Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Ellasario
#8918426
Knyppling verkar så KUL, logiskt och otroligt fint..

Någon som har en extra dyna liggandes?

Eller någon som vill prata om knyppling kanske?
Hur kan man lära sig om man tycker det är sjukt ovärt att gå en kurs för över 1000kr?

Såg att det finns stick-kurser... :whut: jag har lärt mig allt jag kan, själv, och via youtube :D
Av FiaLisa
#8918445
Min mamma har 11 dynor eller något. :whut: Om du vill köpa en så kan hon nog sälja en rätt billigt. Jag kan kolla med henne om du vill. PMa i så fall.
Av tjoffsann
#8918479
En till som tycker knyppling verkar va en kul grej :D Så meditativ på nåt sätt, föreställer mig att man sitter där försjunken bland sina trådar och flyttar dem fram och tillbaka under tystnad :lol: Har bara provat på en gång men tror nog inte att det är omöjligt att lära sig genom att kolla på nätet och i böcker.

Mitt problem förutom att jag inte har en dyna eller kanske den tiden är att jag inte vet vad jag ska ha spetsar till :hide:
Användarens profilbild
Av Elin G
#8918590
Jag knypplade innan barnen. Väldigt meditativt och sen låter det så trevligt också. Men nu minns jag inte alls var jag är på den spets som sitter i dynan och inte har jag lust att börja på nån ny heller, så det ligger lite på is just nu.
Användarens profilbild
Av Juliusdotter
#8918871
Knypplar, men inte aktiv för tillfället. Knyppeldynan bor på vinden för närvarande. Ta fram den med småbarn i hemmet lockar inte, min lärare och moster berättde senariot när hennes ena barn kom med de små händerna fulla med avryckta pinnar.
De spetsar jag gjort för användning var över 5 m spets (vitsippan) Bild till min brudklänning. Efter det var jag något mätt på att knyppla. Men en till för användning blev det dock efter, opgave (mina mönster är på danska då min lärare är det) Bild, en spets på ett påslakan passande bebis täcke.
Användarens profilbild
Av Stark
#8920685
:hello:

Fast det var ett "tag" sedan jag knypplade... Jag har både en dyna som ajg ärvt och en platta som faktiskt är minst lika bra. Plattan har jag gjort själv. Det är en fyrkantig bit frigolit ssom jag spänt upp en kökshanduk över och som man sedan sätter alla nålar i. Faktiskt den dyna som jag använt mest. Jag har en bok (som ajg itne komemr ihåg vad den heter) som jag lärt mig det mesta genom. Sen hittade jag en grupp damer som knypplade här i hålan. Vi träffades varje fredag, jag och tanterna. Jag var väl typ 22 och de var typ 65. Men jag lärde mig en del och det kostade ingenting.
Användarens profilbild
Av MuuM
#8920743
Dyna och mönster och en grundbok finns här. Har aldrig orkat lära mig och vet inte heller vad jag ska ha spetsarna till. Har virkat många meter spetsar som ligger upplindade på toarullar och har så gjort de senaste 20 åren...
Användarens profilbild
Av CAKirre
#8921267
Jag har dyna och en del mönster + bok. Har knypplat lite grann, men har inte riktigt haft ro att sätta mig och börja igen. Det är roligt, men jag har ingenstans att sitta just nu. Virkning, stickning och broderi kan man ju ta med sig vart som helst känns det som, men en stor dyna, det är lite bökigare det. ;)
Användarens profilbild
Av funshine
#9560709
Puffar upp tråden. Jag skulle bara lämna ett par påsar med urvuxna kläder på Erikshjälpen igår. Det slutade med att jag blev ägare till en knyppeldyna.
Men hur gör man? Jag har hittat ett kapitel i en bok här hemma som beskriver grundflätningarna samt arbetsordning för två olika spetsar som jag tror mig förstå hyfsat. Problemet är att mönstret som sitter på rullen verkar vara en brabantbotten och det mönstret är bara omnämt i kapitlet med en fin bild på mönstret. Inte tillräckligt utförlig arbetsbeskrivning för att jag ska förstå hur det ska gå till.
Användarens profilbild
Av funshine
#9560710
Jag löste det efter x antal omstarter. Jag har nu ca 5 cm något ojämn mellanspets. Kommer nog ta ett tag innan jag har en användbar längd.
Användarens profilbild
Av camsch
#9560715
Var tvungen att kolla upp innan jag skrev, men Youtube är en guldgruva när det kommer till att lära ut hantverk. Knyppling är inget undantag! Det heter bobbin lace på engelska om du vill ha fler träffar :)
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?