Problem att bära ute! Dykreflex? : BäraBarn • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: lör feb 22, 2020 23:28

Problem att bära ute! Dykreflex?

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: krakri, God_cares, Hell Cat, Asia

Problem att bära ute! Dykreflex?

Inläggav Disaia » tor jan 17, 2013 15:20

Min pojke blir 3 månader om en vecka, och jag och pappan bär omkring honom i en minimundus trikåsjal eller manduca mest hela tiden. Vi har inte ens testat vagnen :p Men vi får ofta problem när vi går ut i kylan. Jag får erkänna att det inte har blivit några dagliga promenader direkt, tyvärr...

Redan från första veckorna när det var lite mildare väder så märkte vi att så fort det kom en vind så bände han sig ut med huvudet och räckte ut tungan. Jättegulligt tyckte vi, tills vi började tycka att det mer var som en reflex än att han ville "smaka på vinden". När det blev kallare gällde det att vi satt honom riktigt inbäddad för att han inte skulle kunna göra samma sak - trycka sig ut med all kraft, räcka ut tungan och/eller spotta så han blir bubblig runt munnen. Ibland verkar han hålla andan också, och sedan blir han jätteledsen! Jag undrar om detta kan bero på dykreflexen? Men ibland har det även hänt utan att det har blåst, bara av kylan. Är det någon som har varit med om något liknande? :hmm:

Nu bär vi honom djupt ner i jackan så han inte ska känna vinden, men det känns lite jobbigt att man inte kan ha lika bra koll på honom därinne. Jag får stanna hela tiden och kika ner för att se att han har det bra. Ibland känns det som det blir för varmt, men man vill ju inte släppa in för mycket kalla vindar till honom heller... Och när snön öste (!?) ner så kändes det som att det var helt omöjligt att skydda honom från att bli snöig i ansiktet, trots att han var långt ner. Då snön smälte blev han ju blöt och kall... Vi har ingen bärjacka utan bara vanliga "over-sized".

Allt som allt känns det svårt att ta med honom ut, jag skulle verkligen behöva goda råd!
//Disaia
Delar 25 m² med mannen och Lilltrollet (oktober 2012). Bär i Manduca och Hoppediz Timbuktu och älskar tygblöjor, kaffe och dataspel.
Användarvisningsbild
Disaia
SjalBeroende
SjalBeroende

Re: Problem att bära ute! Dykreflex?

Inläggav Exem » tor jan 17, 2013 15:26

Råd kommer säkert snart, jag vill bara säga att ja, jag känner igen det från förra vintern då R var 3-4 månader o höll andan o sen skrek som en galning varje gång det blåste ute.. :roll: Märkte inte när det gick över o kom inte på nåt sätt att helt skydda henne från vinden.
R 1109 & J 1403 :jippiii:
Exem
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Sofie » tor jan 17, 2013 15:27

Låter som ett bra beslut att bära honom djupare ner i jackan om han är nöjdare där :D

Blir han svettig så kan ni testa mindre kläder ist för att öppna upp jackan. Jag har burit nyfödda nästan nakna i sjalen med tjocksockar, balaklava och blöja typ. Men med kofta utanpå oss båda och sedan jackan. Då känner man bättre om det känns för varmt när dt bara är ett tunt tröjlager emellan, och så hjälper man bebisen med temperaturregleringen.
Tre fina ungar :love:

Jag har svårt att läsa mellan raderna. Jag upplever inte det som otrevligt om du förklarar överdrivet noga för mig om du tror att jag har missförstått dig.
Sofie
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Sofie » tor jan 17, 2013 15:28

Jo, det där med att kolla till dem i sjalen hela tiden. Det är inget konstigt :heart: det gör man som nysjalande bebisförälder!
Tre fina ungar :love:

Jag har svårt att läsa mellan raderna. Jag upplever inte det som otrevligt om du förklarar överdrivet noga för mig om du tror att jag har missförstått dig.
Sofie
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Imina » tor jan 17, 2013 15:41

Känner också igen det. Mina barn har varit väldigt vindkänsliga och de har reagerat på lätt vinddrag också. Men det har vuxit bort på dem. Själv däremot, så tappar jag ofta andan i motvind, för att inte tala om i duschen :roll: .
Mina underbara töser E 0711, A 1007 och lilla A 1403
Användarvisningsbild
Imina
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Disaia » tor jan 17, 2013 16:27

Skönt att höra att det inte bara är L som gör så! Tack för er input :)

Jag har tyvärr väldigt begränsad ekonomi, men jag blir ju sugen på att testa bärjacka eller bärskydd... Hade varit skönt att kunna gå på lite mer promenader! Får väl leta efter något begagnat, eller se om någon mormor eller farmor kan sticka bärponcho ;)
//Disaia
Delar 25 m² med mannen och Lilltrollet (oktober 2012). Bär i Manduca och Hoppediz Timbuktu och älskar tygblöjor, kaffe och dataspel.
Användarvisningsbild
Disaia
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Ponyo » tor jan 17, 2013 17:16

Jag har inte varit med om det med B (5,5 veckor gammal).
Men så har jag sytt en panel till jackan, som kanske verkar lite som ett vindskydd.
Men B gillar att ha ansiktet in mot min bröstkorg, och inte åt sidan. Så det kanske spelar in.

Var bor du? Om du bor i Stockholm kan du få provlåna en bärjacka. Den är iofs inte så tjock.
Ponyo
SjalBarnModerator
SjalBarnModerator

Inläggav Mammazenita » tor jan 17, 2013 20:22

En ullfilt som man syr på spännen att knäppa över bröstet borde göra samma jobb el kanske klippa huvud hål i en filt... ( 2 el 1 stort beroende på hur nu bär) ... Som en poncho ...ej testat men tycker det borde funka ...
Elliot -05
Isabel-09
Leo-12
Har blivit en Mei Tai fantast!!
Användarvisningsbild
Mammazenita
SjalVan
SjalVan

Inläggav Disaia » lör jan 19, 2013 12:39

Ponyo skrev:Jag har inte varit med om det med B (5,5 veckor gammal).
Men så har jag sytt en panel till jackan, som kanske verkar lite som ett vindskydd.
Men B gillar att ha ansiktet in mot min bröstkorg, och inte åt sidan. Så det kanske spelar in.

Var bor du? Om du bor i Stockholm kan du få provlåna en bärjacka. Den är iofs inte så tjock.

Sy panel, är det svårt? Om man kunde hitta en exakt likadan dragkedja som jackan har så skulle det ju vara smidigt tänker jag...

Jag bor tyvärr i Göteborg, annars hade det varit awsome att få prova! Tack :)
//Disaia
Användarvisningsbild
Disaia
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Ponyo » lör jan 19, 2013 13:43

Nja, det beror på vilken nivå man lägger sig på.
Du har säkert en ykk-dragkedja. Leta upp en återförsäljare och testa.
Annars kan du sy i kardborrband i jacka och panel. Eller tryckknappar.

Jag bytte dragkedja på min jacka. Men den var ovanligt enkel för den satt utanpå.
Ponyo
SjalBarnModerator
SjalBarnModerator

Inläggav Monnis » lör jan 19, 2013 14:12

Så har min bebis också gjort när jag burit ute i både sjal och MT. Hon spänner sig som hon vill stå upp, kippar efter andan och tuggar bubblor, jättejobbigt varje gång och jag har försökt känna efter om det blåser från nåt håll och vända mig, samt hålla hand/halsduk för ansiktet och lugna henne.

Ibland tycker jag det är vindstilla fast hon ändå beter sig så, men ibland när det är blåsigt så är hon ändå lugn så jag har inte fattat om det verkligen är att det blir vind i ansiktet på henne eller om det beror på nåt annat. Hon gör inte så inomhus. Är fem månader nu.
Lillasyster född augusti 2012 och storebror född 2007. Lchf-bakerska, långtidsammade tills V blev fyra år och ammar nu lillasyster och bär främst i ringsjal.
Användarvisningsbild
Monnis
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Disaia » sön jan 20, 2013 14:08

Monnis skrev:Så har min bebis också gjort när jag burit ute i både sjal och MT. Hon spänner sig som hon vill stå upp, kippar efter andan och tuggar bubblor, jättejobbigt varje gång och jag har försökt känna efter om det blåser från nåt håll och vända mig, samt hålla hand/halsduk för ansiktet och lugna henne.

Ibland tycker jag det är vindstilla fast hon ändå beter sig så, men ibland när det är blåsigt så är hon ändå lugn så jag har inte fattat om det verkligen är att det blir vind i ansiktet på henne eller om det beror på nåt annat. Hon gör inte så inomhus. Är fem månader nu.

Exakt samma! Vad märkligt! Känns ändå på något sätt skönt att det inte bara är vi, men man undrar ju vad det beror på...
//Disaia
Användarvisningsbild
Disaia
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Cärlek » sön jan 20, 2013 18:53

Så gör vår F som är 4 månader också. Jättejobbigt för honom och även mig när han bökar runt. Han bubblar dock inte utan kippar efter andan.
För oss hjälper det att jag drar upp halsduken som vindskydd men öppet uppåt så luft ändå kan komma in.
Jag har inte heller någon bärjacka men det går fint med killens stora jacka och en dubbelvikt fleecefilt om ryggen på honom!
När det snöar tar jag paraply!! Känns lite löjligt att gå med, det är ju inte alla som ser att det sitter en bebis där :lol:
Men hundarna måste ut och vagn är så joooooobigt :roll:
Ett stadigt paraply funkar för övrigt rätt bra mot starka vindar också :tumup:
Mamma till underbara pojken F 1209 :heart: Matte till tyska spetsarna Molle och Charlie :heart:
Bär i MamEco och förhoppningsvis snart även i MeiTai :)
Cärlek
SjalFörtrollad
SjalFörtrollad

Inläggav Disaia » sön jan 20, 2013 20:56

Cärlek skrev:När det snöar tar jag paraply!! Känns lite löjligt att gå med, det är ju inte alla som ser att det sitter en bebis där :lol:
Men hundarna måste ut och vagn är så joooooobigt :roll:
Ett stadigt paraply funkar för övrigt rätt bra mot starka vindar också :tumup:

Bra idé!
//Disaia
Användarvisningsbild
Disaia
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Nina & lilla J » sön mar 26, 2017 19:47

Så här gör S också, är det någon som känner till varför små bebisar gör så? Det ser så läskigt ut.
Stora lilla J -10 & efterlängtade S -17
Användarvisningsbild
Nina & lilla J
SjalGalning
SjalGalning

Nästa

Återgå till BäraBarn