Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av SaraLj
#8820152
Jag vill också vara med. Vad gör man med vävlingarn om man inte väver? (Jag kommer köpa garn om jag behöver för att slutföra projekt. )
Användarens profilbild
Av HPe
#8820166
Oh, helt missat den här tråden.
Nej, tänker inte hänga på - eller jo, kanske liiiite....- men min "dröm" är att sticka en lappfilt av alla restgarner. Oavsett stick-storlek så ser man till att alla rutorna blir 10*10 (eller nåt annat bra mått) stivkar en jävulskt massa rutor och syr sen ihop kalaset..... Kan antingen bli riktigt fint och kul, eller helt galet och jättefult.... Men jag gillar iden! + inget mera garnlager hemma = öppet för nya garnköp.... :rodna:
Användarens profilbild
Av Fryle
#8820172
SaraLj skrev:Jag vill också vara med. Vad gör man med vävlingarn om man inte väver? (Jag kommer köpa garn om jag behöver för att slutföra projekt. )
Stickar eller virkar lindisktrasor. :tumup:
Av Enid
#8820176
Amaltea skrev:
Enid skrev:Jag har börjat på en sommartröja, ett par barnsockar och ikväll ska jag lägga upp för en spetssjal.
Jag försöker nu disciplinerat göra klart en sak i taget annars vet jag hur det går :lol:

En virkad kofta till lilltjejen snart klar, av ett par nystan bomullsgarn som jag haft liggandes i............ mer än 20 år :oops:
Ååh, jag har mycket lättare att avsluta projekt när jag har många på gång samtidigt, men vid 10 projekt går gränsen och då tvingar jag mig själv göra färdigt innan jag får börja på något nytt.

Så gör jag med sömnad också, jag har en sån "tyg-garderob" med 10 fack från IKEA, skubb tror jag den heter (sån man hänger på en vanlig klädstång) och är det slut på fack i den måste jag göra färdigt för att få plats med nästa projekt. En sån med små fack (skofack) vore nog toppen för stickprojekt!! Men jag har ingen bra plats att hänga den i närheten av där jag stickar så stickningarna ligger i korgar och krukor i bokhyllan :loving: .
Av Enid
#8820188
SaraLj skrev:Jag vill också vara med. Vad gör man med vävlingarn om man inte väver? (Jag kommer köpa garn om jag behöver för att slutföra projekt. )
Vad är det för material? Är det lin så är det jättefint att sticka i! Väskor, disktrasor och handdukar om det är grövre/hårdare lin och kläder, smycken och inredningsdetaljer om det är finare/mjukare lin :tumup: .

Vävgarn i bomull är jättebra att virka i! Det blir stadigt och slittåligt. Virka små korgar, hattar, väskor mm. Det går också bra att sticka eller virka dockor och andra djur av. Mjukare och tunnare vävgarner i bomull kan man sticka kläder av, gärna tex en kjol som man fodrar med tyg för de brukar vara hårdare spunnet än stickgarn och ger bättre tyngd och fall i den typen av plagg.

Vävgarn i ull kan du använda precis som stickgarn i ull :tumup: , det kan vara lite sticksigare och grövre än många stickgarner (om det är mattgarn) och då gör det sig nog bäst i stickade ytterplagg som man fodrar eller i tovade väskor. Är det plädgarn eller garn det är tänkt att vävas tyg av så kan det användas till ALLT som vanligt stickgarn används till.




Vävgarn har fördelen att det går att använda till allt (som just det materialet och grovleken passar till) medan stick- och virkgarner inte går att använda i varpen när man väver eftersom det inte har draghållfastheten som krävs.
Användarens profilbild
Av Amaltea
#8820204
SaraLj skrev:Jag vill också vara med. Vad gör man med vävlingarn om man inte väver? (Jag kommer köpa garn om jag behöver för att slutföra projekt. )
Ehhh, jag har (märkligt nog) också en del vävgarn i lin, köpt billigt men vävt har jag aldrig gjort.

Det jag har är tunt och rätt strävt, stickade en disktrasa men den rev jag upp för jag gillar ju inte lindisktrasor kom jag på :Hahaa:
Har nu planer på att sticka en plisserad kjol, har en beskrivning där man stickar vissa partier med två trådar (lin+tunt mohairgarn) andra med bara lin.
Användarens profilbild
Av solängel
#8820753
melon skrev:
solängel skrev:Tass.

Melon: vet du var den melerade färgen i collinette heter? Den liknar fasligt ett garn jag precis spunnit klart från just collinette. :D
Lagoon, är det samma?
Nope, Adonis Blue heter min. Längst till vänster i påsen.

Bild
Användarens profilbild
Av aspen
#8820756
Enid skrev:
Amaltea skrev:
Enid skrev:Jag har börjat på en sommartröja, ett par barnsockar och ikväll ska jag lägga upp för en spetssjal.
Jag försöker nu disciplinerat göra klart en sak i taget annars vet jag hur det går :lol:

En virkad kofta till lilltjejen snart klar, av ett par nystan bomullsgarn som jag haft liggandes i............ mer än 20 år :oops:
Ååh, jag har mycket lättare att avsluta projekt när jag har många på gång samtidigt, men vid 10 projekt går gränsen och då tvingar jag mig själv göra färdigt innan jag får börja på något nytt.

Så gör jag med sömnad också, jag har en sån "tyg-garderob" med 10 fack från IKEA, skubb tror jag den heter (sån man hänger på en vanlig klädstång) och är det slut på fack i den måste jag göra färdigt för att få plats med nästa projekt. En sån med små fack (skofack) vore nog toppen för stickprojekt!! Men jag har ingen bra plats att hänga den i närheten av där jag stickar så stickningarna ligger i korgar och krukor i bokhyllan :loving: .
men åååh, så smart!
:notes: inhandla skubb
Användarens profilbild
Av SaraLj
#8820862
Fryle skrev:
SaraLj skrev:Jag vill också vara med. Vad gör man med vävlingarn om man inte väver? (Jag kommer köpa garn om jag behöver för att slutföra projekt. )
Stickar eller virkar lindisktrasor. :tumup:
De är supertunt... ...men kanske om jag dubbelvirkar :hmm: Ska omedelbart testa....
Användarens profilbild
Av HPe
#8821741
Går servera med annat garn till disktrasor eller är
Kom bäst pga att det inte drar åt Sej så mycket lukt?
Användarens profilbild
Av HPe
#8821745
HPe skrev:Går det bra med annat garn till disktrasor eller är
Det bäst pga att det inte drar åt Sej så mycket lukt?
Jäkla i-fån. :loving:
Av mly
#8821956
Bild
Andra paret restgarnsstrumpor, men jag tror fortfarande inte allt går ner i den stora plastlådan där jag förvarar strumpgarn. :lol:
Sa till sambon igår att när jag stickat upp allt strumpgarn ska jag beställa 10kg nytt från tyskland. Men det är bara att inse fakta, när jag stickat upp allt strumpgarn kommer jag aldrig någonsin behöva mer strumpor :roll:
Användarens profilbild
Av Fjärilen
#8822023
Jag hänger på :) Ifs mest ofrivilligt, har inte råd att köpa nytt så jag måste göra slut det på gamla. :)

Stickar just nu sockor till S av drops fabel som jag undrar varför jag har köpt. Dels så tycker jag det är hemskt att sticka i, det delar sej och är för tunt, så det blir sockor i dubbelt garn och utan häl så att barnet inte växer ur dom på sekunder typ =)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?