Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av flindra
#9352232
Nolina skrev:Får den plats i lådan? Hur gör ni med lämningarna? Kul att du blev nöjd :)
Vi vill gärna att O ska öva på att gå, så vi går till och från dagis (1.5 km enkel).
Jag får leda vikcykeln och A får åka joggingvagn. Den kan man köra med en hand.

Den skulle absolut få plats i lådan om man bara kör två barn i lådcykeln.
Användarens profilbild
Av marmite
#9352235
Vi har blivit med elcykel! En röd 8-växlars Eco Ride Ambassador med hamax kiss barnsíts (vår gamla barnsits gick inte att montera på elcykeln eftersom batteriet var ivägen). Cykeln är helt fantastisk, men jag tycker det är svårt att balansera den när jag ska sätta I i barnsitsen. Finns det något cykelställ som gör cykeln helt stabil och upprät?
Användarens profilbild
Av flindra
#9352248
marmite skrev:Vi har blivit med elcykel! En röd 8-växlars Eco Ride Ambassador med hamax kiss barnsíts (vår gamla barnsits gick inte att montera på elcykeln eftersom batteriet var ivägen). Cykeln är helt fantastisk, men jag tycker det är svårt att balansera den när jag ska sätta I i barnsitsen. Finns det något cykelställ som gör cykeln helt stabil och upprät?
Grattis till cykeln!

Låter som att ni skulle behöva ett ställ med två fötter, liknande såna som brukar finnas på tvåhjuliga lådcyklar.
Av Emma-Lisa
#9352292
marmite skrev:Vi har blivit med elcykel! En röd 8-växlars Eco Ride Ambassador med hamax kiss barnsíts (vår gamla barnsits gick inte att montera på elcykeln eftersom batteriet var ivägen). Cykeln är helt fantastisk, men jag tycker det är svårt att balansera den när jag ska sätta I i barnsitsen. Finns det något cykelställ som gör cykeln helt stabil och upprät?
Jag brukar luta cykeln mot höften, det var jag tvungen att göra på gamla cykeln också, trodde alla cyklar var instabila att sätta i barnet i, men jag kanske bara råkat ut för två instabila.
Användarens profilbild
Av Elin G
#9352386
marmite skrev:Vi har blivit med elcykel! En röd 8-växlars Eco Ride Ambassador med hamax kiss barnsíts (vår gamla barnsits gick inte att montera på elcykeln eftersom batteriet var ivägen). Cykeln är helt fantastisk, men jag tycker det är svårt att balansera den när jag ska sätta I i barnsitsen. Finns det något cykelställ som gör cykeln helt stabil och upprät?
En sådan tittar jag också på. Eller kanske inte precis den, men en EcoRide. Jag skulle vilja ha nåt lättare att cykla på när jag är själv.
Användarens profilbild
Av flindra
#9352487
Elin G skrev:
marmite skrev:Vi har blivit med elcykel! En röd 8-växlars Eco Ride Ambassador med hamax kiss barnsíts (vår gamla barnsits gick inte att montera på elcykeln eftersom batteriet var ivägen). Cykeln är helt fantastisk, men jag tycker det är svårt att balansera den när jag ska sätta I i barnsitsen. Finns det något cykelställ som gör cykeln helt stabil och upprät?
En sådan tittar jag också på. Eller kanske inte precis den, men en EcoRide. Jag skulle vilja ha nåt lättare att cykla på när jag är själv.
Bromptonen är extremt lättcyklad, bara som ett tips. Nåt helt annat än en vanlig
standardcykel tycker jag. Man kan hålla hög kadens och därmed hålla uppe farten.

Men EcoRide är säkerligen kanonbra den också! :tumup:
Användarens profilbild
Av marmite
#9352506
Ska ta mig till en cykelhandlare och se om jag kan få ett dubbelstöd monterat! Tack för tips!
Användarens profilbild
Av Cisco
#9352534
Nu kommer en liten recension av vår cargobike! Vi har haft den i snart fyra månader och cyklat massor! Det är helt fantastiskt att kunna sätta båda barnen i lådan och cykla iväg. :vågen:

Först monterade (med spännband) vi dit en bilbarnstol till lilleman , men det var så tungt och otympligt så min händige man tog en cykelsits och skruvade ner på en av sitsarna, lade en kloss bakom ryggen och skruvade fast. Nu sitter lilleman perfekt! Han är elva månader nu och väldigt stadig, men vi har kvar sitsen tills vintern, tänker jag. Båda barnen tycker att det är super att få åka cykel!

Det tog några vändor innan jag vande mig vid att cykeln lutar annorlunda än en vanlig cykel i svängarna och att det var annorlunda att manövrera stryet, men det funkar utan problem nu. I svängarna tar vi det lugnt, för där känns som det är störst vält-risk. Vi har 7 växlar, vilket känns lagom. Ingen elmotor än, men vi pratar om att vi ska sätta dit det så att vi kan åka längre sträckor, exempelvis och storhandla, utan att det blir alldeles för tungt. Det funkar bra att cykla utan motor, men visst känns det i uppförsbackarna! (Försöker tänka att det är bra träning för rumpmuskelerna) :tumup:

Den känns smidig att köra och förhållandevis lätt. Jag gillar att det är fotbroms.

Negativt är att det skramlar lite mycket om lådan, i alla fall när jag bara har lilleman i. Negativt är även stötdämpningen på lådan som jag tycker kunde vara bättre. Två av bältesspännena har gått sönder redan. Visst finns det att beställa nya, men de ska ju hålla längre än ett par månader. Stora barnet, 3,5 år, kan lätt kliva i och ur lådan själv, det finns smarta steg att ställa sig på.

Regnsskyddet, kapellet, är otroligt krångligt att sätta dit! För att inte tala om när en ska ha ut barnen ur det.... :whut:

På det stora hela är jag dock väldigt nöjd! 3,5 av 5 möjliga :tumup: Den hade lätt fått 4 om bara stötdämpningen hade varit bättre, för tycker jag att barnen skumpar för mycket.

Bild
Användarens profilbild
Av Elin G
#9354013
flindra skrev:
Elin G skrev:
marmite skrev:Vi har blivit med elcykel! En röd 8-växlars Eco Ride Ambassador med hamax kiss barnsíts (vår gamla barnsits gick inte att montera på elcykeln eftersom batteriet var ivägen). Cykeln är helt fantastisk, men jag tycker det är svårt att balansera den när jag ska sätta I i barnsitsen. Finns det något cykelställ som gör cykeln helt stabil och upprät?
En sådan tittar jag också på. Eller kanske inte precis den, men en EcoRide. Jag skulle vilja ha nåt lättare att cykla på när jag är själv.
Bromptonen är extremt lättcyklad, bara som ett tips. Nåt helt annat än en vanlig
standardcykel tycker jag. Man kan hålla hög kadens och därmed hålla uppe farten.

Men EcoRide är säkerligen kanonbra den också! :tumup:
Jag borde kanske provcykla en brompton. Är så väldigt förtjust i elstöd bara.
Användarens profilbild
Av flindra
#9354021
Elin G skrev:
flindra skrev:
Elin G skrev:
marmite skrev:Vi har blivit med elcykel! En röd 8-växlars Eco Ride Ambassador med hamax kiss barnsíts (vår gamla barnsits gick inte att montera på elcykeln eftersom batteriet var ivägen). Cykeln är helt fantastisk, men jag tycker det är svårt att balansera den när jag ska sätta I i barnsitsen. Finns det något cykelställ som gör cykeln helt stabil och upprät?
En sådan tittar jag också på. Eller kanske inte precis den, men en EcoRide. Jag skulle vilja ha nåt lättare att cykla på när jag är själv.
Bromptonen är extremt lättcyklad, bara som ett tips. Nåt helt annat än en vanlig
standardcykel tycker jag. Man kan hålla hög kadens och därmed hålla uppe farten.

Men EcoRide är säkerligen kanonbra den också! :tumup:
Jag borde kanske provcykla en brompton. Är så väldigt förtjust i elstöd bara.
Det beror ju lite på vad man vill uppnå med sin cykel. Visst cyklar du kanske lite snabbare med
elstöd, men du får mer träning utan. Med en vikcykel behöver man aldrig oroa sig över att den
ska bli stulen, vilket är ett stort plus tycker jag. Man kan ta med den på buss och tåg. Om man
inte orkar cykla hem eller om det blev dåligt väder under dagen så är det bara att ta bussen
hem. Valmöjligheterna är oändliga.

Sen så kan jag väl känna att det är skillnad på elassist på en lådcykel och på en vanlig cykel.
Med lådcykeln tar man ju tung last, och då gör elassisten så att cykeln blir som en vanlig
cykel trots lasten. När jag cyklar med bara mig själv, utan barn, tycker jag inte att elassist
behövs på samma sätt.

Men självklart är det säkert jättehärligt att ha en elcykel! Man får väga för- och nackdelar.
Av Ponyo
#9354172
Jag älskar min elcykel (trots att just min är ett måndagsexemplar). Men så har vi förskräckliga backar vid oss. Annars skulle jag lätt ha utan elstöd.
Användarens profilbild
Av flindra
#9354285
Ponyo skrev:Jag älskar min elcykel (trots att just min är ett måndagsexemplar). Men så har vi förskräckliga backar vid oss. Annars skulle jag lätt ha utan elstöd.
Ja, allt beror ju på vad för slags cykling man har och på vilket sätt man transporterar sig.
Om det är uteslutet med kommunala transporter blir ju elcykeln en bilersättare. Om man
vill kombinera cykel och tåg blir en Brompton bra.
Användarens profilbild
Av Elin G
#9354473
flindra skrev: Det beror ju lite på vad man vill uppnå med sin cykel. Visst cyklar du kanske lite snabbare med
elstöd, men du får mer träning utan. Med en vikcykel behöver man aldrig oroa sig över att den
ska bli stulen, vilket är ett stort plus tycker jag. Man kan ta med den på buss och tåg. Om man
inte orkar cykla hem eller om det blev dåligt väder under dagen så är det bara att ta bussen
hem. Valmöjligheterna är oändliga.

Sen så kan jag väl känna att det är skillnad på elassist på en lådcykel och på en vanlig cykel.
Med lådcykeln tar man ju tung last, och då gör elassisten så att cykeln blir som en vanlig
cykel trots lasten. När jag cyklar med bara mig själv, utan barn, tycker jag inte att elassist
behövs på samma sätt.

Men självklart är det säkert jättehärligt att ha en elcykel! Man får väga för- och nackdelar.

Om jag hade elstöd skulle jag använda cykeln mer. Jag tror jag får mindre träning utan elstöd eftersom jag inte cyklar lika mycket då, jag är visst hopplöst bekväm. Jag tror inte jag skulle orka släpa cykeln på och tunnelbanan ändå, utan ska jag använda den så får det nog bli en med el i alla fall. Ni som har EcoRide: Är det snabbfäste på de sadlarna? Vill gärna kunna dela cykel med maken och då är ett snabbfäste för att höja och sänka sadeln ovärderligt.
Av litensoetis
#9356282
då tänkte även jag joina tråden, en cargobike lådcykel med elmotor är på väg till mig. hurra! :vågen:
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 20
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?