Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Disaia
#9082383
Min pojke blir 3 månader om en vecka, och jag och pappan bär omkring honom i en minimundus trikåsjal eller manduca mest hela tiden. Vi har inte ens testat vagnen :p Men vi får ofta problem när vi går ut i kylan. Jag får erkänna att det inte har blivit några dagliga promenader direkt, tyvärr...

Redan från första veckorna när det var lite mildare väder så märkte vi att så fort det kom en vind så bände han sig ut med huvudet och räckte ut tungan. Jättegulligt tyckte vi, tills vi började tycka att det mer var som en reflex än att han ville "smaka på vinden". När det blev kallare gällde det att vi satt honom riktigt inbäddad för att han inte skulle kunna göra samma sak - trycka sig ut med all kraft, räcka ut tungan och/eller spotta så han blir bubblig runt munnen. Ibland verkar han hålla andan också, och sedan blir han jätteledsen! Jag undrar om detta kan bero på dykreflexen? Men ibland har det även hänt utan att det har blåst, bara av kylan. Är det någon som har varit med om något liknande? :hmm:

Nu bär vi honom djupt ner i jackan så han inte ska känna vinden, men det känns lite jobbigt att man inte kan ha lika bra koll på honom därinne. Jag får stanna hela tiden och kika ner för att se att han har det bra. Ibland känns det som det blir för varmt, men man vill ju inte släppa in för mycket kalla vindar till honom heller... Och när snön öste (!?) ner så kändes det som att det var helt omöjligt att skydda honom från att bli snöig i ansiktet, trots att han var långt ner. Då snön smälte blev han ju blöt och kall... Vi har ingen bärjacka utan bara vanliga "over-sized".

Allt som allt känns det svårt att ta med honom ut, jag skulle verkligen behöva goda råd!
Av Exem
#9082393
Råd kommer säkert snart, jag vill bara säga att ja, jag känner igen det från förra vintern då R var 3-4 månader o höll andan o sen skrek som en galning varje gång det blåste ute.. :roll: Märkte inte när det gick över o kom inte på nåt sätt att helt skydda henne från vinden.
Av Sofie
#9082394
Låter som ett bra beslut att bära honom djupare ner i jackan om han är nöjdare där :D

Blir han svettig så kan ni testa mindre kläder ist för att öppna upp jackan. Jag har burit nyfödda nästan nakna i sjalen med tjocksockar, balaklava och blöja typ. Men med kofta utanpå oss båda och sedan jackan. Då känner man bättre om det känns för varmt när dt bara är ett tunt tröjlager emellan, och så hjälper man bebisen med temperaturregleringen.
Av Sofie
#9082396
Jo, det där med att kolla till dem i sjalen hela tiden. Det är inget konstigt :heart: det gör man som nysjalande bebisförälder!
Användarens profilbild
Av Imina
#9082410
Känner också igen det. Mina barn har varit väldigt vindkänsliga och de har reagerat på lätt vinddrag också. Men det har vuxit bort på dem. Själv däremot, så tappar jag ofta andan i motvind, för att inte tala om i duschen :roll: .
Användarens profilbild
Av Disaia
#9082449
Skönt att höra att det inte bara är L som gör så! Tack för er input :)

Jag har tyvärr väldigt begränsad ekonomi, men jag blir ju sugen på att testa bärjacka eller bärskydd... Hade varit skönt att kunna gå på lite mer promenader! Får väl leta efter något begagnat, eller se om någon mormor eller farmor kan sticka bärponcho ;)
Av Ponyo
#9082510
Jag har inte varit med om det med B (5,5 veckor gammal).
Men så har jag sytt en panel till jackan, som kanske verkar lite som ett vindskydd.
Men B gillar att ha ansiktet in mot min bröstkorg, och inte åt sidan. Så det kanske spelar in.

Var bor du? Om du bor i Stockholm kan du få provlåna en bärjacka. Den är iofs inte så tjock.
#9082754
En ullfilt som man syr på spännen att knäppa över bröstet borde göra samma jobb el kanske klippa huvud hål i en filt... ( 2 el 1 stort beroende på hur nu bär) ... Som en poncho ...ej testat men tycker det borde funka ...
Användarens profilbild
Av Disaia
#9084294
Ponyo skrev:Jag har inte varit med om det med B (5,5 veckor gammal).
Men så har jag sytt en panel till jackan, som kanske verkar lite som ett vindskydd.
Men B gillar att ha ansiktet in mot min bröstkorg, och inte åt sidan. Så det kanske spelar in.

Var bor du? Om du bor i Stockholm kan du få provlåna en bärjacka. Den är iofs inte så tjock.
Sy panel, är det svårt? Om man kunde hitta en exakt likadan dragkedja som jackan har så skulle det ju vara smidigt tänker jag...

Jag bor tyvärr i Göteborg, annars hade det varit awsome att få prova! Tack :)
Av Ponyo
#9084335
Nja, det beror på vilken nivå man lägger sig på.
Du har säkert en ykk-dragkedja. Leta upp en återförsäljare och testa.
Annars kan du sy i kardborrband i jacka och panel. Eller tryckknappar.

Jag bytte dragkedja på min jacka. Men den var ovanligt enkel för den satt utanpå.
Användarens profilbild
Av Monnis
#9084352
Så har min bebis också gjort när jag burit ute i både sjal och MT. Hon spänner sig som hon vill stå upp, kippar efter andan och tuggar bubblor, jättejobbigt varje gång och jag har försökt känna efter om det blåser från nåt håll och vända mig, samt hålla hand/halsduk för ansiktet och lugna henne.

Ibland tycker jag det är vindstilla fast hon ändå beter sig så, men ibland när det är blåsigt så är hon ändå lugn så jag har inte fattat om det verkligen är att det blir vind i ansiktet på henne eller om det beror på nåt annat. Hon gör inte så inomhus. Är fem månader nu.
Användarens profilbild
Av Disaia
#9085187
Monnis skrev:Så har min bebis också gjort när jag burit ute i både sjal och MT. Hon spänner sig som hon vill stå upp, kippar efter andan och tuggar bubblor, jättejobbigt varje gång och jag har försökt känna efter om det blåser från nåt håll och vända mig, samt hålla hand/halsduk för ansiktet och lugna henne.

Ibland tycker jag det är vindstilla fast hon ändå beter sig så, men ibland när det är blåsigt så är hon ändå lugn så jag har inte fattat om det verkligen är att det blir vind i ansiktet på henne eller om det beror på nåt annat. Hon gör inte så inomhus. Är fem månader nu.
Exakt samma! Vad märkligt! Känns ändå på något sätt skönt att det inte bara är vi, men man undrar ju vad det beror på...
Av Cärlek
#9085436
Så gör vår F som är 4 månader också. Jättejobbigt för honom och även mig när han bökar runt. Han bubblar dock inte utan kippar efter andan.
För oss hjälper det att jag drar upp halsduken som vindskydd men öppet uppåt så luft ändå kan komma in.
Jag har inte heller någon bärjacka men det går fint med killens stora jacka och en dubbelvikt fleecefilt om ryggen på honom!
När det snöar tar jag paraply!! Känns lite löjligt att gå med, det är ju inte alla som ser att det sitter en bebis där :lol:
Men hundarna måste ut och vagn är så joooooobigt :roll:
Ett stadigt paraply funkar för övrigt rätt bra mot starka vindar också :tumup:
Användarens profilbild
Av Disaia
#9085651
Cärlek skrev: När det snöar tar jag paraply!! Känns lite löjligt att gå med, det är ju inte alla som ser att det sitter en bebis där :lol:
Men hundarna måste ut och vagn är så joooooobigt :roll:
Ett stadigt paraply funkar för övrigt rätt bra mot starka vindar också :tumup:
Bra idé!
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?