Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9419264
Min lilla tös på 8+ veckor gillar att bli buren och "vara med". Så äntligen köpte jag en Mysak att testa (Första barn och sjal).
Men detta går ju inte som smort direkt! hon vill verkligen inte när jag sätter ner henne i grod position alls. Stretar emot..vill loss och skriker. Börjar oftast direkt hon får ner benen bara. Som längst satt hon kanske 2 min när jag fått allt någorlunda rätt.
Att tilläga för den som vill hjälpa, är att hon är väldigt stark och tidig med saker.
Hon lyfte på nacken i flera minuter när hon låg på mitt bröst på BB. Nu är hon nästan helt stadig i sittande position. Vänt sig från mage till rygg sedan 5 veckor och inte bara en gång :app:
Hon trivs bäst för tillfället på axel eller strax nedanför med raka ben. Men i sjalen vill hon inte :cry:
Pappa vill ju bära!

Knyter jag dåligt? skall jag testa nått annat?
Info om Sjal
sjal är sydd i en mjuk interlock trikå som är mörklila
5.4 meter lång x 62 cm

Jag själv är 187 lång och normalt byggd :hmm:
#9419269
Välkommen hit!

Och grattis till bebis! Vad kul att du vill bära i sjal. Och bra att du hittat hit.

Jag har inte så bra svar tyvärr. Kanske att du skulle pröva att bära på ryggen, högt upp. Eller i vagga när hon är trött.

Hoppas någon här kan ge bättre och mer tips och trix.
#9419279
Hej och välkommen :hello:

Sätter du henne så att hon har ben och fötter i sjalen? Isf testa att ha benen utanför. Ha också huvudet fritt och knyt gärna rätt högt upp så hon ser ordentligt. Om hon är lite svajig i nacken trots sin styrka kan du ha din hand nära huvudet, sjalkanten kan du dra upp om hon somnar.
Somnar hon på din axel ibland? Låt henne då glida ner på bröstkorgen och knyt fast henne när hon sover. Du kan antingen ha sjalen färdigknuten på dig så hon får glida i den när hon somnat eller träna lite på att knyta när du håller i en nalle eller ngt så att du kan knyta med henne i famnen.
Jag tror som Verre att sjalning högt på ryggen kan passa din tös, men det kan kännas läskigt som ny sjalare och en vävd sjal, meitai eller ergonomisk sele är bättre än en trikåsjal till ryggbärning.
Andra tips som kan hjälpa är att inte vara stilla när hon är i sjalen, gärna lyssna på musik och dansa runt lite eller ta en prommenad. Vår äldsta tolererade bara att bli sjalad när han ammades eller man gick ut under en period.

Sista tipset jag har är pressa inte på så ni blir jättefrustrerade och ger upp, ha sjalen lätttillgänglig och testa då och då, det kanske släpper så sjalningen funkar om nån vecka eller en par månader! Jag vågar nästan lova att ni kan få trivsam sjalning nån gång om du fortsätter erbjuda :D
#9419280
På båda mina har sjalen funkat dåligt i början när man har haft dem med benen inne i sjalen. Då funkar det bara om man går ut. Jag tror att det helt enkelt blir lite i varmaste laget. Nu när vi sätter henne med benen utanför verkar hon tycka det är bekvämare så då kan man sätta henne i sjalen även inomhus.
#9419281
Min första funkade bra att bäras från dag 1 men nummer två var av en annan åsikt. I början accepterade hon bara famnen så hon bars till hon somnade. Sedan kunde man knyta sjalen/spänna på selen. Undan för undan så accepterade hon det längre och längre stunder efter att hon vaknat.
#9419348
Jag tror också på benen utanför, kör extra brett med knäna högt upp bara så blir avlastningen större :tumup:
Min minsta ville inte heller åka då mycket när hon var plutt, hon fick börja åka på ryggen rätt tidigt, men i vävd sjal. Skulle hon åka mage var det med benen utanför och inga armar innanför, då var det illvrål :lol: hon skulle helst luta sig lite bakåt, så man fick stödja henne med händerna..
#9419439
en till som säger benen utanför och börja med att inte dra upp "smoking"bältet, utan sätt henne bara i krysset och stötta med handen istället.

Du kan också prova att bära på höften, det finns några olika höftknytningar man kan göra, googla och kolla youtube.

Ett exempel (på ett iofs större barn men det spelar ingen roll)

https://www.youtube.com/watch?v=Txi9SCErUmk
#9419452
Smoking bältet? inte en chans! hehe. Jag hinner bara sticka "igenom" benen oftast, så ben och fötter är utanför.
Sedan börjar hon streta emot direkt. har hunnit ta på henne sjalen fullt en enda gång innan hon börja "ompa sig"
Hon gillar att ha benen raka och bäras på axel eller högt upp så hon ser över axel. Ibland i famnen och titta rakt fram.
Hon är inte svajig det minsta när jag bär upprätt. Håller bara en hand bakom ryggen :)
men jag ska forsätta och testa det ni säger!
mer tips mottages gärna :app:
#9419470
Men är det inte bara att barnet kryptränar i sjalen eller är barnet ilsket också? Mitt råd är att sätta på sjalen och så snabbt du kan på med kläder och gå ut och gå en rask promenad, det funkade väldigt bra på min dotter för att lära henne åka sjal/sele. Hon älskade dock att krypträna i sjalen, gjorde i princip samma som andra barn gör på golvet fast mot min mage. Jag fick massor av tanter som kom fram och sa att jag måste stödja barnets huvud för hon såg ut som en sköldpadda när hon sköt ut huvudet och tryckte ut händerna mot min bröstkorg. Jag brukade lugnt visa dem att hon inte hade huvudet ut för att hon inte orkade hålla det och behövde stöd utan för att hon ville ha det så men det såg oskönt ut men hon var glad.
#9419527
Det låter som min äldsta - hon gillade inte sjal när hon var så liten helt enkelt. Det gick bra att sova i sjalen, mycket bättre än att sova någon annanstans dessutom, hon kunde sova upp mot 1,5 timmar i sjalen om jag gick, medan i vagn eller på säng eller så så max 20 min. Så jag passade på att använda den då, tex för promenader eller fixa saker ute och sånt. Smusslade ner henne direkt hon somnat (gick med henne utan sjal för att hon skulle somna eller ammade till sömns). Direkt hon vaknade brukade hon bli asförbannad och spjärna precis som du beskriver, och fick hon inte komma upp då blev hon helt hysterisk. Lösningen med henne var att bära på andra sätt, sedan när hon blev några månader så gick det bra att åka framåt i en gamma bb och en annan gammal sele jag hade (Hon var helt ointresserad av gängse inställning om ergonomi och lämplighet i att få många intryck framåtvänd.... 8) ) i vaket tillstånd också. Sedan vid ett halvår började hon åka på ryggen i patapum, och därefter gillade hon allt mer både på mage och rygg i den och meitai. Det hade nog lite att göra med att hon blev lite mer rörlig och kunde påverka själv hur hon satt, titta sig omkring och sånt. Var ett riktigt sjalbarn sen fram till så där 3 års ålder då hon blev för tung för mig .
Mycket snack om min äldsta och hur det gick för oss, men ville mest skriva det för att jag tror verkligen inte att det var något jag kunde ändrat i sjalandet med henne, hon ville helt enkelt inte sitta fast. Så jag säger som en del andra ovan, testa lite olika sätt, och hatar hon det så hatar hon det. Men då kan hon mycket väl ändra sig om några veckor eller en månad eller fyra också. :heart:

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Att hitta en mångfald av kvalitetsprodukter […]

If it were me, watching a Hollywood action movie […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?