Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här kan du komma kontakt med andra SjalBärare som kan hjälpa dig!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av CAKirre
#9426177
Tösen och jag har försökt med trikåsjal, men får inte riktigt till det. Ena stunden ser hon alldeles tillknölad ut, andra stunden bara skriker hon, eller så somnar hon gott och jag får jätteont i ryggen efter bara en liten stund...
Skulle gärna vilja träffa någon som kan ge lite tips och råd och kanske visa mig några andra bärdon om inte annat.

Jag finns i Karlskrona, men kan ta mig runt lite i Blekinge. Brukar i vanliga fall vara i Kristianstad vissa helger, men det har inte blivit av sedan förlossningen.
Användarens profilbild
Av CAKirre
#9427066
Tack! :heart:
Jag har gjort ett par försök till, men då har hon skrikit och kräkts rejält och försökt trycka sig ifrån mig. Detta har ju gjort att jag fått ta loss henne, eftersom jag inte vill att hon ska ligga mot min totalt nerkräkta tröja. Knepigt eftersom hon just nu bara sover på min mage/bröst och så fort jag försöker lägga henne ifrån mig så vaknar hon och blir ledsen.
Hon är dock rätt varm av sig så jag vet inte om det påverkar. Sedan har hon börjat kräkas väldigt ofta, även långt efter att hon ätit. :?
Första veckan efter att vi hade kommit hem så kunde hon somna i sjalen, även om hon var lite motsträvig när jag satte ner henne, men då föll hennes huvud ofta framåt och så fick jag ont i ryggen väldigt fort.

Jag ska se om jag kan få till några bilder.
Av Ponyo
#9427082
Jag hjälper dig gärna, men jag finns lite väl långt borta. Maddemoa bor i dina krokar. Du kan kanske pma henne?

Med min äldsta, som bara ville bli buren i armarna, lurades jag lite. Jag knöt trikåsjalen, satte bara fötterna hans innanför sjalen. Så han hängde över axeln. Sen sakta sakta gled han ner i sjalen medan jag gick.

Såg att du sökte MT. Ska se om jag inte kan hosta fram en till dig. Ska leta i gömmorna.
Det är svalare.
Användarens profilbild
Av Andelle
#9427088
Efter en snabb kik i bärsjalsgruppen på fb tror jag det finns några aktiva sjalare i din stad, det finns nog en lokal blekingegrupp också. Om du inte har fb kan jag efterlysa en kontakt åt dig om du vill träffa någon IRL.
Av Cor de Laranja
#9427091
Sjala hårdare än du tror. Som en halvlös/tajt tröja typ. Testa med en vetevärmare, det blir lite tyngd i den.

Sedan tar du lilltjejen och sätter i henne, benen innanför i krysset, med fördel drar du bara krysset över rumpan. Dra upp bältet över när hon är ok med krysset. Nu har hon stöd över halva ryggen. Gympa runt en stund. Om hon är nöjd drar du krysset över hennes rygg och smokingbältet högre upp. Antagligen är hon nöjd om du bara tar det långsamt, kanske tar det någon dag innan hon ville sitta helt i sjalen.
Användarens profilbild
Av CAKirre
#9427099
Vad ni är gulliga! :loving:

Ja, jag har nog kanske stressat lite för mycket, har mest tänkt att om jag väl får henne på plats så lugnar hon sig... :oops:
Antecknar febrilt. :notes:
Smyga ner henne sakta bit för bit.
Knyta hårt, testa med en vetevärmare.

Ska jag testa när hon är på väg att somna, eller är det bättre att hon är vaken och ser/känner lite av vad som händer?
Ska jag låta smokingbältet vara i höjd med brösten när jag knyter, eller under? Är rätt storbystad och är rädd att hon ska hamna knasigt på grund av att hon pressas mot dem. :hmm:
Hur mycket brukar/brukade ni ha på de små i en trikåsjal? Jag har i regel bara haft en body på henne, hon var alldeles rödrosig de få gånger jag fick henne att vara i den en liten längre stund. Tänker då i första hand när vi är hemma. Skulle vi få till det hela och våga oss ut lite bör jag nog klä henne mer.

Får samla lite mod och göra ett par nya försök.
Senast redigerad av CAKirre den fre mar 27, 2015 12:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av CAKirre
#9427101
Andelle skrev:Tror att hon kan bli störd om hon precis ska somna, men testa flera varianter vettja.
Ja, det har du rätt i. Kanske bättre att testa om hon är vaken en liten längre stund.
Användarens profilbild
Av Andelle
#9427103
CAKirre skrev:
Andelle skrev:Tror att hon kan bli störd om hon precis ska somna, men testa flera varianter vettja.
Ja, det har du rätt i. Kanske bättre att testa om hon är vaken en liten längre stund.
Det är så olika hur bebisar är. Mina har oftast blivit klarvakna och ledsna om vi försökt smyga ner dem i bilstol, sele etc. när de varit sådär på gränsen mellan sömn o vaken, men för andra verkar det funka jättebra.
Användarens profilbild
Av SCSI
#9427108
CAKirre skrev: Skulle vi få till det hela och våga oss ut lite bör jag nog klä henne mer.
Så länge du har en jacka som täcker er bägge (jag fortsatte med gravidkappan i början, senare en stor fleece som först nu när ungen är 4 inte riktigt räcker att stänga om oss) behöver du inte klä barnet så varmt. Body + strumpbyxor körde jag oftast, med ett par förstärkande raggsockor på fötterna om de kändes kalla. Och en tunn mössa. Men den - och sockarna! - kan man ju ta på när ungen sitter på plats. Och man gått ut.

Ute funkade bättre än inne för oss när J sjalkrånglade. Där fanns det så mkt spännande att han liksom glömde bort att han satt fast i sjalen. Så det kan vara en idé att prova.
Av Ponyo
#9427123
Jag tror att det är bäst att öva när de är på gott humör.

När B somnade på mig brukade jag hålla honom med ena handen (då han låg som en liten groda mellan mina (stora) bröst. Sen knöt jag en sjal om oss med andra handen.
Men det känns som lite överkurs när man inte är van. Men på så sätt störde jag inte honom.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?