Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9449904
Behöver era bästa tips! Barnet är snart 2 och vi måste av olika skäl sluta amma. Då vi alltid ammat till söms har vi lite problem nu, och jag tänkte att sövning i sjalen kan ge trygghet, närhet och sömnhjälp nu när amningen så hastigt har ryckts bort.
Men knytningen måste vara smidig att ta sig ur när E väl somnat. Hur gör ni?
#9449931
Jag har lyckats från Double Hammock några gånger och misslyckats ungefär lika många gånger. Jag tror att det kan ha mer att göra med var i sömncykeln barnet befinner sig än vilken knytning man använder.

Det är nog också viktigt att barnet känner sig tryggt omfamnat under tiden man knyter loss och flyttar till sängen. Med Double Hammock kan man luta sig fram så att barnet inte glider åt något håll, sakta lossa först ett tygstycke och sedan ett andra, och när man lossar det tredje (sista) från barnets rygg ser man till att omfamna med en arm så gott det går istället. Sen när man flyttar barnet från ryggen ska det vara så lite "fritt fall" som möjligt, så man kan antingen skynda sig att lägga det direkt i den trygga sängen, eller mot hjärtat/axeln i en ordentlig omfamning först. Mitt barn verkar föredra att läggas mot hjärtat när jag ska flytta henne (när hon märker flytten gör hjärtat/famnen att hon somnar om igen).

De gånger jag har misslyckats har mitt barn reagerat direkt när jag lossat den första knuten, så då kan man kanske vänta en stund till för att hitta en bättre del av sömncykeln.

De gånger jag har lyckats riktigt bra så har jag till och med kunnat klä av henne ytterkläderna (vintertid) utan att hon vaknat, men då var hon närmare 1 år bara.
#9449936
Det var ett tag sen för mig nu, men så länge jag bar på mage tror jag att jag försökte lossa på knytningen först, medan jag möjligen lutade mig lite bakåt och höll barnet så stadigt som möjligt mot mig, i samma position som hon hade när hon satt fast av sjalen. Sedan lade jag mig på rygg i sängen, väntade tills hon sov hårdare igen och drog mig långsamt åt sidan eller tippade ned henne från mig.

När jag bar på rygg föredrog jag helt klart att ha hjälp av den andra föräldern, men det kan nog ha gått, ibland i alla fall, att försöka knyta upp knytningen och hålla fast henne med mina händer, framåtlutad då, och sedan lägga mig på magen i sängen, vänta tills hon sov hårdare igen och sedan dra mig åt sidan/tippa över mot sidan för att på så sätt lägga ned henne.

Oavsett sätt var det inte så enkelt, och ville jag vara helt säker på att hon sov på dagtid lät jag nog henne ofta sova kvar i sjalen, medan jag antigen stod upp och skumpade eller satt på soffkanten och vaggade.

Båda sätten ovan är lättare med mei-tai än med sjal, men nu gällde ju frågan sjal.
#9449957
Nu använder jag bara sele, men jag brukar luta/lägga mig fram över hörnet på vår säng, så hennes rygg vilar på sängen och hon fortfarande känner kontakt med mig. Sedan knäpper jag upp spännena och långsamt reser mig upp. Då blir det inget fall för henne och jag kan sedan lyfta upp henne och lägga henne där hon ska sova. Om hon börjar bli orolig brukar jag luta mig fram och plocka upp henne så hon får slumra vidare på min axel en liten stund, innan jag lägger ner henne igen.
Jag förstår dock att det troligen inte funkar med sjal, så jag förstår egentligen inte varför jag skrev det här... :roll:
#9449969
CAKirre skrev:Nu använder jag bara sele, men jag brukar luta/lägga mig fram över hörnet på vår säng, så hennes rygg vilar på sängen och hon fortfarande känner kontakt med mig. Sedan knäpper jag upp spännena och långsamt reser mig upp. Då blir det inget fall för henne och jag kan sedan lyfta upp henne och lägga henne där hon ska sova. Om hon börjar bli orolig brukar jag luta mig fram och plocka upp henne så hon får slumra vidare på min axel en liten stund, innan jag lägger ner henne igen.
Jag förstår dock att det troligen inte funkar med sjal, så jag förstår egentligen inte varför jag skrev det här... :roll:
Det borde gå att göra likadant med sjal om man bara knyter upp halvvägs först. Med just Double Hammock handlar det i så fall att knyta loss två av tre delar innan man lägger sig ner.

:hmm: Hmm, nu ska vi se....

Jag provade precis med en vaken 19 månaders :mrgreen: Det är svårt att avgöra om det kommer fungerar med ett sovande barn men det är nog värt att prova i alla fall.
#9450006
Ja, testa på så kanske du hittar ett sätt som fungerar för er!

Mei-taien som avlastade dåligt, vilken typ var den av? Jag tänker att om den avlastar sämre än en trikåsjal var det kanske inte den bästa sorten, och kanske värt att testa en annan, för det är onekligen lättare att få av ett sovande barn i en sådan än i sjal.

Jag har en mei-tai sydd med en avklippt långsjal som axelremmar, och stoppat midjebälte med spänne (nederdel som en sele alltså). Den vill jag inte ge bort eller sälja då vi nog vill ha den till eventuella syskon också, men jag skulle kunna tänka mig att låna ut den så att du får testa. Pm:a din adress som det är intressant.
#9450019
Ryggsäck tycker jag brukar funka bra att lägga ner barnet från. Bara att knyta upp knuten, luta sig bakåt (alltså typ lägga sig bakåt "på" barnet) och ta av axelbanden. Sen går det ju iofs inte att flytta på sjalen, men det tycker min bara är gosigt.
#9450046
Sanna81 skrev: Mei-taien som avlastade dåligt, vilken typ var den av?

Jag har en mei-tai sydd med en avklippt långsjal som axelremmar, och stoppat midjebälte med spänne (nederdel som en sele alltså). Den vill jag inte ge bort eller sälja då vi nog vill ha den till eventuella syskon också, men jag skulle kunna tänka mig att låna ut den så att du får testa. Pm:a din adress som det är intressant.
Jag minns inte riktigt, hette den Babyhawk kanske? :hmm: Jag kommer inte ihåg varför jag inte tyckte om den, den kändes inte så bekväm tror jag ...
Tack för erbjudandet om att låna din! Just nu har vi dock en hel massa katter här (vi är stödhem åt en tidigare hemlös kattmamma och hennes ungar, utöver våra egna katter), så det är på tok för mycket klor och hår här för att det skulle kännas ok :whut:
#9450047
Tack för alla tips (även vad gäller sele, det går nog att använda på något sätt med sjal också). Igår somnade han för första gången sedan amningsavslutet i sängen. Vi får se hur det går i fortsättningen. Men jag ska se över de tips ni gett och testa :)
#9519371
Väcker denna till lov lite, för nu vill Tösen gärna bäras på ryggen och jag känner mig inte riktigt stadig nog att böja mig kontrollerat bakåt med en 11-12 kgs toddler på ryggen. Speciellt då hon inte gillar huvudskyddet/stödet. Måste nog börja träna mage och rygg... Det är alltså sele vi pratar om. Fundrade på att försöka få henne att gilla sjal, för hon tycker den vi har är fin, men då känns det samtidigt svårt att få upp stöd för huvudet om hon somnar medan man är ute och går?
#9519375
CAKirre skrev:Väcker denna till lov lite, för nu vill Tösen gärna bäras på ryggen och jag känner mig inte riktigt stadig nog att böja mig kontrollerat bakåt med en 11-12 kgs toddler på ryggen. Speciellt då hon inte gillar huvudskyddet/stödet. Måste nog börja träna mage och rygg... Det är alltså sele vi pratar om. Fundrade på att försöka få henne att gilla sjal, för hon tycker den vi har är fin, men då känns det samtidigt svårt att få upp stöd för huvudet om hon somnar medan man är ute och går?
Jag har bara lagt ner sovande barn i sele på rygg någon enstaka gång men då satte jag upp huvudstödet först och la mig sedan sakta bakåt i sängen och knäppte av. Jag har inte heller styrkan som krävs egentligen, pust! Men vill ju inte krossa eller ens väcka ungen så det gick bra ändå där och då. :D

Jag vet att en del använder en liten sjal modell som man har runt halsen bara som huvudstöd om barnet somnar i sjal på ryggen och fäster i axelpassen fram om det kan vara något om ni provar sjalen. :)

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Att hitta en mångfald av kvalitetsprodukter […]

If it were me, watching a Hollywood action movie […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?