Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av linafelicia
#8891919
Nu har jag varit och köpt mig en varpa (eller rättare sagt två). Det var en gubbe som hade en massa vävgrejor kvar efter sin mor och mormor och jag fick inte köpa varpan om jag inte tog med mig allt annat också.
Det var delar till vad som såg ut att vara nästan 2 vävstolar (sidostyckena saknades till den ena) + en låda med garn + en låda med skyttlar och andra småsaker.
250 kr fick jag betala.
BildBild
En nästan komplett vävstol. Dock är bomen där skeden sitter (vad tusan heter den?) knäckt på ena sidan. Någon som vill ha? Det lär bli en brasa av den, jag har ju redan en vävstol.
Bild

Bild
6 stora koner bomullsgarn

Bild
Olika bomullsgarn i härvor

Bild
Några härvor av vad som ser ut att vara handspunnet lingarn.
Tror ni garnet går att använda till något. Jag funderar på att prova färga det och sticka med det. Hur åldras egentligen bomullsgarn och lingarn? Blir det skört och dåligt och hur ser man det i så fall?

Bild
Ett gäng gamla skyttlar och nickepinnar.

Bild
Ett par gamla lunor.

Bild
En stor hög gamla vävskedar av trä. En del så sköra att jag knappt vågar röra dom. Jag har ingen aning om vad jag ska göra med dom men vackra är dom.

Bild
Vävskedar och en vävspännare av metall + ett gäng bomullsolv som är väldigt skitiga. Visst borde dom gå att knyta ihop löst och tvätta för hand?

Bild
Detta är någon sorts metallsolv i ramar. Dom är rostiga och oanvändbara men jag ska nog plocka loss dom och ta med dom till skolan när vi ska jobba med återbruk nästa termin.

Bild
Någon som har en aning om vad detta är? Den låg bland alla vävgrejorna och det finns bara en.
Användarens profilbild
Av melon
#8891934
Spännande :app:

Bommen heter slagbom om det är den med skeden i du menar och bröstbom om du menar den som väven först går runt efter att det vävts. Den sista lilla träbiten blir jag grymt nyfiken på.
Användarens profilbild
Av Ashe
#8892230
kvarnkvik skrev:
Ashe skrev:Jag hoppar in i tråden. Har just fått en vävstol av en släkting. Nu måste jag bara komma ihåg hur man gör allt. :Hahaa:
du kan ju titta på den här för att friska upp minnet och bli inspirerad :D http://www.zickermans.se/hv-skola-pa-almgrens/
Det ska jag absolut göra.
Vi satte upp vävstolen i går, och det gick bra. Men det var varp kvar på den, och jag har ingen aning om hur hon solvat och skedat. Men jag tänkte göra en trasmatta, och solva 1234 bara och köra tuskaft.
Men skedningen minns jag inte hur jag ska räkna ut. Det är 358 trådar och skeden är 30 10 120 om jag minns rätt.

Hjälp någon?


Eller är det bättre att ta ner allt? Det känns jättejobbigt.
Användarens profilbild
Av melon
#8892304
Ashe skrev:
kvarnkvik skrev:
Ashe skrev:Jag hoppar in i tråden. Har just fått en vävstol av en släkting. Nu måste jag bara komma ihåg hur man gör allt. :Hahaa:
du kan ju titta på den här för att friska upp minnet och bli inspirerad :D http://www.zickermans.se/hv-skola-pa-almgrens/
Det ska jag absolut göra.
Vi satte upp vävstolen i går, och det gick bra. Men det var varp kvar på den, och jag har ingen aning om hur hon solvat och skedat. Men jag tänkte göra en trasmatta, och solva 1234 bara och köra tuskaft.
Men skedningen minns jag inte hur jag ska räkna ut. Det är 358 trådar och skeden är 30 10 120 om jag minns rätt.

Hjälp någon?
Eller är det bättre att ta ner allt? Det känns jättejobbigt.
Mät vävbredden på varpbommen. Om vävbredden är 119 cm har hon skedat en tråd i varje rör på 30-skeden (119cm * 3 tr/cm: 357tr). Hon har kanske haft en stadkant också och då ska trådarna ligga två i varje rör i kanterna och då blir bredden lite smalare. Om vävbredden är tex 60 cm har hon haft dubbla trådar i varje rör.
Senast redigerad av melon den tor jun 21, 2012 15:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Ashe
#8892313
melon skrev:
Ashe skrev:
kvarnkvik skrev:
Ashe skrev:Jag hoppar in i tråden. Har just fått en vävstol av en släkting. Nu måste jag bara komma ihåg hur man gör allt. :Hahaa:
du kan ju titta på den här för att friska upp minnet och bli inspirerad :D http://www.zickermans.se/hv-skola-pa-almgrens/
Det ska jag absolut göra.
Vi satte upp vävstolen i går, och det gick bra. Men det var varp kvar på den, och jag har ingen aning om hur hon solvat och skedat. Men jag tänkte göra en trasmatta, och solva 1234 bara och köra tuskaft.
Men skedningen minns jag inte hur jag ska räkna ut. Det är 358 trådar och skeden är 30 10 120 om jag minns rätt.

Hjälp någon?
Mät vävbredden på varpbommen. Om vävbredden är 119 cm har hon skedat en tråd i varje rör på 30-skeden (119cm * 3 tr/cm: 357tr). Hon har kanske haft en stadkant också och då ska trådarna ligga två i varje rör i kanterna och då blir bredden lite smalare. Om vävbredden är tex 60 cm har hon haft dubbla trådar i varje rör.

Eller är det bättre att ta ner allt? Det känns jättejobbigt.
Tack! :urule:
Användarens profilbild
Av melon
#8892464
Ashe skrev:
melon skrev:
Ashe skrev:
kvarnkvik skrev:
Ashe skrev:Jag hoppar in i tråden. Har just fått en vävstol av en släkting. Nu måste jag bara komma ihåg hur man gör allt. :Hahaa:
du kan ju titta på den här för att friska upp minnet och bli inspirerad :D http://www.zickermans.se/hv-skola-pa-almgrens/
Det ska jag absolut göra.
Vi satte upp vävstolen i går, och det gick bra. Men det var varp kvar på den, och jag har ingen aning om hur hon solvat och skedat. Men jag tänkte göra en trasmatta, och solva 1234 bara och köra tuskaft.
Men skedningen minns jag inte hur jag ska räkna ut. Det är 358 trådar och skeden är 30 10 120 om jag minns rätt.

Hjälp någon?
Mät vävbredden på varpbommen. Om vävbredden är 119 cm har hon skedat en tråd i varje rör på 30-skeden (119cm * 3 tr/cm: 357tr). Hon har kanske haft en stadkant också och då ska trådarna ligga två i varje rör i kanterna och då blir bredden lite smalare. Om vävbredden är tex 60 cm har hon haft dubbla trådar i varje rör.

Eller är det bättre att ta ner allt? Det känns jättejobbigt.
Tack! :urule:
:tumup:
Av mly
#8893273
Jag är en nörd jag erkänner!!

Satt uppe vid vävstolen en stund nyss, har precis bytt färg på inslaget från mörkt linfärgat till ljust beige. Ropade på sambon för att han skulle få titta på den häftiga skillnaden.
Han kommer upp och jag förklarar vad jag har gjort och så säger jag coolt va?
Han tittar på mig ruskar på huvudet och säger mmm coolt...
Användarens profilbild
Av melon
#8893333
mly skrev:Jag är en nörd jag erkänner!!

Satt uppe vid vävstolen en stund nyss, har precis bytt färg på inslaget från mörkt linfärgat till ljust beige. Ropade på sambon för att han skulle få titta på den häftiga skillnaden.
Han kommer upp och jag förklarar vad jag har gjort och så säger jag coolt va?
Han tittar på mig ruskar på huvudet och säger mmm coolt...
Det är precis därför vi behöver en sån här tråd :mrgreen: Min man förstår inte heller, även om han verkligen vill :wink:
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?