Nu ska allt garn användas.... : Gör det själv! - Sida 4 • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: tis nov 12, 2019 14:50

Nu ska allt garn användas....

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: krakri, God_cares, Hell Cat, Asia

Re: Nu ska allt garn användas....

Inläggav mly » sön apr 15, 2012 19:01

Mitt sy rum håller på att flytta så jag har passat på att rensa ut lite, idag har jag sålt 3 hg :tumup:
http://emmystickar.blogspot.com/
Amanda 100311
Idun 111020
Bara ergon som finns kvar hos oss
mly
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav SaraLj » sön apr 15, 2012 19:47

Jag vill också vara med. Vad gör man med vävlingarn om man inte väver? (Jag kommer köpa garn om jag behöver för att slutföra projekt. )
Har världens bästa killar Axel 060327, min ängel 080803, Erik 090912 och så Micke förstås
Användarvisningsbild
SaraLj
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav HPe » sön apr 15, 2012 19:54

Oh, helt missat den här tråden.
Nej, tänker inte hänga på - eller jo, kanske liiiite....- men min "dröm" är att sticka en lappfilt av alla restgarner. Oavsett stick-storlek så ser man till att alla rutorna blir 10*10 (eller nåt annat bra mått) stivkar en jävulskt massa rutor och syr sen ihop kalaset..... Kan antingen bli riktigt fint och kul, eller helt galet och jättefult.... Men jag gillar iden! + inget mera garnlager hemma = öppet för nya garnköp.... :rodna:
Med Skrutt 2010 och Plutt 2015
Jag-kan-inte-leva-utan min älskade Ringsjal!
Användarvisningsbild
HPe
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Fryle » sön apr 15, 2012 19:57

SaraLj skrev:Jag vill också vara med. Vad gör man med vävlingarn om man inte väver? (Jag kommer köpa garn om jag behöver för att slutföra projekt. )

Stickar eller virkar lindisktrasor. :tumup:
Storasyster (-03), Lillebror (-06) och Änglapojkarna (-00, -01, -05)
Användarvisningsbild
Fryle
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Enid » sön apr 15, 2012 19:58

Amaltea skrev:
Enid skrev:Jag har börjat på en sommartröja, ett par barnsockar och ikväll ska jag lägga upp för en spetssjal.

Jag försöker nu disciplinerat göra klart en sak i taget annars vet jag hur det går :lol:

En virkad kofta till lilltjejen snart klar, av ett par nystan bomullsgarn som jag haft liggandes i............ mer än 20 år :oops:

Ååh, jag har mycket lättare att avsluta projekt när jag har många på gång samtidigt, men vid 10 projekt går gränsen och då tvingar jag mig själv göra färdigt innan jag får börja på något nytt.

Så gör jag med sömnad också, jag har en sån "tyg-garderob" med 10 fack från IKEA, skubb tror jag den heter (sån man hänger på en vanlig klädstång) och är det slut på fack i den måste jag göra färdigt för att få plats med nästa projekt. En sån med små fack (skofack) vore nog toppen för stickprojekt!! Men jag har ingen bra plats att hänga den i närheten av där jag stickar så stickningarna ligger i korgar och krukor i bokhyllan :loving: .
Not so much anymore..
Enid
SjalVäsen
SjalVäsen

Inläggav Enid » sön apr 15, 2012 20:07

SaraLj skrev:Jag vill också vara med. Vad gör man med vävlingarn om man inte väver? (Jag kommer köpa garn om jag behöver för att slutföra projekt. )

Vad är det för material? Är det lin så är det jättefint att sticka i! Väskor, disktrasor och handdukar om det är grövre/hårdare lin och kläder, smycken och inredningsdetaljer om det är finare/mjukare lin :tumup: .

Vävgarn i bomull är jättebra att virka i! Det blir stadigt och slittåligt. Virka små korgar, hattar, väskor mm. Det går också bra att sticka eller virka dockor och andra djur av. Mjukare och tunnare vävgarner i bomull kan man sticka kläder av, gärna tex en kjol som man fodrar med tyg för de brukar vara hårdare spunnet än stickgarn och ger bättre tyngd och fall i den typen av plagg.

Vävgarn i ull kan du använda precis som stickgarn i ull :tumup: , det kan vara lite sticksigare och grövre än många stickgarner (om det är mattgarn) och då gör det sig nog bäst i stickade ytterplagg som man fodrar eller i tovade väskor. Är det plädgarn eller garn det är tänkt att vävas tyg av så kan det användas till ALLT som vanligt stickgarn används till.

Vävgarn har fördelen att det går att använda till allt (som just det materialet och grovleken passar till) medan stick- och virkgarner inte går att använda i varpen när man väver eftersom det inte har draghållfastheten som krävs.
Not so much anymore..
Enid
SjalVäsen
SjalVäsen

Inläggav Amaltea » sön apr 15, 2012 20:17

Ehhh, jag har (märkligt nog) också en del vävgarn i lin, köpt billigt men vävt har jag aldrig gjort.

Det jag har är tunt och rätt strävt, stickade en disktrasa men den rev jag upp för jag gillar ju inte lindisktrasor kom jag på :Hahaa:
Har nu planer på att sticka en plisserad kjol, har en beskrivning där man stickar vissa partier med två trådar (lin+tunt mohairgarn) andra med bara lin.
Amaltea

Mamma till två fina ungar födda -06 och -08
Användarvisningsbild
Amaltea
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav mly » sön apr 15, 2012 20:47

Jag har ju precis blivit med vävstol så jag behöver nytt garn för det :lol:
Amanda 100311
Idun 111020
mly
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav solängel » mån apr 16, 2012 11:41

melon skrev:
solängel skrev:Tass.

Melon: vet du var den melerade färgen i collinette heter? Den liknar fasligt ett garn jag precis spunnit klart från just collinette. :D

Lagoon, är det samma?

Nope, Adonis Blue heter min. Längst till vänster i påsen.

Bild
Mamma till :heart: Martina 050512 och Alma 081231 :heart:
Jag har börjat blogga!!! solängel på fri hand
Användarvisningsbild
solängel
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav aspen » mån apr 16, 2012 11:47

Enid skrev:
Amaltea skrev:
Enid skrev:Jag har börjat på en sommartröja, ett par barnsockar och ikväll ska jag lägga upp för en spetssjal.

Jag försöker nu disciplinerat göra klart en sak i taget annars vet jag hur det går :lol:

En virkad kofta till lilltjejen snart klar, av ett par nystan bomullsgarn som jag haft liggandes i............ mer än 20 år :oops:

Ååh, jag har mycket lättare att avsluta projekt när jag har många på gång samtidigt, men vid 10 projekt går gränsen och då tvingar jag mig själv göra färdigt innan jag får börja på något nytt.

Så gör jag med sömnad också, jag har en sån "tyg-garderob" med 10 fack från IKEA, skubb tror jag den heter (sån man hänger på en vanlig klädstång) och är det slut på fack i den måste jag göra färdigt för att få plats med nästa projekt. En sån med små fack (skofack) vore nog toppen för stickprojekt!! Men jag har ingen bra plats att hänga den i närheten av där jag stickar så stickningarna ligger i korgar och krukor i bokhyllan :loving: .

men åååh, så smart!
:notes: inhandla skubb
Stor 03, Liten 05
tränar på engelska. kom in o läs och kommentera :-)
www.englishforchange.wordpress.com
Användarvisningsbild
aspen
SjalVäsen
SjalVäsen

Inläggav SaraLj » mån apr 16, 2012 13:32

Fryle skrev:

Stickar eller virkar lindisktrasor. :tumup:

De är supertunt... ...men kanske om jag dubbelvirkar :hmm: Ska omedelbart testa....
Har världens bästa killar Axel 060327, min ängel 080803, Erik 090912 och så Micke förstås
Användarvisningsbild
SaraLj
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav HPe » tis apr 17, 2012 07:37

Går servera med annat garn till disktrasor eller är
Kom bäst pga att det inte drar åt Sej så mycket lukt?
Användarvisningsbild
HPe
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav HPe » tis apr 17, 2012 07:38

HPe skrev:Går det bra med annat garn till disktrasor eller är
Det bäst pga att det inte drar åt Sej så mycket lukt?

Jäkla i-fån. :loving:
Användarvisningsbild
HPe
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav mly » tis apr 17, 2012 09:51

Bild
Andra paret restgarnsstrumpor, men jag tror fortfarande inte allt går ner i den stora plastlådan där jag förvarar strumpgarn. :lol:
Sa till sambon igår att när jag stickat upp allt strumpgarn ska jag beställa 10kg nytt från tyskland. Men det är bara att inse fakta, när jag stickat upp allt strumpgarn kommer jag aldrig någonsin behöva mer strumpor :roll:
Amanda 100311
Idun 111020
mly
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav Fjärilen » tis apr 17, 2012 10:21

Jag hänger på :) Ifs mest ofrivilligt, har inte råd att köpa nytt så jag måste göra slut det på gamla. :)

Stickar just nu sockor till S av drops fabel som jag undrar varför jag har köpt. Dels så tycker jag det är hemskt att sticka i, det delar sej och är för tunt, så det blir sockor i dubbelt garn och utan häl så att barnet inte växer ur dom på sekunder typ =)
Ippa med Prinsessan Saga Söt-Troll-0707
som bärs i Hoppediz J/H, Siden Didymos, Amazonas Carrysling Lollipop och John Blund mei tai

http://fairyippa.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Fjärilen
SjalFantast
SjalFantast

FöregåendeNästa

Återgå till Gör det själv!