Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Sofie
#8963516
Kaffemoster skrev:Jag har precis stickat färdigt en mössa som är både lite för hög och lite för vid - men jag tror inte jag törs köra den i maskin.

Jag försökte gnugga den med vatten som jag haft såpa i, för att tova ihop den för hand - men jag tyckte att om något så blev den bara större. Hade jag för mycket vatten, månne? Jag hade alltså så mycket vatten att det var som att tvätta.
Vad är dt för garn, vilken temp på vattnet?
Användarens profilbild
Av dolvis
#8963594
Kaffemoster skrev:Jag har precis stickat färdigt en mössa som är både lite för hög och lite för vid - men jag tror inte jag törs köra den i maskin.

Jag försökte gnugga den med vatten som jag haft såpa i, för att tova ihop den för hand - men jag tyckte att om något så blev den bara större. Hade jag för mycket vatten, månne? Jag hade alltså så mycket vatten att det var som att tvätta.
När man tovar i ren ull från schratch så att säga brukar det vara lagom att börja med så mycket vatten att det "klafsar" om ullen när man duttar med handen. Inte som ett bad alltså, utan rejält blött. Och så mycket såpa så att det löddrar, då tar det bra tycker jag. Ljummet vatten. Och så gnuggar man i samma riktning som man vill att det ska krympa liksom.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
#8963706
Sofie skrev:
Kaffemoster skrev:Jag har precis stickat färdigt en mössa som är både lite för hög och lite för vid - men jag tror inte jag törs köra den i maskin.

Jag försökte gnugga den med vatten som jag haft såpa i, för att tova ihop den för hand - men jag tyckte att om något så blev den bara större. Hade jag för mycket vatten, månne? Jag hade alltså så mycket vatten att det var som att tvätta.
Vad är dt för garn, vilken temp på vattnet?
Kauni, 100% icke superwash behandlat, jag har tovat det i maskin förut.
Vi har lite dåligt varmvatten, så vad kan jag gissa 40-45 grader varmt?
Av corona
#8963778
Dorotea skrev:Tass.

Jag har planer på att göra en "målning" i ull. Dvs jag ska väva upp ett stycke tyg, eller kanske sticka, och sen tova fast lös ull till en föreställande bild. Som att måla med pensel på canvas fast att tova fast ullbitar liksom.. fattar nån? :oops:
Det borde väl gå? :hmm:

Det går :tumup:
I den här boken: Länk
...har man tovat bokstäver på ett tyg, precis så som du beskriver.
Av corona
#8963785
Dorotea skrev: :notes: och vaddå, 20:-? Jag tänkte att jag skulle låna den på bibblan men det kanske inte är en "riktig" bok? billig var den ju...
Den är på riktigt :tumup:
Jag tänkte samma sak när jag beställde den. "Den kanske är kopierad och ihophäftad?" men nej, den är så fin så.
Användarens profilbild
Av dolvis
#8964679
Dorotea skrev:Tass.

Jag har planer på att göra en "målning" i ull. Dvs jag ska väva upp ett stycke tyg, eller kanske sticka, och sen tova fast lös ull till en föreställande bild. Som att måla med pensel på canvas fast att tova fast ullbitar liksom.. fattar nån? :oops:
Det borde väl gå? :hmm:
Jag jobbade ihop med en kvinna en gång som gjorde sånt vid sidan av, fantastiska tovande tavlor! Det blev jättefint!
Användarens profilbild
Av Tivedstrollet
#8964697
Kaffemoster skrev:
Sofie skrev:
Kaffemoster skrev:Jag har precis stickat färdigt en mössa som är både lite för hög och lite för vid - men jag tror inte jag törs köra den i maskin.

Jag försökte gnugga den med vatten som jag haft såpa i, för att tova ihop den för hand - men jag tyckte att om något så blev den bara större. Hade jag för mycket vatten, månne? Jag hade alltså så mycket vatten att det var som att tvätta.
Vad är dt för garn, vilken temp på vattnet?
Kauni, 100% icke superwash behandlat, jag har tovat det i maskin förut.
Vi har lite dåligt varmvatten, så vad kan jag gissa 40-45 grader varmt?
När jag valkar stickade grejer brukar jag hålla dem under kranen tills de blir genomblöta och sedan hälla en klick såpa direkt på. De blir större först innan de krymper. Och det är bra att skölja i vatten med lite ättika i sen så att pH-värdet blir normalt igen. Och sedan skölja ur ättikan.
Användarens profilbild
Av Sedum
#8965618
solängel skrev:
kvarnkvik skrev:Tass :D
Glis och jag har planer på att tova dynor med lösa lockar när hennes föräldrars får är klippta.
En vän i grannbyn har gjort denna:

Bild

:loving: Fantastiskt fin!


Har någon råd om hur man gör om man har en ulltröja eller två och behöver grytlappar?
Av Sofie
#8965767
Du kan tex tova hela tröjan i tvättmaskinen och sedan klippa ur lagom stora bitar.
Användarens profilbild
Av Sedum
#8966362
Sofie skrev:Du kan tex tova hela tröjan i tvättmaskinen och sedan klippa ur lagom stora bitar.
Måste man ha tyg utanför, alltså ullen som mellanlägg? Eller kan man ha det bara "ulligt"? Har aldrig sett, har bara hört att man kan göra så.

Och hur tvättar man dem sen? 40, 60?
Av Sofie
#8966394
Sedum skrev:
Sofie skrev:Du kan tex tova hela tröjan i tvättmaskinen och sedan klippa ur lagom stora bitar.
Måste man ha tyg utanför, alltså ullen som mellanlägg? Eller kan man ha det bara "ulligt"? Har aldrig sett, har bara hört att man kan göra så.

Och hur tvättar man dem sen? 40, 60?
Du kan ha bara ulligt om du vill, du behöver inte ens kanta eller så om det blivit bra tovat :tumup:
Om du tex tovat i 60 i maskinen en hel cykel så bör du kunna tvätta i 60 sedan. Tänk på att använda ullvänligt tvättmedel för bästa hålbarhet.
Användarens profilbild
Av solängel
#8970239
Visar bilden på esarinas grytunderlägg här också.

Bild

Den matchade ju så fint med hennes hemtäljda burk också, oväntat men kul!

Nu har jag lite fler grytunderlägg som väntar på langettkant och nåltovat mönster.

(Någon som har förslag på vad man skulle kunna ta för ett grytunderlägg i den här stilen?)
Användarens profilbild
Av Sedum
#8971587
Sofie skrev:
Sedum skrev:
Sofie skrev:Du kan tex tova hela tröjan i tvättmaskinen och sedan klippa ur lagom stora bitar.
Måste man ha tyg utanför, alltså ullen som mellanlägg? Eller kan man ha det bara "ulligt"? Har aldrig sett, har bara hört att man kan göra så.

Och hur tvättar man dem sen? 40, 60?
Du kan ha bara ulligt om du vill, du behöver inte ens kanta eller så om det blivit bra tovat :tumup:
Om du tex tovat i 60 i maskinen en hel cykel så bör du kunna tvätta i 60 sedan. Tänk på att använda ullvänligt tvättmedel för bästa hålbarhet.
:tumup: Tack!
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?