanför...när börjar man ha dem utanför?
Användarens profilbild
Av Mikaela
#9452957
Jag hade dem utanför hela tiden. Nu bar jag inte supermycket i sjal, det blev sele för oss av olika orsaker, men den tid vi bar i sjal hade hon benen utanför direkt.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?