Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av tattines
#9448880
Hej!

Vår sexmånaders bebis har den senaste tiden inte velat sitta i vagn några längre stunder så jag började bära med ergobaby och ju mer jag burit desto mer har jag börjat trivas med det och jag har nu köpt en singelvagn som jag drar treåringen i istället för att gå runt med dubbelvagnen som jag gjorde förut. Kändes lite onödigt då liggdelen ändå alltid var tom ;) Jag är jättenöjd med min sele som jag även bar sonen i då han var mindre, dock inte lika mycket vilket jag ångrar nu när jag verkligen känt hur smidigt det är! Hur som helst så vill jag även testa sjal men det finns ju så många och det är jättesvårt att veta vilken jag ska välja så tänkte be om tips.

Vill att den ska funka för en sexmånaders och uppåt, att det ska gå amma i den och att den inte blir alltför varm på sommaren. Har sett att det finns så många olika i vackra olika färger vilket jag gärna vill ha. Helst inte över 1000 kr, vad skulle ni rekommendera för en nybörjare med ovanstående "krav"? :)
Användarens profilbild
Av telistant
#9448934
Den du tycker är finast! 100% bomull går utmärkt. Då du vill amma i den så välj en stl större då man kan behöva hasa ner barnet och lossa knytningen lite
Användarens profilbild
Av Zilver
#9448959
Jag började med vävd sjal, 100% bomull, 450cm, när mitt barn var 7 månader. För mig kändes det bra. Jag försökte inte amma i den förrän barnet var över 12 månader, men då gick det utmärkt och jag tänker att det måste vara lättare med ett ännu mindre barn. När barnet blir längre måste man antingen hasa ner barnet så lågt att det blir svårt att gå, eller ha riktigt flexibla bröst som når högt upp. ;) Eller kanske knyta barnet i vagga, men det har jag aldrig provat med ett stort barn.

På sommaren är alla sjalar varma, men man kan klä sig lättare och kanske knyta lite obekvämt (färre väl utspridda lager) för att sänka värmen lite. Sjalar av annat material än 100% bomull kan vara svalare, men jag har hört att de kan vara svårare att knyta och inte belastar lika väl. Du kan söka efter trådar på forumet som efterlyser sommarsjalar om du ändå vill prova.
Användarens profilbild
Av HPe
#9448960
Om du har möjlighet-beroende på vart du bor- tycker jag att du ska försöka provkänna + kanske provknyta lite olika sjalar för att veta vad du föredrar och vad som känns bäst. :D
Användarens profilbild
Av HPe
#9449055
tattines skrev:Tack för era svar. Finns det någonstans där man kan kolla upp vilka fysiska butiker det finns så man kan provkänna? :)
Kolla här i forumet under.... Eh, nu minns jag inte riktigt vad det heter, men sjalbarnsambassadör och sjalbarnsträffar.
Brukar vara bättre utbud än i butiker. ;)
Användarens profilbild
Av zink
#9449101
Ja, prova och köpa begagnat här funkar ju också. Då är de redan mjuka också, ingosade efter bärande och tvättar.
tattines skrev:Tack för era svar. Finns det någonstans där man kan kolla upp vilka fysiska butiker det finns så man kan provkänna? :)
Nu finns ju inte Sjalbarnsannonsörerna längre läng sidorna och inte den delen av forumet heller - tror jag? :hmm:

Men vi kan ju hjälpas åt att lista de vi kommer på här i tråden! Fast det var så länge sedan jag handlade så mina tips funkar kanske inte längre...

En del har butik och ngn showrooms? Beror på var du bor, men bäst i Sthlmsområdet då.

Och om du kan kolla in om det finns folk där du bor så att ni kan ha en sjalträff och träffas å testa! Kanske låna ett tag.

Vi började med trikå men bytte till sele (Patapum) vid ca 8 månader då det blev svajigt. Sedan använde jag "skrynkliga gåsar", smeknamnet för "calin bleu gauze" för att de är tunna och svala. Men de är inte lika elastiska som de är vävda med heter det korskypert? Åsså kompletterade jag med några ringsjalar vi akuta tillfällen i mataffärer, lejon under bron vi ska äver med vagnen eller sjukdom. Hade en i vagnen, en i bilen o s v.
Användarens profilbild
Av zink
#9449102
:hello: välkommen hit förresten!
Av tattines
#9449120
Tack för era svar! Får se om jag hittar någon träff och om jag orkar vänta. Annars har jag fastnat lite för girasol. Skulle den passa en nybörjare till en sexmånaders och uppåt?
Användarens profilbild
Av zink
#9449121
Detta är de aktiva försäljarna nu? De som driver Kokobello och Knyt-An finns här :tumup:

http://knyt-an.se (Hägersten)
http://www.kokobello.se (Södertälje)

http://www.minimundus.se
http://koalabarn.se

Uj, jag minns så många fler när sonen var lite Babydesign, Eden Baby, Stellaris, stället i Boden m fl. Nostalgi!
Användarens profilbild
Av telistant
#9449190
tattines skrev:Tack för era svar! Får se om jag hittar någon träff och om jag orkar vänta. Annars har jag fastnat lite för girasol. Skulle den passa en nybörjare till en sexmånaders och uppåt?
Det går alldeles utmärkt. Girasolerna blir ofta väldigt gosiga och det finns många fina. Jag har haft två olika regnbågar.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?