Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9375629
Hej alla!
Jag bär vår bebis(snart 6 månader) i elastisk bärsjal. Har lite fundering kring ngn form av ergonomisk bärsele . Anledning till att jag vill ha tips är att vi funderar på att köpa hund o då ska den snabbt ut o kissa när den behöver o då ska det gå så fort som möjligt. Tänker att även om jag har sjalen förknuten är jag rädd att det tar för lång tid att få i bebben, på med jacka o ut. Så finns det ngn sele som man snabbt bara kan sätta barnet i?? I sjalen ska ju tyget rättas till över rumpan o ryggen, midjetyget upp o sen jacka på, som sagt rädd det tar för lång tid. Han sitter inte alltid i sjal så det lär bli stunder då han snabbt ska i.
Inte alls insatt i vilka selar som finns. Gärna namn, kort förklaring om den, pris samt vart man köpa den.
Tack på Förhand!
#9379687
Personligen tycker jag nog att det går lika snabbt att peta ner barnet i sjalen som att sätta ner i selen. I sele är det ju band att knäppa/spänna och så se till att hon hamnar bra i selen. En sjal kan jag ha färdigknuten på mig men en sele känns lite bökigt att gå runt med.

Tänkte om du vill att det ska gå snabbt så kanske en ringsjal är lätt annars? Dock inte världens mest ergonomiska, anser jag för det blir snabbt tungt, men då kommer du ut fort.
#9379719
Jag håller nog med MammaMuckla, vet inte om en sele är så mycket snabbare... De flesta är ju också rätt likvärdiga. I början när valpen inte behöver så långa promenader utan mest ut o kissa fort kan nog en ringsjal funka, särskilt med ett såpass litet barn. All tyngd hamnar ju dock på en axel så det blir fort tungt tycker jag.
#9379772
Och jag tycker att en sele är ett perfekt komplement till sjalen - särskilt på ryggen! Jag är redan förälskad i snabbheten som beco geminin ger mig med min 5-veckors! Inte bästa selen för äldre barn dock, men jag tycker om de flesta olika becomodeller. (Har för närvarande 3 st :P )
#9380326
Åh jag har flera selar men inte helt säker man vinner så mkt i tid med dem - kanske får göra en tidtagning :-D

Sen insåg jag idag, när det blåser illa ute, en till sak med selen där den tappar tid mot sjal oxh det är att barnet måste kläs på bättre och det tar tid
#9380341
Jag älskade beco Gemini som småbarnssele, helt fantastisk och värd varenda krona trots relativt kort användningstid (upplevde att sittytan blev för smal innan ettårsdagen men då har nog I rätt långa ben.). Sen hade vi en Boba 2g som "mellansele" och den var jättebra från typ 7-8 mån fram till typ innan tvåårsdagen. Nu har vi en pre-school som är lite bred men kommer funka länge! Och en sjalhybrid :)
#9380343
Jag älskade min beco, så smidigt att ha selen på, dra på sig jackan och bara sätta ner barnet och knäppa ett spänne! den fungerar dock inte på äldre barn tycker jag eftersom midjebältet inte ger lika bra avlastning som t.ex. manduca.

Manducan har jag använt jättemycket till båda mina barn och i sommar på tågluffen bar jag 17 kilo 4,5-åring i den en hel dag utan problem superbra avlastning med andra ord. Den kan man också korsa banden på ryggen vilket jag tycker är en fördel om man ska bära på magen med sele.

Sele på magen har annars den nackdelen att man måste lyckas knäppa bröstspännet i nacken vilket kan vara klurigt om man inte är akrobatiskt lagd ;) Det kom jag undan med becon genom att jag hade det knäppt och trädde på mig hela selen som en tröja, vilket då fungerade eftersom det är en yttre "ficka" som man sätter barnet i.

Så, jag röstar alltså på en beco butterfly!
#9382435
Hej, Tack alla gulliga för svar!!! Känns lite svårare att välja nu...Kanske bärsjalen ändå är snabbast, förknuten. Fick för mig att det går snabbare att sätta plutt i en knäppt sele, om det nu gick att ha den knäppt innan, men kanske inte. Nu får jag fundera lite till, men tusen tack för tips o råd!!!
/L
#9382441
Hej igen, nyss fick jag svar från en firma som säljer bärselar o skrev samma till de, att jag vill att det ska snabbt o smidigt att komma ut då vi ska köpa valp. Deras tips på bärsele var:

Beco Solieil
Tula Standard
Manduca

Ni vana bärare här, vad tycker ni om svaret?? Är de bra , "snabba o smidiga" när man har bråttom ut??

/L
#9382457
Linda_74 skrev:Hej igen, nyss fick jag svar från en firma som säljer bärselar o skrev samma till de, att jag vill att det ska snabbt o smidigt att komma ut då vi ska köpa valp. Deras tips på bärsele var:

Beco Solieil
Tula Standard
Manduca

Ni vana bärare här, vad tycker ni om svaret?? Är de bra , "snabba o smidiga" när man har bråttom ut??

/L
Jag skulle säga att de tre är ungefär likadana rent tekniskt (rätta mig gärna om jag har fel). Som Marina säger så har väl beco butterfly egentligen en fördel eftersom man kan ha den på sig och sen sätta i barnet.

Du kanske kan få tag i en begagnad sele, vilken som helst av de som nämnts, och se hur du trivs? Det går ofta att sälja till ungefär samma pris sen ändå om det inte skulle vara smidigare för dig. :)
#9382460
Som tillägg till det förra: ofta rekommenderas beco butterfly till lite mindre personer och Manduca till större exempelvis. Det kan vara bra att kolla lite på måtten om det inte finns möjlighet att prova de olika selarna. På en relativt "normalbygd" person ska typ alla selar passa tror jag. Här finns lite olika mått och annan info: http://knyt-an.se/barselar-0/val-av-barsele/
#9382470
Linda_74 skrev:Hej igen, nyss fick jag svar från en firma som säljer bärselar o skrev samma till de, att jag vill att det ska snabbt o smidigt att komma ut då vi ska köpa valp. Deras tips på bärsele var:

Beco Solieil
Tula Standard
Manduca

Ni vana bärare här, vad tycker ni om svaret?? Är de bra , "snabba o smidiga" när man har bråttom ut??

/L
Alla dom är ju helt vanliga selar kan inte se att de skulle vara smidigare eller lättare än några andra.

Vill du ha den färdigknäppt under en jacka är beco butterfly ditt val. :tumup:
#9391477
Tack för svar!
Måste nog säga att jag är normalbyggd... Ca 1.65 lång. Tänkte på Beco Butterfly som jag fick tips på, skulle då googla för att få bild, o får upp Beco Butterfly 1 o Beco Butterfly 2. Vad är skillnaden? Vilken ska man använda av de isf? sonen är nu 7 1/2 månad.
/L
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?